Optimal investering af ca. 200.000 kr.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88719
    AnonymForfatter

    Jeg har pt. ca. 200.000 kr. til at stå uden binding til en rente på 4,75 %. Pengene skal bruges til køb af hus/grund om ca. 5 år, og ønsker i mellemtiden at opsparingen vokser mest muligt. Jeg synes aktier virker for usikre for tiden, og overvejer derfor at binde dem i 3 år ved Morsø Bank til 5,95 % i rente http://www.morsbank.dk/Privat/opsparing/CIBORRente.asp Men ville det være det mest fornuftige?

    #125468
    AnonymForfatter

    Til Jonas C

    FIH bank.dk giver 6% for 1 års binding 🙂 vh Bo

    #125470
    AnonymForfatter

    undskyld Jonas S

    som udlands dansker med begrænset skattepligt og grænsegænger ordning.
    Betaler vi ikke SKAT af renteindtægter, så 6% er netto for mig !

    #125472
    AnonymForfatter

    Ja opdagede også selv lige FIH som giver 6 % rente for en binding på sølle 12 måneder.

    Jeg er dog ikke helt sikker på jeg forstår Morsø Banks CiborRente. 3 års binding – til 30.9.2011: Garanteret tillæg på 0,60%-point. Rentesats 5,95% p.a. Hvad er det for et garanteret tillæg og hvor tit får jeg det? Rentesatsen er variabel, men vil det betyde den sandsynligvis vil svinge meget på 3 år?

    BoSol, hvorfor snakker du om skat, skal vel også betale ved Morsø Bank?

    #125474
    KrisserForfatter

    Det garanterede tillæg er (går jeg ud fra) det tillæg som Morsø Bank lægger til CIBOR, for at udregne hvad du får i rente.

    #125478
    AnonymForfatter

    Til Jonas:

    Ingen kan spå om renten! Hvis du tror renten falder var det nok en ide at lave en aftale om en fastrentekonto med binding.

    Som nævnt i utallige indlæg giver FIH 6,00% ved 1 års binding.

    Nykredit giver 5,50% ved 3 års binding.

    Inflationen æder dog i øjeblikket stort set hele rentegevinsten ved ovenstående satser.

    #125482
    AnonymForfatter

    Til BoSol:

    Hvad har dine skatteforhold at gøre med dette indlæg? Hold dig til spørgsmålet.

    #125486
    AnonymForfatter

    Ja, det er måske lidt irrelevant hvad Bosol skriver, men alligevel ikke helt forkert.

    For hvis man ikke betaler skat af sine renteindtægter, så er 6% en meget fin forrentning og sikkert bedre end de fleste korte obligationer.

    Men hvis man skal betale 45-58% i skat, så kan man jo ikke anbefale nogen at sætte sine penge ind på en højerentekonto, som BoSol først gjorde. For så giver en 2% skibsobligation jo et lidt bedre afkast efter skat.

    Et lille spørgsmål til BoSol:

    Men hvorfor betaler du ikke skat? Du har før skrevet at du bor i Spanien, og der er man da fuld skattepligtig af renteindtæger, bare med en lidt mindre skattepct. end herhjemme. Selv i England skal udlændinge til at betale skat af deres renteintægter (en såkaldt kopskat på indtil 200.000 kr. om året.

    Til gummisko:

    Ind i mellem kan et emne godt tage en uventet drejning, hvilket jeg finder helt OK.

    Mon der er en i morgen, der spørger hvordan han skal investeret sine 300.000 kr.? Ingen højere. For i de senere dage er beløbet fra forskellige vokset fra 200.000 kr. til 250.000 kr. og nu 300.000 kr. eller var alle beløbene 50.000 kr. mindre, men er også ligegyldigt. Er bare meget påfaldende….

    #125488
    AnonymForfatter

    Betales der ikke skat ved afkast af oblikationer og aktier?

    #125494
    AnonymForfatter

    Jo – og begge dele er kapitalindkomst.

    #125496
    AnonymForfatter

    Hej igen Jonas S.

    Sorry – jeg skrev, at aktieudbytte er kapitalindkomst. Nix, det er aktieindkomst, som beskattes anderledes. Aktieavancebeskatningen blev ændret i december 2005. Men enkelt sagt “aktieindkomst i 2008 beskattes med 28% (indtil 46.700), 43% (mellem 46.701 til 102.600) og 45% over (102.601). Fradraget er pr. person, ægtefæller har dobbeltfradrag".

    Jeg (og størstedelen af aktiekøbere) køber ikke aktier for udbyttets skyld – men udelukkende for fortjenesten ved salg af disse.

    #125498
    KrisserForfatter

    Renten på obligationer er altid skattepligtig i kapitalindkomsten. Kursgevinster på obligationer er som udgangspunkt også skattepligtige i kapitalindkomsten. Dette gælder dog ikke for blåstemplede obligationer, dvs. obligationer udstedt i danske kroner, hvor den nominelle rente var højere end Nationalbankens mindsterente. Dette gælder de fleste danske obligationer i almindelig handel, men der er undtagelser (for eksempel skatkammerbeviser).

    #125526
    AnonymForfatter

    Nej kursgevinster på aktier er aktieindkomst.

    Beskattes med 28% af op til ca. 43.000 og 43% af resten til godt 100.00 og lidt mere (ca.44%) af gevinst over 100.000.

    Kursgevinster på obligationer er skattefrie. Renteindtægter på obligationer er kapitalindkomst.

    #125528
    AnonymForfatter

    Undskyld hannibal. Så ikke du allerede havde korrigeret dig selv 🙂

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.