glæd til bank

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88617
    AnonymForfatter

    Jeg har haft et to fam. hus sammen med en anden. Huset er gået på tvang, og lånene var ikke delt, dvs vi hæfter begge to.
    Den anden part betaler 0 (nul) kr og har intet betalt. jeg har haft en aftale med banken i mange år (ca. 12) som banken ønsker at genforhandle hver år, jeg oplyser at jeg ikke kan betale mere end jeg hele tiden har gjort (1000 kr mdl) alle afdrag er overholdt til punkt og prik. men nu vil banken gerne have afdragene sat op, banken ønsker nu at se mit budget/lånseddler/årsopgørelser. har jeg pligt til at vise banken det. Hvad kan de gøre mig?, hvad kan/skal jeg gøre?
    (jeg bruger ikke denne bank til løn/budget eller andet)
    kan de forlange budget, kalde mig i fogedretten eller ???

    #123996
    MichaelForfatter

    Hvis den anden part intet betaler har banken ret til at opkræve hele ydelsen hos dig. Hvis du ikke kan betale mere end du gør vil det være en rigtig god idé at samarbejde, da de isåfald vil køre sagen hele vejen til fogedretten. Det er dumt at lade det køre så langt, da alle omkostninger betales af dig. Så lav et præcist budget og gå ned i banken med en samarbejdsvenlig indstilling. Banken har fat i den lange juridiske ende og ender det i fogedretten vil du blive afkrævet budgettet alligevel.

    #124018
    AnonymForfatter

    det der er hagen er at jeg har ikke “lyst" til at betale mere, end jeg allerede gør, men blot lade det fortsætte. kan banken så -kræve-
    budget.

    #124022
    MichaelForfatter

    Nej, de kan ikke kræve et budget. Det de kan kræve er at du betaler hele den aftalte ydelse. Hvis du ikke har “lyst" til det, vil de sende dig en tur først i RKI, dernæst til inkasso og afslutningsvis i fogedretten.

    #124024
    MichaelForfatter

    og lige for at slå det fast med syvtommersøm: Den aftale ydelse er så det beløb du betaler nu+det beløb modparten burde betale. Det kan du IKKE nægte at betale.

    #124026
    AnonymForfatter

    Hvis huset allerede er gået på tvangsauktion, hvad er så problemet? Hvorfor flytter du ikke bare og afleverer nøglerne til banken?

    Efter tvangsautionen, hvis banken lader dig blive boende, så er du jo dybest set bare “lejer". Her er der to valg. Betal den husleje udlejeren kræver, eller flyt (nå ja så kan man jo også gå til huslejenævnet, men det kan du ikke bruge til noget i din nuværende situation).

    #124032
    MichaelForfatter

    Jeg fik den opfattelse, at spørgeren allerede ER flyttet men står tilbage med gæld efter tvangsauktionen. Det sker jo ofte, at huset sælges til mindre end hvad det blev købt til på en tvangsauktion.

    #124034
    AnonymForfatter

    korrekt… sagen er at vi har haft en aftale i MANGE år på samme beløb. den anden par har aldrig haft/lavet en aftale. jeg har fulgt min aftale, men nu lyder det som om banken vil have mere, og jeg vil blot blive hvor vi er. SKAL jeg så lægge/oprulle hele min økonomi for banken. jeg har intet imod at fortsætte som det er.

    #124036
    MichaelForfatter

    Det andet par har da haft præcis samme aftale som du idét I alle hæfter solidarisk, så jeg forstår pludselig ikke meget af hvad du skriver?!

    Vi skærer det lige ud i pap så: Hvis aftalen lød på at der skulle afdrages med 1000 kr. om måneden, så skal du såmænd blot fortsætte med det. Hvad står der præcist i lånedokumentet?

    #124040
    AnonymForfatter

    Okay, min fejl.

    Jeg har helt misforstået dit spørgsmål så.

    #124042
    AnonymForfatter

    Men hvad er restgælden?

    Dækker de 1.000 kr overhovedet forrentningen af hovedstolen?

    Hvad bor du i nu – ejer eller lejebolig?

    #124046
    AnonymForfatter

    Måske lidt rodet! den anden part har aldrig været med i forhandlinger. har ikke set han i 12 år. jeg gik selv til banken, spurte om vi kunne lave en “deal" (på rest beløbet som ikke blev dækket af tvangen – ca 300.000,-) det kunne vi ikke!. så aftalte vi at jeg betalte 1000 mdl. og så vil de komme tilbage en gang om året for at høre om vi kan/skal forhøje eller blive på 1000,- (jeg ved godt at 1000,- mdl. ikke kan bringe gælden på nul) men vil bare gerne blive på de 1000,- (ihvertfeldt nogle år endnu) der er ikke lave noget låne dokument, afdrager “bare" på gælden, jeg har skrevet til banken med mit tilbud (1000,- mdl) så det har de selvfølgelig på skrift. eller foregår det blot over tlf. en gang årligt, og her sidste gang oplyste banken at de gerne vil se budget næste år!!! og hva så hvis jeg nægter!! håber det er lidt mere forståligt (ellers stopper vi her)

    #124056
    NultopskatForfatter

    Du sidder i en rigtig dum situation, da I hæfter solidarisk, har banken lov at opkræve hele beløbet hos dig, og du kan så gøre krav gældende mod din tidligere partner..

    Hvis du nægter samarbejde med banken, kan de kræve hele restgælden indfriet.

    Derimod kan du via en advokat lave et tilbud om at betale din del, det er dog nok et par år forsent, da banken i dag ved at din tidligere partner ikke kan/vil betale..

    Altså samarbejd med banken, det er billigst for dig. Giv evt. et tilbud om større afdrag.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.