bank aktier.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88646
    AnonymForfatter

    Hej herinde…

    Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om jeg er en lykkelig eller ulykkelig ejer af aktier i Sparekassen Hvetbo. Da man jo på det sidste foranlediget af Roskilde bank er blevet en smule nervøs for sine spareskillinger… Er der nogen herinde som har et indblik i deres økonomi og kan råde om man måske burde sælge? Det er en mindre bank, der sidste år gik på børsen og kan jeg forstå med en væsentligt højere solvens en krævet.

    Er der nogen med kendskab til banken og samtidig har gode råd ???

    #124396
    AnonymForfatter

    Du bør aldrig nogensinde have mere end 10% af din aktiebeholdning stående i en enkelt aktie. ALDRIG!

    Med al den information, der er tilgængelig i samfundet, så fatter jeg simpelthen ikke, at vi stadig kan se eksempler på folk der har både halve og hele millioner satset i en eller anden lokal bank eller virksomhed. Penge som det vel at mærke gør ondt at tabe!

    Jeg har ikke den mindste snert af sympati for de tåber, der står frem på TV og fortæller om at hele pensionsopsparingen er tabt på Roskilde Bank aktier. Det er en velkendt og indlysende risiko ved at investere i aktier.

    Så hvis der er tale om du har et større beløb satset på lokalbanken, som du ikke har “råd til at tabe", bør du straks få nedbragt din aktieposition.

    Du skal være klar over, at ingen har overblik over hvad der egentlig gennemer sig dybt nede i bøgerne, og hvordan engagementerne udvikler sig. Bankkrak kommer ofte som lyn fra en klar himmel!

    #124404
    AnonymForfatter

    Ja, man kan undres over ham initiativtageren til at vælte bestyrelsen i Roskilde har “tabt flere millioner"… Hvem fanden har så mange penge i en virsomhed og så oven i købet i en lille bank??
    Jeg er selvfølgelig klar over at der er nogle der har boksen at investere for – men så kend din risiko og lad være med at flæbe….

    #124478
    AnonymForfatter

    Til gode råd og generalen!

    Hvorfor må man ikke stå frem og fortælle at man har mistet nogen penge i Roskilde bank, og jeg har da i øvrigt heller ikke hørt nogen stå og flæbe.

    Jeg er da godt klar over, at folk der henvender herinde elsker at fortælle hvor godt det er gået dem, hvor heldige de har været, og hvor mange penge de tjener og hvor meget de har arvet.

    Og det vil jeg da så også gøre, men jeg har atså købt for 20% af min ratepensionsdepot i Danske Bank og 10% i øvrige banker, der har tabt meget i værdi i det sidste år. Og hvorfor må man aldrig investere så meget i en stor bank? Jeg tror ikke DDB går ned?

    Det bemærkes, at jeg solgte alle mine aktier i februar 07, da jeg læste at Straarup og Co selv solgte stort ud af deres beholdninger, og så tænkte jeg, at nu er toppen nok nået for denne gang, hvilket den rigtig nok også var, men eksperterne talte stadig om at aktier var en rigtig god investering, da der var store overskud i selskaberne.

    Jeg er da godt klar over, at bunden måske ikke er nået på aktiemarkedet endnu, og det er der af indlysende grunde ingen er ved. Men en hvis risiko er der jo altid.

    Til sidst kan jeg da oplyse, at jeg også har tabt penge på bankaktier, men kun ca. 1000 kr. i daværende Kronebanken, som var en fusion af Frederiksborg Bank i Hillerød og Sjællandske Bank i Slagelse.

    #124480
    AnonymForfatter

    Til din oplysning, ejer jeg p.t. ikke bankaktier, og har aldrig gjort det. Ej heller er jeg kunde i Roskilde Bank.

    #124482
    AnonymForfatter

    Og nej, der er ikke noget galt med at eje bankaktier, ej heller at have satset på Roskilde bank. Problemet opstår først, hvis man tror bankaktier er lige så sikre som bankindskud, og derfor placerer større dele af sin pensionsopsparing i sådanne aktier.

    #124486
    AnonymForfatter

    Meget pudsigt at Kronebanken nævnes – der kan drages mange ligheder med Roskilde Bank. En lokalbank med alt for store lokale udlån til ejendomsprojekter i et nedadgående marked.

    Iøvrigt blev Kronebanken købt af det daværende Provinsbanken i 1985. Provinsbanken som jo i 1990 fusionerede sig ind i Danske Bank.

    #124492
    AnonymForfatter

    Ja, det forstår jeg godt general Prier, men syntes bare dine og “gode råds" indledende kommentarer lød noget nedladende overfor personer, der står frem og fortæller at de har været uheldige med deres investeringer i Roskilde Bank, som i øvrigt menes at være den bank (Korsbæk Bank) Lise Nørgaaard har i tankerne, da hun skrev manuskript til Matador.

    Jeg syntes derimod personligt at det er prisværdigt at Ole Nielsen forsøger at samle 10% af aktiekapitalen, så man kan få valgt ny bestyrelse og direktion. Det samme gælder endvidere Jan Marcher i BankTrelleborg-sagen.

    #124494
    AnonymForfatter

    Personligt synes jeg det er direkte dumt at modarbejde den nuværende ledelse, hvoraf direktøren, der forekommer fornuftig, først er kommet til efter de uheldige dispositioner var blevet lavet. Han har ikke kunne gøre meget andet end han har gjort.

    Jo mere blæst og uro aktionærerne skaber om banken, desto ringere bud får de fra potentielle købere, som jo ikke er interesserede i at købe en bank fuld af vrede kunder/aktionærer.

    Det eneste man får ud af en negativ mediestorm, er en ringere pris for banken i sidste ende.

    #124502
    AnonymForfatter

    Nu er det heller ikke Søren Kåre man går efter, men hans underdirektører, og så hele bestyrelsen, som vel ikke har gjort deres arbejde godt nok, og nye koste fejer som bekendt bedst.

    Men jeg tror nu heller ikke at det hjælper ret meget, men Ole Nielsen har fået responsen på et læserbrev i Roskilde Tidende, og han svarede blot på et læserbrev, hvor der stod “Oldebarn skal afvikle Roskilde Bank", da det er den næværende formand Peter Müllers oldefar, der var medstifter af banken.

    Og hvem ved måske kan prisen for banken blive bedre med nye kræfter.

    #124510
    AnonymForfatter

    Det afgørende er tidsfaktoren. Der er ikke tid til at se på noget med friske øjne. For hver dag med selvstændigheder siver kunderne og bankens forretningsgrundlag eroderer.

    Nationalbanken har givet Roskilde en frist til “selvsalg" på 6 måneder, hvorefter nationalbanken likviderer Roskildebank.

    Ofte tager en salgs- eller fussionsproces meget kortere tid. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis banken er solgt inden udgangen af august.

    #124524
    AnonymForfatter

    Søren Kaare-Andersen blev ansat med det mål at nedbringe Roskilde Banks store udlån til risikable ejendomsprojekter.

    Men ifølge artikel i Berlingske Tidende er dette udlån faktisk steget med yderligere 2,7 milliarder siden hans start.

    #124528
    AnonymForfatter

    Det har jeg også læst, men man må gå ud fra at han har forelagt bestyrelsen hver enkelt låneansøgning,som så har sagt god for yderligere kredit, hvorfor det samlede udlån alligevel er vokset.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.