Sikkerhed

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88626
    AnonymForfatter

    Hvis der står to navne på kontoen, er indskydergarantien så 600.000 kr.?
    Stine

    #124144
    AnonymForfatter

    Hej Stine. Jeg har kigget på Garantifondens hjemmeside – http://www.gii.dk / brochure – og der fundet dette afsnit:

    “Fælles konti og fælles værdipapirdepoter med flere ejere
    Ejer flere personer i fællesskab kontante midler, skal hver person betragtes som selvstændig indskyder, forudsat at personerne er noteret som ejere af kontoen. Hver indskyder kan få dækket tab af Garantifonden med op til 300.000 kr."

    Det fremgår således, at et par med en fælleskonto på op til 600.000 kr. får dækket hele indskuddet, hvis de begge er noteret som ejere af kontoen.

    Der lader ikke til at være mulighed for tvivl omkring ovennævnte formulering.

    #124146
    AnonymForfatter

    Du kan se det på jeres skatteopgørelse, vil jeg mene.

    Hvis beløbet er opdelt med 50% til jer hver på årsopgørelsen, så har i også 2xindskydergarantidækning på kontoen.

    #124164
    AnonymForfatter

    Tak for svaret, det får mig til at sove roligt!
    Stine

    #124184
    AnonymForfatter

    Lige for at være pedantisk: Inskydergarantien gælder _banken_, ikke _kontoen_.

    Så hvis omtalte konto er i en bank hvor man også har sin løn- og budgetkonto, så er der grund til at tænke sig om.

    #124212
    AnonymForfatter

    Prøv at hente brochuren fra gii.dk – der står reglerne for sammenlægning af indestående og modregning af gæld i klart sprog, så der faktisk ikke er meget at misforstå. “Netto"-indeståendet er det relevante i denne forbindelse.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.