Indfri SU-lån?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88728
    AnonymForfatter

    Kan det betale sig for mig at indfri mit Su-lån på 50.000,- eller kan det bedre betale sig at sætte dem ind på en højrente konto?
    Jeg har 120.000,- på min konto. Jeg overvejer at købe bolig om 1 års tid.
    Håber I kan hjælpe med nogle gode råd.

    #125596
    thsvForfatter

    Hvad er renten på din SU-gæld?
    Er renten lavere end 6%?

    Hvordan er dine indtægtsforhold?
    Ikke det store at tjene, hvis du får positiv kapitalindkomst.
    Så skal du hellere købe korte obligationer med kursgevinst.

    Har du anden gæld?

    Mht. boligkøb, så var det en måske en mulighed at købe allerede nu, da mange sælgere lige nu er møre, og man derved kan opnå et pænt afslag. Og hvis man køber en bolig for at bo der i mindst 7 år, så har et nedsving de første par år jo ikke den store betydning. Bare vigtigt man holder prisudviklingen siden 2004 for øje i det område man vil købe, så man ikke køber til overpris.

    #125598
    AnonymForfatter

    SU-lånet har en rente på 5,25%.
    Jeg har ingen anden gæld. Jeg bor til leje i øjeblikket.
    Jeg tjener aktuelt 24.000,- om md, men stiger til 29.000,- om 1/2 år derfor havde jeg tænkt mig at købe ejerbolig når dette sker.

    #125600
    AnonymForfatter

    Du kan jo tage 1 år ad gangen:

    Her og nu:

    Bind pengene på en FIH opsparingskonto med 12 mdr. rente til 6,25% (er renten ikke stadig det endnu?)

    Betal de 5,25% i rente på dit studielån.

    Når året er omme har du tjent 1%

    Næste år revurderer du situationen:

    Hvis der ikke er en sikker konto som giver en højere rente end renten på SU-lånet, så indfrier du lånet til den tid.

    #125602
    AnonymForfatter

    PS:

    Når du skal kreditvurderes til en ejerlejlighed så trækker en kort afdragsperiode på dit SU lån mere ned i dit månedlige beregnede rådighedsbeløb, end hvis du optager et 30-årigt boliglån i banken.

    Ydelsen på 50.000 afdraget over 5 år, med en rente på 5,25% er trods alt højere end ydelsen på 50.000 afdraget over 30 år, med en rente på 7,50%.

    Derfor skal du helt sikkert indfri senest på det tidspunkt, hvor du vil købe bolig.

    #125604
    AnonymForfatter

    Renten på en FIH konto med 12 måneders binding er nu 6%

    #125620
    AnonymForfatter

    Tak for rådet, General. Det er godt set.
    Jeg havde gået og tænkt at det var et billigt lån og at det muligvis ikke kunne betale sig at indfri det. Jeg vil følge dit råd 🙂

    #125622
    AnonymForfatter

    Jeg er nu ikke så sikker på, at du er bedst tjent med at følge generalens råd.

    Hvis ellers dit rådighedsbeløb i øvrigt er rigeligt stort efter køb af en ejerbolig, så kan det efter min bedste evne ikke betale sig, at indfri et lavtforrentet lån for at optage et kreditforeningslån.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.