Sikring af kapital i småbanker

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88643
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Efter Roskilde Banks kollaps er jeg blevet noget nervøs for spareskillinger hos min lokale bank.
    Der er tale om 600.000 hvoraf 45000 er låst på højrentekonto indtil 1/10.
    I sagen om Roskilde Bank blev der nævnt 300.000 som beløbs grænse, er det en generel regel?
    Hvordan er jeg så dækket?
    Hvad skal gøre?

    Mvh. Mikkel

    #124336
    AnonymForfatter

    Hej mikkel

    Ja, det er der sikkert mange der sidder og tænker over lige i øjeblikket.

    For at du kun skal kunne få 300.000 så er banken gået konkurs uden at nogen banker ønsker at købe dem…. Det sker nok ikke i DK, men man kan aldrig være helt sikker.

    Hvis det drejer sig om din nattesøvn så tag din penge ned i Danske Bank, Jyske Bank, Sydbank eller Nordea.

    #124356
    AnonymForfatter

    Du har kun fuld sikkerhed for de 300.000 kr.

    Som det nævnes ovenfor. Hvis der ikke er tale om en af de store: Danske Bank, Nordea, Jyskebank eller Sydbank, så synes jeg så afgjort du skal brække opsparingen over i to banker.

    Hvad med fx at binde 283.000 i 12 måneder på en højrentekonto i FIH-erhvervsbank til 6,0% i rente. Om 12 måneder har du så 300.000

    Derudover kan du binde 285.700 i 12 måneder på en højrentekonto i EIK Bank, så har du ligeledes 300.000 om 12 måneder.

    På den måde får du en høj rente af dine indlån, og du har 100% sikkerhed for både indskud og den rentetilskrivning der er på dit indskud.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.