Jyskebank & Service

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86916
    AnonymForfatter

    Jeg har været kunde i jyskebank i over 13 år, og har brugt dem fordi jeg mener at man skal kunne snakke med en rådgiver. Og jeg syntes også at jeg tidligere har fået en god behandling af dem også når jeg skulle låne.

    Da jeg i forbindelse med en elevstilling skulle flytte fra den ene del af landet til den anden, skulle jeg burge nogle penge til indskud, flytning, og alle de udgifter der er forbundet med at flytte.

    Jeg gik ind i Jyskebank og spurgte på et lån af 10.000 kroner, men her syntes bankrådgiveren at det var en bedre ide at jeg fik en kassekredit istedet for, så jeg kun skulle betale renter, når den kom ned. Jeg spurgte efter hvad det ville koste, som siger at det koster 500,- i oprettelse og svarede ikke på hvormeget renten var.

    Min økonomi igennem de sidste 5 år, er at jeg kun har haft et tidligere lån på 7500 og har ingen anden gæld overhovedet.

    Problemet var at jeg skulle betale for indskud og første månedshusleje indenfor et par dage. Så jeg blev bedt om at gå op til kassen og betale.

    Det gjorde jeg så, før jeg betalte spurgte jeg ekspedienten om hvormeget renten var, og ekspedienten kunne først svare når jeg havde betalt mine regninger. Det gjorde jeg så, og jeg fik et kæmpe chok. Renten var 16,75% for at låne 10.000 kroner.

    Det er fuldstændig absurt og jeg føler virkelig at jeg er blevet taget ved næsen i sådan en grad, at jeg vil spørge jer som læser dette, hvad kan man gøre ?

    Som elev tjener man cirka 90.000 før skat, og jeg har ganske enkelt ikke nogen penge til at betale med.

    Det havde jeg aldrig forventet at jyskebank ville gøre, jeg har altid syntes at de var gode.

    De totale årlige omkostninger er 12 x 1675 kr = 20.100 for at låne små 10.000, jeg vil her snarest snakke med min rådgiver igen og høre om det her virkelig er den service Jyskebank vil stå indefor.

    #104720
    AnonymForfatter

    I din beregning af årlige omkostninger må du have misforstået noget. Renten på 16,75% må være opgivet pr. ÅR, og IKKE pr. måned.

    (Det er typisk kun tvivlsomme finansieringsforetagender, der opgiver rentesatser pr. måned, og en rente på 16,75% pr. MÅNED ville utvivlsomt være direkte kriminel.)

    Hvis vi ser bort fra, hvor tit rentetilskrivning foregår, så vil det koste dig 10.000 kr. * 16,75% + 500 kr. = 2.175 kr. at låne 10.000 i et HELT år (før rentefradrag i skatten).

    Bankrådgiverens idé med at oprette en kassekredit i stedet får et lån betyder også, at du automatisk løbende kan “afdrage" ved simpelthen at bruge mindre end du får indsat på kontoen som løn. Det giver fleksibilitet, og derved kan du spare renter, og så blive omkostningerne MINDRE end de 2.175 kr.

    Du har ret i, at renten på 16,75% er i den absolut høje ende for banker, men der er heller ingen der siger, at du skal blive ved med at være kunde i Jyske Bank. Det står dig jo helt frit at forhøre dig hos andre banker, om de kan gøre det billigere. Sådan fungerer den frie konkurrence, og så er det bare synd for Jyske Bank, hvis de ikke er konkurrencedygtige.

    #104726
    AnonymForfatter

    Selv i Jyske bank er 16,75% at betegne som et dyrt lån. Deres listepris på en totalkonto (dvs. at både lønkonto og lån er sammen) er 5,09-15,87% mens det dyreste udlån (Privatlån) ligger på 5,09-16,99%. En totalkonto virker i praksis som en kassekredit med de ovenfor beskrevne fordele.

    Bemærk iøvrigt at Jyske Bank er en af de banker med størst rentespænd (afstand i rentesatsen for gode kunder med høj sikkerhed og ‘dårlige’ kunder. Mon ikke du er puttet i kassen ‘ham kender vi slet ikke’ fordi du er gået ind i en ny filial? Har du i tretten år magtet at overholde dine aftaler, så skulle du kunne få en bedre rente selv FØR du begynder at shoppe rundt efter andre banker.

    Gå ind i banken og snak med dem igen. De skal forklare dig (så du forstår det) hvad der er årsagen til din placering i mellem de 5 % og de 17%. Selvom du måske ikke har en dyr ejendom som sikkerhed (hvilket er nødvendigt for at nærme sig de 5%), så burde du kunne komme længere ned end som så.

    Se iøvrigt rentesatserne på ‘Top 10’ udlån her på siden. Vælg ‘forbrugslån’ (= lån uden sikkerhed) og se både ‘højste’ og ‘laveste’.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.