Huskøb

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88699
    AnonymForfatter

    Hej med jer.

    Min kæreste og jeg har fundet et hus til 1,325 mil. som vi er meget interesserede i.

    Vi har tilsammen en gæld på 140000

    Vi tjener sammenlagt omkring 485000 før skat om året. Vi har en Peugeot 106 fra 1998.

    Det hus som vi kigger på ligger 25 km fra begge vores arbejdspladser, det vil siger at der skal påregnes nogle kørselsudgiftet ( benzin, reparationer osv. ).

    Vil vores økonomi kunne klare at købe et hus til 1,325 mil?

    Med venlig hilsen
    Henrik

    #125124
    AnonymForfatter

    Hej

    Det er svært at sige da vi ikke kender alle de andre udgifter.

    Men jeg tror ikke I skal sætte jer i for store forhåbninger da bankerne har strammet gevaldigt op på udlån og i de fleste tilfælde forlanger udbetaling.
    Men tag kontakt til en bank og lad dem kigge på det… Tag ikke en bank der giver for store indlånsrenter da dette alt andet lige tyder på finansieringsmangel og derfor kun vil låne penge ud hvor der er udbetaling

    #125126
    thsvForfatter

    Umiddelbart ville jeg mene Ja.
    Men læg et fornuftigt budget, 2*25 km transport hver dag er jo osse en del, så mon ikke bilen snart skal udskiftes til en nyere. Det kunne jo være den nye lille Peugeot 107. Er det ikke muligt at købe noget tættere på, hvor I arbejder, måske et rækkehus?
    Et hus til den pris har en netto-ydelse på små 8.000 kr om måneden, hertil kommer forbrug: Vand, el og varme.
    Dernæst skal I have finansieret udbetaling på 70.000 + flytteomk, til det ville jeg nok vælge en kassekredit til i jeres bank, da denne post bør afdrages hurtigst muligt. Så hvis I regner med en udgift til huset på ca. 12.000 kr. ialt om måneden og har råd til det, plus afdragene på det nuværende forbrugslån, og stadig har et stort nok rådighedsbeløb, så køb huset.
    Overvej osse, om det virkelig er det I begge vil! Det er surt at købe et hus sammen, for at finde ud af, at det ødelagde jeres forhold.

    #125128
    AnonymForfatter

    Hej.

    Banken er gået med på regnestykket uden problemer.

    Mit spørgsmål går mere på om i syntes at det er “forsvarligt" for os at købe nu. Eller om man bør vente og se om huspriserne falder lidt.

    Af øvrige udgifter kan nævnes, internet, mobiler, kabeltv og andre småting.

    #125130
    thsvForfatter

    Umuligt at svare på, uden du fortæller os, hvor I vil købe?
    Hvordan er pridudviklingen/udbudet af boliger til salg i lokalområdet?

    #125132
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig.

    Huset ligger i Bjerringbro, som ligger ca. 25 km fra Viborg hvor vi begge arbejder.

    Vi ønsker at flytte tilbage til Bjerringbro da det er der vi begge kommer fra + priserne på hus også er en anelse billigere.

    #125134
    thsvForfatter

    Jamen, så lyder det da meget fornuftigt.
    Og sådan et område med lave huspriser er ikke nær så følsomt, som vis I skal købe i en storby.
    Bare husk, at I køber huset for at bo i det, hvis huslejen synes for høj for jer, så lad være, da der nok går 3 år før huspriserne stiger, og I skal forvente at bo der mindst 7-8 år, før den kan svare sig at sælge igen. Tror ikke, at de gode tider fra 2003-5 nogensinde kommer igen. men husk, at set over en 10-års periode har det altid været en god investering at være husejer, selvom jeg tvivler på, at dem der har købt på toppen i 2006 kommer til at syntes det.
    Det vigtigste ved køb af huset er, at standen er god, medmindre I selv kan sætte det i stand i jeres fritid. Overvej endvidere jeres økonomi, når børnene kommer, og mor skal på barsel.
    Held og lykke med huskøbet.

    #125144
    NultopskatForfatter

    Du bliver skuffet, hvis du forventer faldende priser omkring Bjerringbro….
    Så der kan du lige så godt købe nu. Faldende huspriser er et fænomen, der optræder på Sjælland og i Østjylland.

    #125146
    AnonymForfatter

    Nej NULTOPSKAT….

    Det er ikke korrekt.

    #125148
    AnonymForfatter

    Mit gæt er, at de faldende huspriser bliver landsdækkende i 2009, prisfaldende vil ikke stoppe før et godt stykke inde i 2010.

    Intet område er usårligt overfor de massive prisstigninger på realkreditlån og boliglån i banken, grundet fundingkrisen.

    Med det nuværende inflationsniveau, er rentesænkninger fra ECB aflyst et godt stykke ind i 2009, og selv om ECB sænker renten, så vil dette formentlig ikke få den helt store effekt på hverken den lange eller korte rente de næste 2 år.

    #125192
    thsvForfatter

    Ja, priserne vil nok falde noget de kommende år. Men et i et billigt område er faldet til at overkomme. Det drejer sig måske om 10-15% af den nuværende udbudspris.
    Så køb kun huset, hvis det er jeres drømmehus, som I ønsker at bo i de næste 10 år minimum. Hvis I er usikre på, om det er det rigtige valg, så lad være, da boligmarkedet er en meget dårlig investering pt., men man skal selvfølgelig have noget at bo i.
    Jeg ville som sagt købe, hvis jeg kunne leve med netto-huslejen for det købte finansieret med 6% obl. Jeg ville så vælge 10 års afdragfri på realkreditten, og få afdraget min øvrige (dyre) gæld hurtigst muligt.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.