TAVSHEDSPLIGT

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88737
    AnonymForfatter

    Hej alle i kloge hovder.
    Sagen er den at vi har skiftet bank , vi har lånt 100.000 kr af en ven som har sammen bank som den vi har fået (for at kunne betale den gamle gæld væk vi havde i vores forhenværende bank)
    Det undre mig bare at vedkommen som vi har lånt pengene af ved ALT om vores økonomi , og jeg ved han har det fra vores fælles bankrådgiver og han lægger heller ikke skjul på at han ved det fra ham.
    Men må ens bankrådgiver godt fortælle sådan noget ????
    ved godt at vi har lånt af vores ven men alligevel , syntes jeg da ikke det er synderlig behageligt

    #125700
    AnonymForfatter

    Kære Pernille

    Din bankrådgiver må ikke udveksle personlige økonomiske oplysninger om dig med andre uvedkommende, medmindre du har givet en særlig tilladelse hertil. Kravet om tavshedspligten følger af “lov om finansiel virksomhed" § 117. Se nedenfor

    “§ 117. Bestyrelsesmedlemmer, medlemmer af lokale bestyrelser og lignende, medlemmer af repræsentantskabet i en finansiel virksomhed, der ikke er en sparekasse, revisorer og granskningsmænd samt deres suppleanter, stiftere, vurderingsmænd, likvidatorer, direktører, ansvarshavende aktuarer, generalagenter og administratorer i et forsikringsselskab samt øvrige ansatte må ikke uberettiget videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, som de under udøvelsen af deres hverv er blevet bekendt med. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse for finansielle holdingvirksomheder.

    Stk. 2. Den, som modtager oplysninger efter stk. 1, er omfattet af den i stk. 1 nævnte tavshedspligt".

    Med venlig hilsen
    Nuser

    #125708
    thsvForfatter

    Vær dog glad for, at jeres ven er så god, at han vil låne jer penge.
    Og fortæl så din bankrådgiver, at han overtrådt sin tavshedspligt.
    Men lad det for guds skyld ikke gå udover jeres venskab, der vigtigere ting i livet end penge (selom de selvfølgelig er rare at have).

    #125724
    AnonymForfatter

    Vi er skam også taknemlige for hans hjælp , og vi er egenlig også glade for vores bankrådgiver , det er bare så træls at vores ven ved ALT om hvad vi bruger penge til , hvor mange penge vi bruger , hvad vi skylder i vores hus osv osv , det er lige før han ved hvor mange penge der står på kontoen

    #125730
    AnonymForfatter

    Har I da hemmeligheder for Jeres “ven"?

    Enhver kan da slå op i tingbogen og se hvilke hæftelser, der er i samtlige ejendomme i Danmark. Og I bruger vel stort set de samme beløb til at leve for som de fleste andre.

    Eller er I bange for at blive taget i usandheder altså at I har sagt noget til vennen, som ikke stemmer overens med de faktiske forhold, og som han ved at lægge 2 og 2 sammen kan have fået kendskab til? For det er selvfølgeligt lidt pinligt.

    Se at få betalt Jeres gæld, og hvis det stadig går Jer så meget på, så skift dog bank.

    #125732
    AnonymForfatter

    Nej vi har ingen hemmeligheder for ham 🙂
    Men jeg bryder mig bare ikke om at han ved alt om vores økonomi.

    #125736
    MichaelForfatter

    Er det nu også rigtigt? På http://www.ois.dk skal man være ejer (logge på med digital signatur) for at kunne se hæftelser på ejendommen. Ejendomsmæglere kan ganske rigtigt købe oplysninger ifm. handel, men kan enhver privatperson få adgang til oplysningerne?

    #125738
    AnonymForfatter

    Ja, man kan vel ikke gå på nettet og hente oplysningerne uden at skulle betale for dem, men man kan da gå på tinglysningskontoret og se samtlige akter vedr. sidste handel/tinglysning, hvis man har matr.nr., og det kan man da få oplyst gratis på nettet (Told og skat).

