Har vi råd til huskøb..

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88725
    AnonymForfatter

    Hejsa håber der sidder nogen kloge hoveder her der har lidt mere styr på huskøb end os..
    Vi skal pt måske ud og købe hus. Håber at få lov at låne ca 2,5 mill…Hvor netto på huset ca er 13.000 pr mdr. Vi kan ligge udbetalingen. Af gæld har vi hver et S.U lån der betales af på…Vi har en indkomst på ca 50.000 kr til sammen…pt sidder vi med en husleje på 10.200 inkl vand og varme a conto…Hvor meget skal vi regne med at skulle betale mere om mdr hvis vi køber hus? Her tænker jeg på vand,varme osv..Og er det mon nu vi skal gå i banken eller vente og se om huspriserne falder lidt mere-og gør de det?

    #125538
    MichaelForfatter

    Ét af de klassiske spørgsmål her i forummet.

    Du skriver ikke hvor meget gæld I har, hvilket er ret relevant. Jeg antager at de 50K er før skat? Umiddelbart ser det lidt stramt ud (I vil låne >4X årsindtægten) og samtidigt har I gæld. Jeg tvivler på at banken vil låne jer 2,5 mill. Mit umiddelbare gæt er omkring 2 mill. Vand og især varme svinger meget fra hus til hus, men regn med omkring 5000 til vand årligt og 10-20.000 til varme. Kig i energimærkningen på den konkrete ejendom hvor både de nuværende ejeres faktiske varmeforbrug samt det beregnede er anført. En stor joker i regnestykket er vedligeholdelse og pludselige nødvendige udskiftninger (nyt gasfyr, defekte vinduer, generelle skader forsikringen ikke dækker osv).

    Mange siger at huspriserne fortsætter ned, men der kan være store både regionale og lokale forskelle. Der kan uden tvivl gøres mange rigtig gode køb lige nu og stort set alle ejendomme kan forhandles ned i pris. Regner I med at blive boende i mindst 5-10 år ville jeg ikke tøve med at finde noget nu. Når først der kommer gang i markedet – hvilket uden tvivl vil ske på et tidspunkt – så ryger de bedste ejendomme først og så er der kun mellemvaren tilbage.

    Held og lykke

    #125540
    AnonymForfatter

    Køb for guds skyld ikke hus i et nedadgående marked. Vent hellere et par år for at se tiden an.

    For en måned siden var der en proffessor, der mente at huspriserne var ca. 1/3 for høje, og det er nok ikke helt forkert anslået.

    Handelsbanken skønner, at huspriserne vil falde 10% i år og 10% til næste år, men andre siger de kun vil falde 2-3% i år og det samme næste år.

    Hvem der har ret er der ingen der ved, men jeg ville personlig ikke turde købe et hus i dag. Det ville da være ærgerligt at give 3 mill. for et hus, som måske kun er 2 mill værd om et par år.

    Men i sidste ende er det jo din egen beslutning.

    #125542
    AnonymForfatter

    Hejsa Vores S.U gæld er på ca 150.000…Vi ville kunne ligge ca 200.000kr i udbetaling. ja de 50.000k er før skat-desværre…Ja vi burde nok vente men så kan det godt være vores andel ikke er så nem at komme af med mere…Vi håber også på at kunne presse et etv hus på 2,5 mil ned på ca 2,3 mil…

    #125554
    thsvForfatter

    Prøv at sætte jeres andel til salg, evt. bare via Den Blå Avis.
    Så har I en ide, om jeres andel i det hele taget kan sælges?
    Og når I køber et hus, så tjek priser i det valgte område ud fra http://www.rkr.dk, generelt er priserne på huse 15-20% for høje i hovedstadsområdet, mens det i de billigere område ikke er ligeså slemt. Når I har slået priser op på rkr, så lave en kurve via et regneark, og sammenlign med inflationstal, samme pris fra 1. kv. 2000, og så 2 % inflation pr. kvartal, og derefter 1 % stigning fra 1. kv. 2005, denne inflationskurve angiver f.eks. en forventet salgspris for en villa i Fr.sund til at være 15000/m2, hvor de reelle salgspriser er over 18000/m2, tror ikke, at vi kommer under denne trendlinie, selvom priserne lige nu er overvurderede.
    Men start hele jeres boligeventyr med en snak med bankrådgiveren, det nytter jo ikke noget at finde et hus til 2,2 mill. som I ikke kan godkendes til.
    Held og lykke med hus-købet.

    #125562
    AnonymForfatter

    Hejsa Der er ingen problemer med at sælge andelen..der står folk på venteliste:-)…Tror vi venter i hvert fald et halvt års tid men tak for rådet..

