Omlægning af lån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88600
    AnonymForfatter

    Lige for tiden vælter det ind fra tilbud fra min rådgiver om at hvis jeg lægger lånet om, som er en 30års obl., til en 7%. Så vil vi kunne skære 113.000kr i vores restgæld.

    Er det noget man seriøst burde overveje? Vi har trods alt kun haft lånet i 2år.

    #123826
    AnonymForfatter

    Det er helt korrekt som din rådgiver fortæller, at du kan skære en stor del af din restgæld, ved at lave en såkald opkonvertering som betyder, at du konverterer dit lån til en højere rente.

    Det er meget individuelt fra kunde til kunde, om det er en fordel, så der kan ikke siges noget entydigt om, hvorvidt det er en fordel eller ej.

    Der er overordnet to scenarier, hvor det vil kunne være en fordel at opkonvertere:

    1:
    Renten falder inden for en kort årrække, til en rente som er tilsvarende eller lavere end renten på dit nuværende lån. Hvis dette sker, vil du kunne foretage en nedkonvertering, og dermed betale en lav rente af den lavere hovedstol.

    2:
    Du/I planlægger at fraflytte ejendommen, og dermed indfri lånet, inden for en forholdsvis kort årrække. Ved en opkonvertering vil du hjemtage en skattefri kursgevinst nu, og ikke være afhængig af den fremtidige renteudvikling. Dog skal du være opmærksom på, at hvis kursen er uændret eller lavere ved ejendomssalget, vil det være billigere at vente, men det er jo spekulation.

    Har du derfor ikke en forventning om et rentefald indenfor en kort årrække, og/eller planlægger du at blive i ejendommen i mange år fremover, vil jeg råde dig til, at beholde dit nuværende lån. Ved en opkonvertering bliver den månedlige ydelse nemlig som oftest højere, hvorfor du skal sætte din lid til et fremtidigt rentefald.

    Håber du kunne bruge dette svar til noget – ellers på du jo spørge igen 🙂

    Hilsen Lykkedrengen

    #123838
    thsvForfatter

    Hej

    Ja I kan ganske rigtigt skære en pæn bid af restgælden ved en konvertering. Konverteringen koster dog en del gebyrer.
    Regn evt selv lidt på det i et regneark, husk at renter giver ca. 33% i fradrag, mens kurstab, gebyrer og tinglysning ikke kan fratrækkes.

    Jeg ville ikke optage et 7 % lån, hvis ikke jeg troede det skulle konverteres igen, så ville følge generalens råd, og omprioritere til et Flex-lån, der jo altid er tæt på kurs 100. Flex-renten er endda faldet lidt efter de seneste udmeldinger fra ECB.

    #123840
    AnonymForfatter

    Du bør i givet fald overveje at konvertere til et 1-årigt flekslån i stedet, og således følge renten med ned.

    Når boligmarkederne i euroland crasher, oliepriser, fødevarepriserne osv. er all time high, så er det bare et spørgsmål om tid før det smitter så meget af på efterspørgsl og arbejdsløshedstallene, at inflationen presses nedad. Det giver ECB basis for at sætte styringsrenten ned, hvormed flexrenten falder.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.