obligationer

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88779
    AnonymForfatter

    Jeg har aktier.
    Jeg har frie midler, men skal bruge meget kapital til december-09.
    Skal jeg investere i obligationer? og i så fald hvilke?

    #126144
    AnonymForfatter

    Hvis kurtagen er 0,15% (forudsat du handler for mere end det der giver minimums-kurtagen) og du køber og sælger så betaler du 0,3% for at eje dem i to måneder eller 1,8% p.a. + depotomkostninger.

    Et alternativ som fx en højrentekonto kan altså tillade sig at være næsten 2% ‘dårligere’. Hvis beløbet er af en vis størrelse så er der osse ‘aftaleindskud’ som mulighed – se fx mybanker.biz eller spør selv i et par banker.

    #126152
    thsvForfatter

    Hrm! Nu drejede det sig jo om en finansiering frem til december 09, og der er altså 15 måneder!
    Jeg ville nok overveje nogle korte 2%-obligationer, der jo giver kursgevinst (skattefri) og kun lidt i rente (mindre risiko for positiv kapitalindkomst).
    Men du bør kunne opnå 6% på en højrentekonto, tjek f.eks. FIHs tilbud.

    #126158
    AnonymForfatter

    Ups – jeg overså det der ’09’ – ja naturligvis. Du kan fordele kurtagen som et handicap over 14-15 måneder. Du kan også undgå salgskurtage ved at købe nogle der udløber når du skal bruge pengene, fx 2,00% Danmarks Skibskreditfond Ink 2009 til kurs 97,? – de idløber 15.11.2009 og giver dig små 5% i afkast på 14-15 måneder, hvoraf de små 3 er skattefri. Og så altså minus ca 0,2% i omkostninger hvis du har mere end til minimums-kurtage.
    På aftaleindskud (gerne 100.000 eller mere) burde du kunne opnå 6,2% eller mere, men det er altså fuldt beskattet, så obligationen er nok bedre.

    .. og så er der erhvervsobligationer, herunder i fx EUR. Det kan nemt give mere og kan findes uden kursrisiko. Kun KONkursrisiko hvis du vælger nogle med specielt højt afkast.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.