sikkerhed på indlånskontoer

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88759
    AnonymForfatter

    Hej jeg har skulle indsætte nogle penge, uden binding og med så høj rente som muligt. Sikkerheden fylder meget! Jeg har efter at have set mybankers liste valgt at sætte ca. 260.000 ind i brf bank til 5,38% + i morsø sparekasse til 5,50%. Derud over også på en kernekonto i nykredit til 3.75%.Men nu bliver jeg utryk over al det banksnak. Er der nogle der kan råde mig om det er sikkert?

    #125906
    AnonymForfatter

    Hej Mismo,

    Du er altid sikret indlån op til 300.000 kroner ud over indeståender på pensioner. Det gælder for hvert enkelt pengeistitut.

    Du skriver, at sikkerhed er vigtigt for dig.

    jeg tror det er vigtigt at huske på, at der er andre ting end “den sidste 25-øre" i rente – sådan som du som nlvnt skriver.

    Når du vælger bank, bør du altid tænke…
    “hvorfor vil banken give mig så høj rente i forhold til andre banker?" – eller bare i forhold til din nuværende bank!

    Banker er en forreting, som gerne skulle tjene penge. Ingen bank er “Mother Theresa".

    Det kan derfor undre, at nogle banker ønsker at give så voldsom høj rente, som nogle gør.

    I tilfældet med Roskilde Bak og BankTrelleborg har det vist sig, at der ikke er nogen edeforstående, som kan giver korrekt svar på, om den ene bank er bedre end den anden.

    Men…
    * følg med i medierne omkring bankerne – er baken ogte i medierne med måske negative oplysninger eller stor udskiftning i ledelsen.
    * undre dig over “Gode tilbud" fra nogle banker – hvorfor vil banken give så voldsomt meget for mine pege, når f.eks. store banker som Danske Bank, Nordea og Sydbank ikke vil. Hvorfor skulle banken være så pokkers bedre end de store banker?

    ALTERNATIV:
    HUSK, du vil stort set ALTID få mere for dine penge ved at købe en kortløbende obligation.
    Hvis du køber en 2 % realkreditobligation til 2009 eller 2010, vil du efter skat opleve en bedre rente, end nogen af de nævte banker giver dig.

    Købet af obligationen sker UDEN AT BINDE PENGENE – du kan til enhver tid helt eller delvist sælge af obligationen. Du skal dog her være opmærksom på, at kursen kan være faldet lidt, så du ikke lige så meget ved salget, som du gav ved købet. Dette er imidlertid en minimal risiko, idet obligationer, som udløber om kort tid, ændrer sig meget lidt i kurs.
    Hvis du f.eks. køber en 2 % Realkredit Danmark obligation, køber du en obligation, som er rated/kreditvurderet til at være lige så sikker som den danske stat. Du vil altså kunne investere uden nogen reel risiko – også selvom beløbet er over 300.000 kroner.

    Når du selv køber obligationen, “fjerner du mellemmanden" – banken bruger jo dine penge til selv at investere, enten i obligationer/aktier/ejendomme eller til at låne ud.

    HVAD ER VIGTIGT:
    Husk at finde ud af, hvad der er vigtigt for dig.

    Lige nu har du i hvert fald “lavet noget", som gør dig urolig.
    Er det vigtigt for dig at få “ro i sindet"? Har du lyst til oroen omkring hvilken bank der vil overleve, og hvilken der ikke vil?

    Du har også i dag opgaven med at skulle holde rede på konti i flere banker.

    Du skal også holde rede på flere forskellige netbanke – eller hvis du ikke har netbank, så skal du leve med ikke at kunne se din konto.

    Måske har du også bundet pengene i dag – er det rart at binde dine penge, når det ikke er nødvendigt?

    TIL SLUT:
    Du skal være opmærksom på, at uanset hvor mange mennesker – og hvem – der forsøger at udtale sig om en bank, så er der INGEN, som kan love dig noget om, hvordan banken vil klare sig fremover.

    Det er kun de store banker, som har ladet annerkendte udenlandske kreditvurderingsbureauer lave en vurdering af sig – det udenlandske kreditvurderingsinstitut vurderer hvor risikofuld den store bank er.

    “Cur Out The Middleman" ved selv at købe en kortløbende realkreditobligation – du binder ikke pengene, du lige så sikker som hvis du købte statsobligation, du binder ikke dine penge.

    Find ud af, hvad er vigtigt for dig – er det vitterligt den sidste promille i renten, som er vigtig?
    Hvad vil din egen bank give digi rente?
    Hvad vil din egen bank råde dig til?

    Du er dækket af indskydergarantifonden for indeståender op til 3000.000 kroner i hver bank. Men du får noget besvær, hvis indskydergarantifonden skal til at erstatte dig dit indestående, såfremt en af dine nuværende bankforbindelser udvikler tig til en ny Roskilde Bak- eller BankTrelleborg-sag.

    Sov Godt :o)

    #125908
    AnonymForfatter

    Du har gjort det rigtige – spredt dine indlån i portioner under 300.000,- i forskellige banker.

    #125914
    AnonymForfatter

    Nu skærer man vel ikke noget led af ved at købe obligationer.

    Et realkreditinstitut er en ‘bank’ der låner penge af oligationskøberen og videreudlåner den til boligejere (indenfor 80% af værdien). Det er en ret sikker pengeanbringelse og derfor gir den ikke så meget i rente

    En bank gør det samme. I nogle tilfælde låner de dog ud indenfor 1000% af værdien – fx til et ikke-påbegyndt byggeprojekt eller til den enlige mor uden arbejde til 17% i rente. Det er derfor ikke underligt at de kan byde på en højere rente end realkreditinstituttet med deres obligationer.

    Men noget af gevinsten (kursgevinsten) ved en obligation er normalt skattefri. Derfor er det alligevel tit en god idé med en lavtforrentet obligation (lav rente = høj kursgevinst). Sammenholdt med at det er næsten lige så sikkert som bankindskud indenfor 300.000 grænsen. I praksis: Fuldstændig sikkert.

    Først når vi snakker fx investeringsforeninger er der tale om endnu en mellemmand der osse skal tjene penge. I nogle tilfælde får man rent faktisk noget for de penge, i andre er det kun bank/investeringsforening der har fornøjelse af det. Og hvis man så snakker et produkt som fx Danske Bank’s ‘Flexinvest fri’ så kammer den helt over.

    #125956
    AnonymForfatter

    Hej iguder
    Tak for dine gode råd, det hjalp mig meget.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.