Skjult restgæld vedr. brugtbil

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88676
    AnonymForfatter

    Blev noget forbløffet over “skjult restgæld" – hvis jeg har forstået korrekt, har bilhandleren ikke noget ansvar, men at køber står med problemet!

    Er der nogen, som kan belyse denne problemstilling?

    #124730
    AnonymForfatter

    Man skal ALTID huske at få tjekket bilen i bilbogen når man køber en bil privat/forhandler. Det der sker hvis du køber en bil med restgæld er at du overtager gælden…

    #124738
    KrisserForfatter

    Det er ikke helt rigtigt. Man overtager ikke gældforpligtelsen – den ligger stadig hos den person som optog lånet. Det man dog overtager er sikkerhedsstillelsen. Man kan derfor risikere at miste bilen uden kompensation, men man kan aldrig risikere at få en højere gæld.

    Der er ikke noget i vejen for at banken eller finansieringsselskabet nægter at aflyse pantet, hvis den gæld de har taget sikkerhed for ikke er tilbagebetalt. Man kan derfor ikke regne med, at pantet forsvinder senere, når sælger har fået pengene. Man kan naturligvis lave en kontrakt med sælger, hvor handlen betinges af at pantet aflyses, men en sådan kontrakt har kun en reel værdi, hvis man rent faktisk kan få pengene tilbage. I de situationer hvor banken eller finansieringsselskabet nægter at aflyse pantet, er det ikke sandsynligt.

    #124762
    AnonymForfatter

    Potato – potato ;o)

    Hvis ham der har lånet vælger ikke at betale lånet så skal bilen sælges og så har man betalt for en bil man ikke har….

    #124782
    AnonymForfatter

    Tak for svarene – mange i min omgangskreds har aldrig hørt “skjult restgæld"

    #124794
    AnonymForfatter

    Det er nok fordi der ikke er noget der hedder ”skjult restgæld”. Hvis der er gæld/pant i en bil, skal dette tinglyses og man kan derefter få det oplyst på Bilbogen. Gælden er derfor altså ikke skjult. Hvad private indgår af aftaler om gæld/pant uden at få det tinglyst, er der ingen der kan bruge til noget. Tænk på hvilke marked det ville åbne for kriminelle psykopater/brugtbilsforhandlere hvis dette var muligt.

    #124802
    AnonymForfatter

    Ok – bilbogen vidste jeg heller ikke noget om.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.