4% til 7 %

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88619
    AnonymForfatter

    Jeg forventer at få solgt en ejendom i løbet af det næste halve år med et nuværende 4 % lån på ca 2 mill spørgsmålet er om det vil kunne betale sig at om lægge til et 7 % inden et forhåbentligt salg.

    #124010
    AnonymForfatter

    Det kan jeg kun anbefale dig at du gør…. Du sikrer dit fremtidige provenu.

    #124014
    AnonymForfatter

    Hvis du tror at renten falder, skal du overveje at tage gevinsten nu, men en så kortvarig låneomlægning kan være en dyr omgang, for der er ret stor sandsynlighed for, at du kommer til at indfri 7% lånet igen ved salg. Det vil sige at du skal betale 3 x kurtage af 2 mill. = 15.000 plus almindelige omkostninger anslået 7.000 kroner.

    Jeg ville selv lige klappe hesten lidt og se hvad der sker med renten.

    Du har også en anden mulighed. Du kan bede din bank om at købe obligationerne nu, og betale om ½ år. Så kan du bare betale og aflevere obligationerne om ½ år når boligen er solgt. Så slipper du med 1 x kurtage og en gang indfrielsesgebyr, plus måske et meget lille kurstillæg til banken.

    #124038
    AnonymForfatter

    Og hvad så hvis han skal indfri sit 7% lån – det er jo det der er hele ideen….

    Hvis bare renten falder inden for kort tid (hvad der forventes) så har det været en god ide. Og hvis ikke den gør så koster det 15.000. Det kan bare ksote MEGET MEGET mere at lade være…

    Så hvis han kurssikrer lånet et halvt år ud i fremtiden? Hvad skal han så gøre hvis huset ikke er solgt – eller bliver solgt før?

    #124044
    AnonymForfatter

    Hvis du forventer at blive boende løbetiden ud, så får du formentlig ikke billigere lån.

    Hvis du forventer at flytte i løbet af nogle år, skal du skynde dig at konvertere til en 7’er.

    Jeg har dog en grim mistanke om at den lange rente ikke falder nok over de næste 5-7 år til du får en reel mulighed for nedkonvertering igen. Derimod er der go mulighed for flexrenten falder i løbet af 1-2 år, når interbankmarkedet normaliseres.

    Hvis du har mulighed for det (luft i budgettet) så synes jeg du skal overveje flekslånet som alternativ. Hvisd du vil være helt sikker på ikke at få “renteprygel" så tag et F3-lån, så er renten i hvert fald lånst i den tid kreditkrisen rumler på markedet.

    #124068
    AnonymForfatter

    Hele ideen er lige præcis at han IKKE skal have et 7% lån. Spørgsmålet var baseret på en forventning om salg af boligen om ½ år. Og så betaler han for obligationerne med salgsprovenuet.

    Og hvis boligen IKKE sælges, og hvis renten falder (som du forventer), ja så har han jo nogle obligationer, som han kan sælge med samme valør til den højere kurs og få en kursgevinst.

    Forslaget er kun baseret på den forudsætning der blev givet i spørgsmålet. Personligt ville jeg ikke gøre noget, og bare vente på at boligen bliver solgt.

    #124072
    AnonymForfatter

    Det ville jeg også…

    Renten falder ikke de første 6-måneder.

    Der er ikke udsigt til rentefald før medio 2009, grundet inflationspresset.

    #124074
    AnonymForfatter

    Vi skal lige være enige om at hvis renten som forventet falder over de næste måneder og som den har gjort de sidste par dage så skal han indfrie sit nuværende lån dyrere end hvis han tager et prioritetslån eller et 7% – ikke?

    Derfor tag hvad du kan få nu og læg om.

    #124078
    AnonymForfatter

    Hej Gode Råd.

    Tag lige og læs, hvad jeg skrev.

    #124080
    AnonymForfatter

    Han får da ingen kursgevinst hvis renten falder….

    #124082
    AnonymForfatter

    Jamen så forklarer jeg lige en gang til hvad jeg skrev:

    Køb obligationerne (4%) nu og betal dem om ½ år (terminshandel)
    Hvis renten er faldet f.eks. ½% om ½ år og boligen ikke er solgt ser regnskabet således ud.

    11.7.2008
    Køb af obligationer på termin 2.000.000 X 0,85 = 1.700.000 kroner

    11.1.2009
    Obligationerne modtages og betales, men skal ikke bruges til indfrielse, så de sælges i stedet til markedskurs 85 + 4 = 89.
    Provenu 2.000.000 X 0,89 =1.780.000

    Kursgevinst = 80.000

    #124084
    AnonymForfatter

    Når du feks. skriver “hvis" så holder regnestykket jo ikke. Der er i øvrigt flere hvisser…. Derfor indfri lånet med et prio lån og så ved man hvad man har.

    Og hvad hvis huset sælges inden et halvt år?

    #124086
    AnonymForfatter

    Nu er du vist ude i et eller andet med bare at ville have ret.

    Livet er fuld af hvis´er, derfor forholder jeg mig kun til den forudsætning som Gunman havde.

    Accepter at du har lært noget nyt i dag :-)) og svar så med indlæg nr. 600. Tillykke med både det ene og andet.

    #124088
    AnonymForfatter

    Jubiiiiii ;o)

    Nej, jeg vil ikke acceptere at jeg har lært noget nyt. ;o)

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.