    #125564
    thsvForfatter

    Og det er folk, der realistisk kan købe en andel i det nuværende marked?
    Ofte er folk på sådanne ventelister slet ikke interesserede mere, når der endelig er en ledig bolig.
    Prøv bare at se på den mængde andelslejligheder, der er til salg i DBA, det er jo blevet dyrt at låne til andelsindskudet (ligesom det er blevet dyrt at låne i RealKredit).
    Men I burde nok vente 1½ år med at købe, og så få sparet op (lav gerne en opsparing/afdrag), f.eks. det beløb som jeres hus’ nettohusleje er dyrere end jeres nuværende boligafgift uden forbrug.
    Mht. forbrugsafgifter ved et hus, der må I se på opstillingen, et nyt hus kan sagtens være billigere i varme end en gammel lejlighed.
    Vandforbrug er styret af beboernes vaner, så det er afhængigt af kommunens takster, el-forbrug er normalt lidt højere for en villa, da man har flere lyskilder og mere udstyr.

    #125576
    onkelForfatter

    Hej

    I skal være opmærksomme på at hvis ejerboliger falder i pris, vil jeres andelsbolig alt andet lige også falde i pris (der kan selvfølgelig være undtagelser hvis andelen i dag er prisfastsat lavt), derfor skal i tage med i regne stykket at i får mindre ud af jeres nuværende bolig. Evt. kan i sælge andelen og bo til leje i en periode, indtil I vil ind på ejerboligmarked. Men denne metode giver jer måske en højere husleje end i dag, så hvor break even er, det er svært at sige.

    Hvad i har råd til at købe fra ud fra de oplysninger du giver, er ikke muligt, i bedste fald er det et godt skøn der kan komme herfra. Der er mange ting der skal tages højde for, især hvilke udgifter i har og hvad jeres ønskede til forbrug er (hvad bruger i fx. i dag og kan i gå ned?)

    Derfor er det bedste råd at tage fat i en (bank)rådgiver som i stoler på.

    #125584
    AnonymForfatter

    Hejsa
    Vores andel er ret billig i forhold til andre på market..( 660.00kr for en 3 værl i et attraktivt kvater)Dem i foreningen der har solgt har der max gået 1 mdr fra udbud til salg så det bekymre mig ikke..Men ved jo ikke hvordan det er om et par år…Vi tager et møde med banken i nærmeste fremtid

    #125588
    AnonymForfatter

    Hvis din andelslejlighed er så attraktiv som du mener og let at sælge, hvorfor skulle den så ikke kunne sælges uden problemer om et par år.

    Det undrer mig imidlertid meget, at den er så let at sælge, når huslejen er over 10.000 kr. om måneden, da det normalt ikke er de lejligheder der er nemme at sælge. Men måske den ligger med udsigt ud over Øresund, så kan alt jo afhændes, og også om 2-3 år.

    Og med en så høj husleje kan du sikkert bo billigere i et lille hus, men køb ikke et gammelt saneringsmodent hus fra 1960-erne, hellere et nyere pænt nogenlunde vedligeholdelsesfrit hus.

    #125590
    AnonymForfatter

    Huslejen er IKKE 10.000 om mdr..De 10.000 er inkl det lån vi har nu-vi skulle låne til lejligheden da vi købte den( til 300.000 kr) den er efterfølgende steget så vi får vores lån i andelen indfriet når vi sælger…Tænker bare ang salg at man aner jo ikke om andele er svære at sælge om nogle år:-)

    #125592
    thsvForfatter

    Jeg tænkte osse som Allan:
    Huslejen er over 10.000 incl. vand og varme, så ville det blive svært at sælge den andelslejlighed.
    Du har jo på intet tidspunkt skrevet at din husleje var inkl. det lån I havde, vel?
    Som sagt er selv en billig andel svær at sælge idag, da det er ret dyrt at låne til andelsindskudet, og køberne er ligesom dig bekymrede over priserne i fremtiden.
    Ved køb af en andel vil folk jo udregne en nettohusleje baseret på:
    boligafgift (måske 5.000 for jeres lejlighed)
    ydelse på lånet til indskuddet (650.000 for jeres?)
    Dette beløb vil de sammenligne med en tilsvarende ejerlejlighed, og her skal andelen være billigere pr. måned, da man ikke kan optage realkreditlån i den, og opnå fast lav, rente over 30 år.

    #125594
    AnonymForfatter

    se mit svar i mmellem jeres indlæg..de 10.000 er IKKe huslejen

    #125606
    onkelForfatter

    Så længe prisen på din andel inkl. huslejen er lavere end tilsvarende ejerlejlighed burde du ikke få problemer med at få den solgt (dog vil jeg vurdere at en andel altid skal være lidt billigere end en tilsvarende ejerlejlighed, primært på baggrund af de bedre lånemuligheder i en ejerbolig).

    Jeg ved ikke hvordan prisen er fastsat i din andelsboligforening, men hvis den fx. er fastsat efter den offentlige vurdering, vil et fald i denne (rimligt sansynligt vil jeg tro – ved det ikke) også give et fald i den andelsbolig. Så selv om prisen er god kan den godt falde (desværre).

    Fremtidige forbedringer i jeres andelsboligforening vil også kunne give værdi tab (igen hvis i bruger den offentlige vurdering).

    Derfor kan du ikke kun vurdere prisen i forhold til det øvrige marked.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.