Børneopsparing

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88766
    AnonymForfatter

    Hejsa alle i kloge hoveder.

    Jeg er blevet anbefalet af en kammerat at investere knægtens børneopsparing for at opnå en større formue end de nuværende 5% som børneopsparingen kan indbringe.

    Det skulle selvfølgelig være en “sikker" langsigtet investering med henblik på udbetaling i en alder af 21 år. Han er nu 5 mdr. gammel.

    Hvad er jeres forhold / indstilling til dette ? Hvad er jeres erfaring med det ? Er det at “gamble" med børnenes penge, og kan det overhovedet svare sig når de ikke betaler skat af de 5 % på kontoen ?

    Det skal siges at jeg indbetaler de 3000 kr hvert år.

    På forhånd tak 🙂

    #126010
    AnonymForfatter

    Som bekendt kan investeringer både gå op og ned i værdi (mest ned for tiden).

    Du kan derfor i øjeblikket købe en række aktier til en fornuftig pris, og med den lange tidshorisont ser jeg et potentiale for en god fortjeneste.

    Men husk at sprede dine investeringer i flere forskellige papirer. Gør nu ikke som de mange Roskilde Bank aktionærer, som har sat hele formuen i en aktie.

    #126024
    AnonymForfatter

    Per barn må kun oprettes een børneopsparing og indbetalingen kan højst være 3000 pr år.
    Med 3000 kr på kontoen kan det være svært at sprede investeringerne og svært at holde købsomkostningerne under 5% af formuen. Du bør derfor overveje omkostningerne nøje.

    Hvis børneopsparingen er nødvendig for at du synes at du kan give dit barn en god start på livet, så vil jeg fraråde aktieinvesteringer for så små midler. Men når det er sagt, så er chancen for at dit barn får et godt resultat ud af det trods alt større end risikoen for at en bankkonto havde været bedre.

    #126026
    AnonymForfatter

    Hvad med bare smide pengene ind på en konto i Vestjysk Bank til en fast rente på 5,9% (bindingsperiode 2 år).

    #126028
    AnonymForfatter

    Da der er tale om børneopsparing mener jeg ikke at der er mulighed for at investere i aktier eller obligationer…
    Man kan vælge at placere dem i en pulje hvorved man opnår en langt større spredning end man selv kan sørge for.
    Hvis du kigger historisk på det så har det så absolut været en god ide, men dit gæt er ligeså godt som mit.

    #126048
    AnonymForfatter

    Det var da en tanke jeg slet ikke havde gjort mig. Vil knægten i dette tilfælde ikke blive beskattet af denne kontoform når det ikke er en decideret børneopsparing ??? Hvis han ikke blir beskattet er det jo lidt til grin min bank kun vil give 5 % i rente.

    Og for øvrigt tak for alle de gode besvarelser så hurtigt – sku en fornøjelse at arbejde med 🙂

    #126050
    AnonymForfatter

    Det var som svar til General Prier´s indlæg…

    #126052
    AnonymForfatter

    Mig bekendt er der ingen begrænsninger for børneopsparinger (sådan som der er med rate- og kapitalpensioner).

    Se http://www.penge.dk/cm/1.1730

    .. men vær spm denne artikel også nævner meget opmærksom på omkostninger, både ved køb og for vedligehold.

    #126456
    AnonymForfatter

    Egentlig en udmærket artikel men synd den slags kommer så tæt på toppen af aktiemarkedet:-) En investering i de aktier som bliver nævnt, ville have givet et underskud.
    Formentlig vil aktier vinde på langt sigt og man kan opnå et gennemsnit på 8% men gælde det også, hvis man får placeret formuen i et år hvor aktierne dykker 20% fra start.

    Personligt har jeg da gjort klar til at min datter skal købe aktier men udover hun har haft xactbear (stiger når det svenske indeks falder), så har hun ikke været inde. Det må vente til stormvejret er ovre om et år eller to.

    @Skyggefaxe
    Der er altid en risiko og det må anbefales at nedbringe risikoen jo tættere på udbetaling man kommer. Det er samme taktik som med pensionsordninger, at man tager flere obligationer i porteføljen jo tættere man kommer på slutpunkte.

    @Gode råd
    De kan investeres hvor du har lyst, det kan dog være forholdsvis dyrt i gebyrer, især hvis man som jeg tager udenlandske papirer ind.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.