    Det har man da altid kunnet gøre, men jeg ved ikke om det er ændret efter tinglysnings/retskredsreformen.

    #125740
    MichaelForfatter

    Du har ret Allan B kan jeg se efter lidt googlen

    #125790
    AnonymForfatter

    Hej Pernille (7),

    Jeg kan godt forstå, at I ikke bryder jer om, at jeres ven ved mere om jeres økonomi, end I selv fortæller ham.

    Som andre har fortalt, så har banken ALTID tavshedspligt om jeres økonomi. Det skal banken naturligvis overholde.

    Så er der imidlertid nogle ting, som er offentligt tilgængeligt – primært de lån, som I måske har i jeres ejerbolig.
    Dertil kommer, at jeres ven – såfremt han har kautioneret for jeres lå – SKAL have nogle økonomiske oplysninger af banken om jer. Men hvis dette er tilfældet, så oplyser banken jer om, hvad de skal give videre, INDEN oplysningerne bliver givet til jeres ven.

    Men hvorfor ved jeres ven så meget om jeres økonomi?

    Ja, det kan naturligvis være, at jeres bankmand vitterligt HAR “talt over sig", selvom det næppe er tilfældet.
    Det kan også bare være, at I løbende har fortalt jeres ven så mange ting om jeres økonomi, at han “har lagt 2 og 2 sammen", og så gætter sig til, hvordn jeres økonomi er.

    Det er med andre ord ikke sikkert, at det er banken, som har givet oplysnigerne videre. Jeres ven kan bare være god til at gætte og/eller bruge de oplysninger, som I tidligere har givet ham.

    Det kan måske være en ide at finde ud af, hvad det betyder for jer, at venne ved så meget. Så må I jo efterfølgende vurdere, om I fremover skal agere anderledes.

    Under alle omstændigheder, hvis I betaler jeres ting til tiden og ikke får brug for at skulle indfri gæld forskellige steder fremover, så får I heller ikke brug for løbende at skulle give jeres bank økonomiske oplysninger, hvorved banken i hvert fald ikke kan give oplysniger videre til jeres ven.

    Så er det alene op til jer, hvad I selv fortæller jeres ven!

    #201112
    AnonymForfatter

    Buget konto -4000kr de trekker mig 15000kr til PBS betalinger og ligger ikke minus på noen annen konto , men får så et brev at de ikke vil betale mine PBS
    På grunn av jeg har fortatt et lille lån på 3000kr på grunn av at jeg måtte ha medicin og mad og benzin til min bil!! Men når de ikke nå vil betale PBS ,så må de jo frigi de 15000kr de har trukket til PBS mener jeg vis ikke står jeg jo og ikke ha noe og betale til denne fucking bank, som jeg nå ikke vil være kunde med mer og denne bank mand som har presset mig tidligere med og skrive under papirer som går på trekk!!!!!
    Tak for alle svar her Inne er jo lit fortvivlet på en søndag !!!!

    #201118
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor mon der skulle hives en gammel 5-årig tråd frem og fortælle det samme igen, som lige er fortalt i en anden tråd.

    Måske vores nordmand har bedre kendskab til dansk end det fremgår her?

    Det selvsamme spørgsmål har været stillet så tit herinde, hvor det altid oplyses, at der skal være penge til medicin og benzin.

    #201134
    AnonymForfatter

    Nå du bor kansje her Inne det må du unnskylde !!!

    #201136
    AnonymForfatter

    Og en annen ting er jo det at det er jo ikke kommet noen så smarte svar som fra dig hallo dildo
    Dere dk skal jo ikke vende så mange penger heller hva!, et lille fattig land ,men det var ikke det jeg
    Spurte om heller men nå har jo du kommet med så mange smarte svar så det er fattet og tak!!!!!

    #201174
    HalliHalloForfatter

    Tak for de fine ord, Hefner.

    Hvis din bank ulovligt har trukket for mange penge fra din, så har du mulighed for at klage til Pengeinstitutankenævnet. Det koster vist kun et par hundrede kroner, som du får igen, hvis du får medhold.

    Held og lykke!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.