Andelsboliglån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88665
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Jeg og min kæreste overvejer at købe en andelslejlighed, vi er blevet tilbudt.

    Andelsprisen er ca. 650.000 inkl. forbedringer.
    Boligafgift: 2690,85 kr.
    Varme: 525 kr. aconto
    og boligen er ca. 65 kvm.

    Vi er begge 21 år, med fast arbejde, da vi har valgt at trodse regeringen og holde nogle sabbatår.

    Den samlede hustandsindkomst er på ca. 440.000 kr. pr. år.

    Planen er, at optage et Andelsprioritetslånpå hele udbetalingen i Arbejdernes Landsbank til ca. 6,6 % i nominel årlig rente, hvor vi så vil have en netto ydelse pr. måned på ca. 2.250kr.

    Vi vil altså sidde for ca. 5465 kr. pr. måned ex. el, gas og vand. (Regner med ca. 6100 inkl. forbrug pr. måned)

    Vi bor pt. i en lejebolig, hvor vi betaler 5400 kr. pr. måned inkl. forbrug.

    Vi har begge to planer om, at starte på studie næste år, og vil efter endt uddannelse (5-7 år) kunne regne med en hustandsindkomst på ca. 690.000 kr (baseret på den nuværende overenskomst).

    Hustandsindkomsten vil under uddannelse højest kunne være på ca. 275.000 kr., hvis vi arbejder maksimalt ved siden af studiet.

    Vi vil i vores nuværende situation have et rådighedsbeløb på ca. 16.000 kr. efter skat, og under uddannelse på ca. 7.000 kr.

    I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber I vil kunne hjælpe mig, at finde svar på:

    1. Er det nu også klogt at gøre?
    Det synes jeg selv, men det kan være, at jeg er blevet forblindet af tanken om at komme ind i på andelsboligmarkedet ved at købe en relativ billig andel.

    Det skal lige siges, at jeg af andelsboligselskabets årsregnskab mv. kan se, at andelsboligforeningen er ca. 60.000.000 kr. værd, at de har hensat ca. 16.000.000 kr. til evt. fald i værdien, og ellers skylder ca. 11.000.000 kr. i realkreditlån. Andelsboligforeningen er +10 år. Yderligere er andelsboligen sat ca. 30% lavere end max. værdi.

    2. Afdragsfrihed
    Vil det være smart at optage et lån med afdragsfrihed, med vores fremtid som studerende in mente? Selv er jeg imod idéen, da jeg fortrækker at mindske min gæld hurtigst muligt.

    3. SU-Lån
    Vil det være rentabelt, at optage et SU-lån, for på den baggrund hurtigere at kunne nedbringe gælden? Et SU-lån er på ca. 4 % i rente under studiet og efter endt uddannelse er det på 5%.

    Jeg har brugt de sidste 1-2 måneder på at læse alle Jeres indlæg vedr. andelsboligkøb og stortset alle indlæg, men følte alligevel, at jeg ikke fik svar på det hele.

    På forhånd tak for Jeres svar.

    #124628
    AnonymForfatter

    Prissætningen afhænger af mange faktorer, herunder antal m2 og hvor vi er henne i landet. Man skal se på hvad andelsboligen koster i forhold til tilsvarende ejerlejligheder i området. Som tommelfingerregel bør en andelsbolig ikke koste mere end 75% af sammenlignelige ejerlejligheder i området.

    Hvis andelsboligen ligger i København eller Århus, er den yderst attraktiv i pris. Hvis andelsboligen derimod ligger i Billund, er den dyr!

    Umiddelbart ser økonomien fornuftig ud. I kommer formentlig ikke til at sidde dyrere end i en lejelejlighed.

    Jeg tror ikke i får problemer med at få en bank til at finansiere købet.

    #124630
    AnonymForfatter

    PS:

    Prisen på en andelsbolig = Købspris for andelen + jeres pro rata andel af foreningsgælden.

    #124632
    thsvForfatter

    Umiddelbart lyder det velovervejet at købe den andel. Men når I nu begge skal studere, så sætter I jer ret hårdt, specielt da I i en lejet leglighed ville kunne opnå boligstøtte, hvilket I ikke kan i en andel. For øvrigt en fin rente AL tilbyder jer.

    1) Ja, I kommer kun til at sidde lidt dyrere end i den nuværende lejelejlighed, hvis I vælger afdragfri lån.

    2) Jeg ville vælge afdragsfrihed i studietiden, specielt, hvis jeres lån er den type, hvor indestående forrentes med samme rente!
    Husk, at real-værdien af lånet reelt formindskes år-for-år ved afdragsfrihed, så længe vi har inflation.

    3) SU-lån! Ja optag dem, men tilbagetal dem først efter endt studie, da flere små gældsposter gør det sværere at blive godkendt på ejerboligmarkedet.

    #124634
    AnonymForfatter

    Andelen er beliggende på indre nørrebro lige omkring Skt. Hans Torv. Jeg har prøvet at sammeligne med et tilsvarende andelsboliger + ejerlejligheder, og jeg har ikke kunne finde noget tilnærmelsesvis lige så “billigt", som denne, hvorfor jeg også regner med at slå til.

    thsv @ 1. Hvis vi vælger afdragsfrihed, så kommer vi til at sidde ca. 500 kr. billigere om måneden. Jeg ved ikke om det er mig der er helt forskruet, men det virker bare ikke som værende nok til, at jeg synes det er det værd. Jeg vil bare hurtigst muligt i gang med at afdrage på gælden.

    Umiddelbart kommer vi også til at have en opsparing på ca. 50-60.000 kr. til betaling af månedelige udgifter, når nu vi begynder at studere. Ville det være smartere, at bruge dem på at nedbringe gælden?

    General Prier @ Jeg kan ikke huske om jeg fik nævnt det, men efter mine udregninger er værdien på selve andelen sat ca. 25-30% under vurderingen.

    #124636
    AnonymForfatter

    Det skyldes muligvis at foreningen har en regel om at man kun må sælge 30% under den offentlige vurdering eller sådan noget. Det er der nogen foreninger der har.

    Hvis det var mig ville jeg købe hurtigst muligt, og som det nævnes ovenfor, vælge afdragsfrihed.

    #124642
    AnonymForfatter

    General Prier @ Jeg har læst referatet fra generalforsamlingen, og det skyldes, at andelshaverne hellere ville gardere sig mod evt. prisfald. Så der er en buffer på ca. 25-30% af den offentlig vurdering kontra andelsprisen.

    Du kan vel ikke forklare mig, hvorfor det er bedre, at vælge afdragsfrit kontra at starte afbetalingen af gælden med det samme? Selvfølgelig sidder man for mindre om måneden, men lånet bliver jo ikke mindre. Jeg ved godt, at lånets størrelse fortsætter med at være det samme, mens jeg kommer til at tjene mere ift. inflation mv. Jeg er bare ikke så glad for at være midlertidig økonomisk insolvent, da jeg jo kommer til at låne mere end andelen er værd (stiftelsomkostninger mv.).

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.