Skandiabankens regnskab

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86922
    AnonymForfatter

    Gebyrindtægterne fra banken med høj rente og NUL GEBYRER havde i 2004 gebyrindtægter på 30 millioner kroner. Det gav banken et overskud på 1,1 million.

    Nu er spørgsmålet så om de 100.000 kunder som ifølge bankens annoncer har regnet den ud, også kan regne ud, hvad der ville ske med renterne, hvis banken levede op til løftet om nul gebyrer. Det med høje renter ville passe meget godt, høje udlånsrenter altså.

    #104748
    AnonymForfatter

    Tak for din interesse for SkandiaBankens regnskab. Vi er altid glade for, at mange viser banken opmærksomhed. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at besvare dit indlæg om vores gebyr- og provisionsindtægter og påvise, at dine konklusioner er helt forkert regnet ud.

    Skandiabanken består af flere forretningsområder. De primære er Internetbanken som tilbyder gebyrfrie bankydelser rettet mod privatkunder, Firmapension som rådgiver og distribuerer pensions- og sundhedsforsikringer for Skandia Pension over for virksomheder samt Bilfinans, som distribuerer leasing- og bilfinansiering over for private og erhverv via samarbejder med bilimportører, forhandlerforeninger og autoriserede bilforhandlere.

    SkandiaBanken tjente i 2004 32,4 mio. kr. i gebyr- og provisionsindtægter og afgav 13,0 mio. kr. Gebyr- og provisionsindtægterne kan primært henføres til aktiviteter, som ikke kan relateres til vores privatkunder og internetbanken, men til Firmapension og Bilfinans.

    I Internetbanken havde vi også mindre gebyr- og provisionsindtægter, men de kan henføres til de to gebyrer som vi opkræver på vores tillægsydelser (VisaDankort og checks). Derudover har vi også indtjening på kurtage fra værdipapirhandel, rykkergebyrer hvis vores kunder er i overtræk eller restance, modtagne provisioner fra investeringsforeninger for salg og opbevaring af investeringsforeningsbeviser samt interbankgebyrer i form af indtægter fra PBS, håndtering af pengeautomathævninger fra andre bankers kunder etc. Som du kan se er vi fortsat en gebyrfri bank for de tusindvis af danskere, som kan regne den ud.

    Med venlig hilsen
    SkandiaBanken

    Henrik Vad

    #104750
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg arbejder i en større bank, som er kendt for at have mange gebyrer. Vi kan se, at man får mange nye kunder, hvis man er gebyrfri.

    Derfor vil alle vores ydelser med gebyr fremover være tillægsydelser, som man ikke behøver at vælge, og vi kan så kalde os gebyrfri. Det er smart tænkt Henrik.

    #104752
    AnonymForfatter

    Et af Skandiabankens gebyrer undrer mig lidt:

    “Spærring af Dankort og Visa/Dankort 100 kr."

    http://www.skandiabanken.dk/208.asp?page_id=208

    #104754
    AnonymForfatter

    Meget humoristisk…

    Skandiabankens slogan “NUL gebyrer" er selvfølgeligt noget sprogligt vrøvl – uanset hvordan man forsøger at bortforklare det, og uanset om man kalder gebyrer for noget andet.

    Men Skandiabanken har dog væsentlige FÆRRE gebyrer end andre banker.

    Så hvis deres slogan skulle have været sandfærdigt, burde nok have været
    “høj rente – FÆRRE gebyrer" – eller “høj rente – NÆSTEN INGEN gebyrer"

    Men det kunne reklamefolkene nok ikke lide… 😉

    #104756
    AnonymForfatter

    Og så er det for resten heller ikke sandt, når Skandiabanken påstår, at de har “markedets billigste andelsboliglån" på http://www.skandiabanken.dk/589.asp

    Det er ET af de billigste, men IKKE det billigste. Det kan sagtens gøres billigere i f.eks. Roskilde Bank, Ringkjøbing Bank eller Alm. Brand Bank.

    Enten har reklamefolkene lidt for frie hænder i Skandiabanken – eller også “glemmer" banken at opdatere deres hjemmesider.

    Det gavner ikke Skandiabankens troværdighed – og det irriterer mig grusomt efter som jeg faktisk overvejer at skifte til Skandiabanken. Men det er den slags falsk reklame, der kan få mig til at holde mig væk.

    #104758
    AnonymForfatter

    Jeg synes det er OK at begge byens bagere kalder sig ‘Byens bedste bager’, selvom mindst den ene må lyve.
    Det er osse OK at Skandiabanken siger ‘Nul gebyrer’. Jeg har selv været en meget simpel selvbetjeningskunde i Skandiabanken i nogle år og har i den tid betalt ‘nul’ i gebyr. Jeg ved da godt, at hvis jeg flytter alle mine forretninger til Skandiabanken så *er* der gebyrer på, men vil da ikke i den situation føle mig bondefanget af en VP-kurtage.

    Tak til Skandiabanken for deltagelsen. Måske skulle vi danne en fokus-gruppe før større ændringer i jeres markedsføring.

