Køb af hus

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88591
    AnonymForfatter

    Hej.

    Min kæreste og jeg har endelig fundet vores drømmehus. Huset var sat til salg for 1.45 mil. Vi har dog efterfølgende fået prisen ned i 1.325 mil.

    Jeg tjener 280800 kr om året. Min kæreste tjener 2100000 kr. Vi har tilsammen en gæld på 150000 kr. Vil et huskøb til 1.325 være forsvarligt med vores økonomi?

    Banken er gået med på det, men man er vel altid lige “bange" første gang man skal ud og købe hus.

    #123708
    NultopskatForfatter

    Tjaee hvad er egentligt forsvarligt..?

    Sålænge I to holder sammen ser det ganske fornuftigt ud, er det drømmehuset nå ja så er det vel ikke den store skade hvis det om 3 år kunne købes 5-10 % billigere. Det er jo noget andet at have sit eget.

    Den største risiko jeg ser, er om I går fra hinanden og husprisen falder..At husprisen falder er temmeligt sandsynligt, men hvor meget ? Afhænger nok mest af beliggenheden.

    #123714
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Det var jo lige præcis det jeg gerne ville høre.

    Det skal siges at banken har regnet sig frem til at vi vil have et rådighedsbeløb på omkring 8000 kr de første 3 år. De første 3 år skal bruges på at betale vores gamle lån på de 150000 af. Efterfølgenge vil vores rådighedsbeløb stige lidt.

    #123716
    thsvForfatter

    Hejsa

    Sørg for afdragsfrihed på realkreditlånet, så længe I har andre lån.
    Realkreditlånet har jo klart den laveste rente.

    Så det gælder om:
    1) at få den dumme gæld på 150.000 kr. væk
    2) at få afdraget boliglånet (fra 80-105% af boligens værdi hos f.eks. BRF-bank)

    Og få den yderste dyre gæld oprettet som en kassekredit, så I kun skal betale renter af det beløb, der reelt skal lånes.

    Hvis I har råd til at sidde i huset i følge banken er det helt sikkert et godt køb, specielt hvis I skal blive boende mindst 5 år.

    #123718
    AnonymForfatter

    Bare lige til info, så er den oplyste indkomst selvfølgelig vores løn før skatten bliver trukket. Men det var i vel opmærksomme på.

    #123722
    thsvForfatter

    Ja, I tjener næsten 500.000 kr tilsammen brutto om året, så tommelfingerreglen siger, at I kan købe ejendom for ca. 1.700.000, hvis I var gældsfrie, med en gæld på 150.000 oveni bør et hus til max. 1,4 mill. kunne løbe rundt. Og har I fundet drømmehuset, og kan blive godkendt af banken, så køb bare nu, I skal bare være sikre på, at blive sammen, så en tur i kirken (eller på rådhuset) er nok at foretrække.

    #123726
    AnonymForfatter

    Bankens forslag er også afdragsfrihed, så vi kan komme af med vores nuværende gæld på 150000 kr hurtigt.

    Men hvor meget vil vores ydelser til lånet så cirka stige om måneden når de 10 års afdrigsfrihed ophører? Det skulle jo gerne kunne hænge sammen det hele. Også om 10 år.

    #123728
    AnonymForfatter

    Et afdragsfrit lån behøves vel ikke at være på 10 år? Hvis vi nu om 3 år har betalt vores gæld på 150000 af, så var det vel smartere ikke længere at have et afdragsfrit lån, eller?

    #123730
    NultopskatForfatter

    Du kan lave aftale om afdragsfrihed som du vil, men hvis du ønsker at øge afdragsfriheden skal lånet tinglyses på ny.

    Derfor er det normalt af lave 10 års afdragsfrihed i starten (bla. pga. inflation, men også fordi man normalt senere i livet har bedre økonomi)

    De 10 år kan du i afdragsperioden på normalt 30 år placere som du vil eller undlade at udnytte. Men få endelig tinglyst 10 årsafdragsfrihed…

    #123732
    AnonymForfatter

    Ok. Tak for svar.

    Nu er det Nordea vi skal låne pengene igennem. Kender du noget til deres afdragsfri lånevilkår? Kan vi godt efter de 3 første år, vælge ikke at benytte af os et afdragsfrit lån?

    #123740
    NultopskatForfatter

    Jeg kender ikke Nordea, siden en emsig skrankepave i 1992 hævdede at hun var i sin gode ret til at nægte mig at indsætte en crosset bankcheck på min kones konto (min kone stod ved siden af) Har jeg ikke brugt den bank. Jeg kunne forstå hvis jeg ville låne, hæve eller privat check, men at nægte at modtage en bankcheck ?

    Ja, når du har aftalt 10 års afdragsfrihed, bestemmer du selv hvilke 10 år du ikke vil afdrage, kan for så vidt være de 10 sidste år..;o)

    #123746
    thsvForfatter

    Hej

    Er selv lige ved at blive Nordea Kredit kunde.
    Mit lån er et F1-lån, og så vidt jeg kan se, skal man hvert år inden 1. december vælge, om der skal være afdragsfrihed næste år, og evt. refinansieringsfrekvens.

    Der er 4 afdragsfri år tilbage på det lån, jeg overtager, og har tænkt mig at udnytte dem.

    Nu er du bekymret for udviklingen om 10 år!
    Til den tid har inflationen øget jeres løn så meget, at afdragene ikke bliver noget problem.
    Ellers må I jo omlægge til et nyt lån med ny afdragsfrihed.
    Huset er helt sikkert mere værd om 10 år end det er nu.

    #123758
    AnonymForfatter

    Tusind tak for jeres svar. Det var lige de svar jeg manglede. Vi skriver under på huset i morgen.

    #123760
    NultopskatForfatter

    Den bedste måde at illustrere virkningen af 10 års inflation er at huske, hvad priserne og lønnen var for 10 år siden.

    #123766
    AnonymForfatter

    Lige et allersidste spørgsmål, så skal i nok slippe for mig 🙂

    Tror i vores økonomi vil kunne hænge sammen hvis kærensen det næste halve år kun tjener 14300 om måneden? Det skal også siges at vi har bil, og skal begge køre 25 km på arbejde hver dag.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.