Et godt råd

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88647
    AnonymForfatter

    Hej,
    Jeg har for nyligt solgt en lejlighed og har i den forbindelse fået ca. 500k ud af det. Disse skal bruges til udbetalingen på et hus om tidligst 2 år og jeg vil derfor høre jer om hvad i anser for værende smartest at putte pengene i imens……

    Min bank – Lån og Spar bank har tilbudt mig en aftale konto med 1-års binding til 5,1% med minimum indskud af 500k.

    Efter at have kigget lidt rundt har jeg lagt mærke til at andre banker (FIH og Morsø) har mere fleksibilitet og samtidig højere rente. Derudover er der jo også korte obligationer man kunne overveje – dem ved jeg ikke så meget om.

    En sidste tvist jeg yderligere skal overveje er topskatten. Hvis den får indflydelse på afkastet hvad er så smartest? Så ændrer forudsætningerne sig jo lidt.

    Jeg ser frem til et godt råd. På forhånd tak.

    #124398
    AnonymForfatter

    Det bedste du kan gøre hvis du vil have alle pengene ud igen er at købe 2% Realkredit Danmark 2011 obligationer for alle pengene.

    De ligger pt. lige omkring kurs 94. Pr. 1.1.2011 udløber de til kurs 100. Kursgevinsten på disse er skattefri.

    Du skal selvfølgelig overveje sandsynligheden for at Realkredit Danmark går konkurs og deres fordringer ikke kan indbringes, hvorved du mister din investering. Hvorvidt denne er reel skal jeg lade stå hen i det uvisse (sandsynligheden for at RD går nedenom og hjem er vel nærmset ikke eksisterende).

    /Michael

    #124402
    AnonymForfatter

    ENIG!

    Du kunne selvfølgelig også investere i aktier.
    Men der er du jo ikke sikret kursgevinster….

    Tag du og køb obligationer… Det er i øvrigt det jeg ALTID har sagt ;o)

    #124406
    AnonymForfatter

    Jo men ikke enhver form for obligationer. 🙂

    Længere løbende obligationer hvor der er en reel kursrisko er jo eller ikke at ønske sig når man står og skal bruge pengene nu her.

    Men det er ihvertfald tåbeligt at sætte pengene på en højrentekonto, når man kan få mere ud af det efter skat ved at investere i kortløbende lavkupon obligationer.

    Som altid hænger risiko og mulighjed for afkast sammen, men hvis det er penge som du ikke vil løbe nogen risiko med bør du ikke investere i aktier. Tidshorisonten er ikke stor nok til at du kan tjene pengene ind igen hvis kurserne skulle fortsætte det seneste års udvikling. 🙂

    /Michael

    #124410
    AnonymForfatter

    Ja ja – jeg har altid sagt – køb korte obligationer….

    #124412
    Mr.M.Forfatter

    Hvis man har negativ kapitalindkomst, er det så ikke lige så godt med en højrentekonto?

    #124414
    AnonymForfatter

    Hehe – jo jo, men en præcisering skader ikke… 😉
    Obligationer er jo ikke “bare" obligationer disse tider… Strukturerede produkter er jo også obligationer… 😉

    #124416
    AnonymForfatter

    Det kommer an på hvad renten i de to tilfælde er efter 32,8% skat.

    #124418
    Mr.M.Forfatter

    Undskyld jeg drejer din tråd lidt, håber det er ok.

    Får 5,71 på konto pt.

    Kan det gøres bedre med obligationer?

    #124420
    AnonymForfatter
    #124422
    AnonymForfatter

    Tak for de gode kommentarer. Ja, der er jo altid det med risikoen, men ja pengene skal bruges på et tidspunkt, men må selvfølgelig gerne være blevet til mere i mellemtiden. Det lyder som om der er enighed omkring de korte obligationer fra januar……og drej endelig strengen lidt…man kan jo altid blive klogere…

    #124424
    AnonymForfatter

    Hvor får du 5,71%?

    #124426
    AnonymForfatter

    Ikke korte obligationer fra januar.
    Korte obligationer nu…
    De udløber til januar, men først i 2011… 🙂

    #124428
    AnonymForfatter

    Ah det er sådan det er…tak

    #124430
    AnonymForfatter

    Transaktionsomkostninger iberegnet, så tror jeg du er lige så godt stillet ved at indskyde pengene på de højest forrentede konti i landet.

    FIH: 6,0% 12 måneder, så ca. 280.000 ind her.
    EIK Banki: 5,3%, 220.000 ind her i 24 måneder.

    Så har du 100% sikkerhed for pengene.

    Alternativt
    *Morsøsparekasse 5,25%
    * Nykreditbank 5,25%

    Du kan garanteret også få en bedre rente i LSB, hvis du gør opmærksom på du ellers flytter pengene over i andre pengeinstitutter.

    Det er i hvert fald dumt ikke at benytte den gode rente i FIH.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.