    Derimod bliver jeg stødt over Amagerbankens ‘Gratis valutaveksling for aktionærer’ – den er ikke gratis men blot gebyrfri. Der er den sædvanlige kursskæring som der altid har været. Dette problem gider de end ikke kommentere med andet end “vi har lov til at have hver sin mening".

    #104762
    AnonymForfatter

    Husk på at når i læser tilbud fra andre banker, fx. på andelsboliglån er rentesatsen der er anført IKKE en, alle kunder kan få.

    I SKB og BasisBank er de rentesatser der står på deres hjemmeside for ALLE, ikke kun for kræmmere, og andre der kan forhandle på deres engagement.

    Der er reelt kun to banker i Danmark, hvor du får den rentesats som du kan læse dig til, og det er de to ovenstående. At de andre banker overhovedet har kunder undrer mig faktisk. Et typisk ægtepar tager gerne bussen for at spare 50.- på en sofa i Daells fremfor Ilva – men at man kan spare 400 tkr på et boliglån over 30 år gør ikke at folk flygter fra Danmarks dyreste banker, DDB, BG og Nordea A/S.

    Det undrer mig, men på den anden side er jeg også kunde i BasisBank og SKB – så jeg betalte sidste år 0 i gebyr, for jeg lavede IKKE overtræk !!

    Gebyroversigt år 2004 0.-

    Så er det muligt at i kender navnet på jeres rådgiver, og at denne har et flot sæt tøj fra Mr. Jardex men jeg betaler gennemsnitligt 500 mindre end jer i gebyrer…

    Hvem føler sig snydt, og hvem har iævrigt betalt bankmandens slips – det har i !

    #104764
    AnonymForfatter

    Sjovt du skriver, at Basisbank ikke forhandler om priserne, og at du selv betaler 0 kr. i gebyr om året.

    Selv betaler jeg 200 kr. om året i gebyr for at være kunde i Basisbank, og det faste årsgebyr troede jeg ikke, at man kunne slippe for. Men det kan du måske?

    Men jeg overvejer at skifte væk fra Basisbank, fordi Basisbank ikke kan finde ud af at tilbyde en andelsboligkredit. Deres nye andelsboliglån med pant er netop kun et lån og ikke en kredit. Af de ca. 30 pengeinstitutter, jeg kender, der udbyder nye andelsboliglån, kan de ca 28 tilbyde andelsboligkreditter.

    #104766
    MichaelForfatter

    Jeg tror der menes “Spærring af Dankort/Visadankort på bankens foranledning", dvs. hvis kortbrugeren overtrækker sin konto. I såfald har banken ret til at spærre kortet. Der er jo noget manuelt arbejde forbundet med dette, så et gebyr er vel OK.

    BasisBank har også gebyr på dette, men tager 200 kr. for fornøjelsen. Bemærk iøvrigt BasisBank’s forhøjelse af årsgebyret fra 200 til 300 kr fra d. 2/5, samtidigt med en rentenedsættelse på indlån fra 1,9 til 1,7% (konti med mindst 200.000 giver dog 1,95%).

    #104768
    AnonymForfatter

    Ja du betaler et årsgebyr i BasisBank på x-antal kroner – men det er jo inkl. VISA gebyret på 2* 150 hvis man er et par, dvs. ikke en udgift jeg regner som et bankgebyr. Jeg ved af erfaring at VISA-international skal have 95.- kr af bankerne for kortet, og kortproducenten (selve fabrikken) tager 30-35 kr. for et kort. Lig dertil portoomkostninger, så betaler man reelt slet intet til bankerne for at VISA-kort, dog undtagen i Jyske der tager 175 for det.

    Danskerne skal lære af svenskerne, og jeg taler ikke om snus, men bankshopping. hav din lønkonto hvor den forrentes bedst, dit lån hvor det er billigst, en “filial" bank hvis du har brug for at indsætte kontanter og en investeringsbank for at spare på kurtage…

    ja, så har man tre netbanker – men jeg tror jeg sparer alt i alt 3000 – 4000 om året pga. jeg bankshopper. Penge jeg kan bruge til mit “narkomani" nemlig daytrading.

    #104778
    AnonymForfatter

    Vi da kan hurtigt blive enige om, at bankshopping er en god idé!

    Men at kalde VisaDankort-gebyr for noget andet end et gebyr, er stadig noget sprogligt vrøvl.

    Banker har overordnet set kun 2 slags priser på deres produkter: 1) Renter og 2) Gebyrer. Du kan kalde gebyrer for hvad som helst, men det er stadig tale om gebyrer.

    #104780
    AnonymForfatter

    Afledt af dit “navn" kan jeg ikke lade være med et link:

    http://www.americanrhetoric.com/MovieSpeeches/moviespeechwallstreet.html

    #104784
    AnonymForfatter

    Bankshopping er i det lange løb med til at give højere priser.
    Hver gang shopperne skifter bank, skal der etableres og lukkes konti. Det koster, og der er kun kunden til at betale.

    #104786
    AnonymForfatter

    Gordon skriver, at bankerne skal betale 95 kr. til VISA, men er det et løbende årligt gebyr eller er det et engangsgebyr. Jeg går ud fra at det er et løbende gebyr,eller??

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.