Skat på privat aktier

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88733
    AnonymForfatter

    Jeg har gennem de sidste måneder været heldig med min aktie beholdning. Den er efterhånden i et ganske pænt + hvilket er herligt..

    Jeg ved jo godt at SKAT kommer og vil have sin bid af kagen når jeg en gang sælger (28-45% alt efter fortjeneste)

    Er der nogle som har erfaring med at undgå denne skat helt eller delvist, selvfølgelig på lovlig vis ?
    Eller skal jeg ”bare” betale min skat med glæde og ikke ærgre mig over at det er 45%..

    Jeg er ikke selv speciel kreativ men kunne det tænkes at man kunne gøre flg:

    Eks.
    – Jeg er ved at uddanne mig som pilot (hvilket er enormt dyrt)
    Kunne man forestille sig at jeg oprettede et selskab som så uddannede mig og betalte min uddannelse ?

    – Kunne jeg oprette et selskab, lave en tilbygning til mit hus og bruge det som selskabets “kontor" ?
    (eller så kommer skatte smækket måske bare når jeg sælger huset)

    – Kunne jeg donere pengene i et legat til mig selv ?

    Måske er mine forslag toppen af idioti men det kunne da være interessant at nøjes med eks. 16% i skat frem for 45%

    (Jeg bor sammen med min kæreste men vi er ikke gift)

    Skat skriver desuden på deres hjemme side:

    Du skal betale skat af din gevinst ved salg af almindelige aktier – både børsnoterede og unoterede. Det gælder, uanset hvor længe du har ejet aktierne og uanset størrelsen af din aktiebeholdning. Gevinsten medregnes til aktieindkomsten.

    Aktieindkomst beskattes i 2007 med 28 procent af de første 45.500 kr. og 43 procent af resten.

    Er du gift, og bor du sammen med din ægtefælle ved indkomstårets udløb, er beløbsgrænsen det dobbelte. I 2007 beskattes jeres samlede aktieindkomst med 28 procent af de første 91.000 kr. og 43 procent af resten.

    #125658
    AnonymForfatter

    Nej, så skulle du have oprettet firmaet fra start.

    På det tidspunkt du skyder aktier ind som egenkapital i et selskab, så opgøres de til dagsværdi, og den værdi vil du blive beskattet af.

    #125666
    AnonymForfatter

    o Du kan sælge andre aktier med tab og modregne dem i din gevinst (Køb fx nogle aktier af mig til overkurs – så er det ikke svært at få et tab).
    o Du kan realisere din gevinst langsomt – så kan du undgå den høje takst.
    o Du kan ikke trække egentlig uddannelse fra i et virksomhedsregnskab, selvom det var virksomheden der havde aktieavancen. Uddannelse er ikke en driftomkostning – snarere en slags investering.
    o Du kan ikke trække en tilbygning fra i en virksomheds regnskab medmindre tilbygningen er nødvendig for at virksomheden kan tjene penge. Firkantet sagt: Kun en virksomhed med over 500.000 i skattepligtigt overskud kan argumentere for at det er nødvendigt med et kontor til 500.000

    Egentlig fungerer vores skattesystem meget godt: Dem der har en indkomst skal betale skat af den. Det kan sådan set ikke undre at det ikke er sådan lige til at undgå. Hvis det var ligetil, så var der ikke mange der betalte skat.

    Men her kommer så en stensikker og fuldt lovlig fidus til at undgå at betale skat: Undgå skattepligtig indtægt.

    #125678
    AnonymForfatter

    Undgå skattepligig indkomst….Med andre ord: flytte til Bahrain, Andorra, Monaco etc.

    Det kan selvfølgelig også være man har så mange penge at man kan lave en masse juleleje med skattesystemet, som de pantebrevsformidlere SKAT pt. har skytset rettet ind mod.

    #158650
    AnonymForfatter

    Men kan det svare sig også efter man har solgt aktierne? Så kan man stadig flytte til udlandet?

    #158662
    AnonymForfatter

    Indlægget er slettet af redaktionen, da det ikke lever op til Mybanker.dk’s retningslinier.

    #158670
    AnonymForfatter

    For at få dansk Folkepension, læs:

    du er dansk statsborger
    du har boet i Danmark i mindst 30 år, efter du fyldte 15 år, og inden du fyldte 65 år (forhøjes til 67)
    du har arbejdet i Danmark i mindst 40 år. (det når mange ikke, blivet kontrolleret via ATP-indbetalinger fra arbejdsgivere), gå selv på ATP og tjekke selv.

    mange får derved ikke fuld pension, men en beskåret pension eks. har du arbejdet i 30 år får du 30/40 i pension

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.