Tillægslån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88650
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at laver et tillægslån på 600.000 kr, men er i tvivl om, hvad der er det klogeste at gøre.

    Jeg har pt. et 4 % lån med en restgæld på ca. 1.250.000 kr. Huset er vurderet til 2.650.000 kr

    1.Skal jeg omlægge mit 4% lån til et 7% lån og dermed forhøje mit eksisterende lån, samt skære noget af min restgæld?

    eller

    2. Skal jeg optage et nyt lån på de 600.000 kr og beholde mit 4% lån, og se stort på min min samlede restgæld?
    Og hvis jeg skal, skal jeg så vælge et F1 med eller uden afdrag?

    Håber nogen kan give et godt råd.

    #124458
    AnonymForfatter

    Som rentestrukturen ser ud lige nu ville jeg gøre følgende i prioriteret rækkefølge.

    1. Omlæg det gamle lån og optag et nyt samlet 1 årigt flekslån uden renteloft. Der er meget gode muligheder for renten falder i årene fremover og kun begrænset risiko for renten stiger.

    Hvis du ikke tør tage flekslånet, så

    2. Omlæg det gamle lån og optag et nyt samlet 7% lån. Nu du alligevel skal til det, kan du lige så godt omlægge samlet.

    #124460
    thsvForfatter

    Hej

    Du skal ikke konvertere til 7% obl.lån, da renten/ydelsen på disse er meget høj, sammenlignet med 5/6 % obl.lån. Hvis du ønsker et fastforrentet lån er et 6% nok at foretrække, da kursen er fornuftig, uden at ydelsen er meget høj. Vil du have et lån til kurs 100, skal du hellere vælge et Flex-lån, og så konvertere til fastrente, når renten om et par år er faldet igen.

    Mht. 4% lånet så prøv at få en kurs på dette, og vurder hvor meget du kan spare, husk at der er gebyrer på låneomlægningen, som du bør tillægge restgælden og medfinansiere for at få det rette billede.
    Kurser på løbende lån, der er omlægningsparate er ofte lidt højere end normalt, da pensionsselskaberne ofte køber ind i disse serier.

    Så mit korte råd er:
    Behold 4% lånet, og tag et Flex-lån på de 650.000 kr.

    #124464
    AnonymForfatter

    Korrekt, men den høje ydelse på 7’eren skal sammeholdes med at han får en stor konverteringsgevinst hjem her og nu. Om det i retrospekt har været smart kan kun tiden vise.

    Det smarteste er helt klart at vælge flekslånet for hele lånesummen.

    #124466
    AnonymForfatter

    Konverteringsgevinsten, og dermed selve formålet, forsvinder hvis han skal ned og konvertere til en 6’er til kurs 94.

    #124468
    thsvForfatter

    Hej General

    Tag dig lige sammen!
    Kursen på 6% er altså 96,52 hos RD!
    Mens kursen på 7% er 99,82.
    Hovedstolene blive 617.000 hhv. 640.000.
    Besparelsen i Ydelse udgør ca. 1.500 om året efter skat.
    Så kurstabet på 6% er hurtigt hentet ind med den lavere ydelse. Og allerede i år 2022 er restgælden på 6% obl. lavere end på 7%. Så derfor ville jeg tage den lille gevinst ved 6%, og undgå endnu en konvertering (=gebyr til kreditforening og stat).
    Men igen, hvis man skal opnå det hele, er det nok bedre at konvertere til et Flex-lån, og så fastlåse renten til et obl.lån, når 5% obl. kommer i spil igen.

    #124474
    AnonymForfatter

    Tal dog ordentligt menneske, nar!

    Jeg forudsætter der er tale om et afdragsfrit lån i kursangivelsen, du forudsætter lånet er med afdrag. Spørger har ikke angivet noget!

    #124476
    KFJForfatter

    Hej

    Når folk herinde på siden, “bare" prøver at hjælpe, så er det jo fuldkommen vanvittigt, at kalde hinanden, både det ene og det andet, syntes vi!!! fortsat med jeres gode og saglige svar

    Og selvfølgelig God sommer til alle!!!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.