Overtage et dødsbo

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88605
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Efter min fars død vil 2 af 3 søskende overtage hans bolig. Nr. 3 vil slet intet have med boet at gøre.

    Ejendommen er i så ringe stand at det nok kun lige er restgælden værd, ca. 400.000 som svarer stort set til den offentligt grundværdi (som en ejendomsmægler udtrykte det).
    Derfor vil to af os købe, rive ned og bygge nyt på grunden.

    Vores bobestyrer har forklaret at boet er solvent men ikke likvidt og derfor vil han “have penge ind" hvis vi vil overtage det.

    Hvordan griber vi nu det an?
    -kan vi f.eks. bare låne 400.000 vores egen bank/realkreditselskab og købe det?

    #123878
    thsvForfatter

    Hvis ejendomsmægleren har vurderet grunden/huset til 400.000 kr. og I alle 3 er enige, am at det er værdien, ser jeg intet til hinder for at 1 eller 2 af jer køber det til vurderingspris, så boet derved bliver likvidt. Købssummen kan vel lånes i banken eller som realkredit (op til 80 %), men smartest er vel et byggelån, når I ved, at I vil bygge nyt.

    #123880
    AnonymForfatter

    Ja, hvis tingene foreligger på den måde du beskriver, så er det vel bare at gå ned i banken og få 400.000 på en kassekredit.

    Når så arven foreligger, indfrier i gælden. Der burde ikke være de store problemer i det.

    #123928
    AnonymForfatter

    Jeg siger mange tak for hjælpen – vi har nemlig ikke rigtig kunnet få advokaten til at give et klart svar…
    I første omgang ville han have vi købte det for off.ejendomsværdi – 15%, nemlig 1.147.500 kr og det var vi jo så ikke helt enige med ham i hehe…
    Men tak igen 😉

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.