Kurstab

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88569
    AnonymForfatter

    Vi er førstegangskøbere på et hus og har lånt i realkredit Danmark lånt 2.080.000, fastforentet 6% obligationslån. Vi har intet banklån, da vi lægger en stor udbetaling. Siden vi fik det første tilbud er kursen faldet fra så vi nu får ca 100.000 kr mindre ud af lånet end forventet. Da vi ikke har haft en fastkursaftale er der ikke andet at gøre end at høre banken om de kan formidle os et lån på 100.000 da huset skal betales d. 01.07.08.
    Rigtig ærgerlig situation og mit spørgmål er; Ved nogen om man kan lave et “tillægslån" på den oprindelige aftale i realkreditinstituttet, som banken lægger ud?

    Håber nogen kan redde vores nattesøvn 🙂

    #123356
    AnonymForfatter

    Ja det er da også uheldigt, at I lige ramler ind i den mest volatile renteperiode siden 2. verdenskrig. Normalt risikerer man ikke mere end 10-20.000 kr på ikke at kurssikre.

    Når det så er sagt, så er der ingen problemer i at tage et ekstra realkreditlån i huset, så længe den samlede låneramme holdes under 80% af værdien.

    Givet det ikke er større beløb, ville jeg i jeres sted nøjes med at tage et boliglån/boligprioritetslån ol. i banken.

    #123360
    thsvForfatter

    Hejsa

    Ja, tak en boligprioritet på resten, hvis banken vil det.

    På den måde får I jo samme rente på jeres indestående, som I betaler til banken. Ellers tag det som et boliglån, Generalen anbefaler, omkostninger til RD er nok for høje for 100.000 ekstra.

    Held og lykke med jeres nye bolig.

    #123368
    AnonymForfatter

    Hej igen,
    Tak til jer begge for jeres hurtige svar. Banken har tidligere tilbudt os et prioritetslån, så mon ikke de er til at tale med?!

    God weekend

    #123386
    fk2001Forfatter

    Der er ingen grund til at begynde med tillægslån. De 80% man kan låne er den udbetalte værdi og er derfor ikke afhængig af kursen. Blot (i jeres tilfælde) skal der sælges obligationer for 100.000 mere end først antaget, hvilket selvfølgelig forhøjer jeres restgæld med samme værdi.

    #123390
    AnonymForfatter

    Det er ikke helt rigtigt. De 80% er kursværdien, hvilket betyder, at hvis kursen falder, kan man optage et lån mere, så den samlede kursværdi er igen er 80%.

    Problemet er bare at realkreditinstitutterne, ved udregning af kursværdien på de bestående lån, benytter sig af såkaldte tabelkurser, som ofte er højere end de reelle dagskurser. Så hvis man selv laver en beregning ud fra dagskursen, som siger at man kan låne yderligere fx. 100.000 kr., er dette måske ikke tilfældet ud fra tabelkursen.

    Tabelkursen reguleres kun én gang pr. måned.

    Hilsen
    Lykkedrengen

    #123392
    fk2001Forfatter

    Sådan forholdte det sig bestemt ikke da jeg hjemtog lån. Jeg kunne få præcist udbetalt 80% af handelsværdien + bankomkostningerne til lånet og tindlysningsafgiften. Den dag obligationerne blev solgt fik jeg den endelige opgørelse på hvor meget hovedstolen og restgælden blev for lånet, da den pga. kursudsving selvfølgelig var ukendt indtil handlen fandt sted.

    De 80% er fastsat ved lov, og jeg tvivler meget på at jeg skulle have fået mere udbetalt fra realkreditselskabet end jeg var berettiget til. Men der kan selvfølgelig være forskel på hvordan realkreditselvskaberne håndtere dette. Jeg har Totalkredit gennem Jyskebank.

    #123396
    AnonymForfatter

    Kære alle,
    Det som jeg ikke helt forstår er hvordan man kan komme i en sådan situation som os. Havde fået det helt klare indtryk af min bankrådgiver at hvis kursen faldt ville lånet i udgangspunktet blive det større “af sig selv". Ikke at vi ville stå med et andet provenu.
    Nu har vi heldigvis lavet en stor buffer, så penge kan betales, men hvad ville man gøre hvis dette ikke var tilfældet?!Jeg synes det virker meget risikabelt for folk uden stor opsparing, men det er måske bare sådan virkeligheden er?!

    #123398
    LMAForfatter

    Det er reelt sådan virkeligheden er.

    Alternativet er og kurssikre, eller få udskrevet nyt tilbud inden underskrift, således der i dette nye tilbud tages højde for kursafvigelsen.

    Det er nemlig ganske rigtigt som tidligere skrevet, at et realkreditlåns hovedstol må og kan koordineres i forhold til den gældende kursværdi.

    Hovedstolen koordineres dog ikke automatisk som I har fået opfattelsen af. Årsagen hertil er, at en større hovedstol vil påvirke samtlige resultateter i hele lånetilbudet, allonge, Pantebrev, tinglysningsafgiften m.m.
    Der kræves således ny underskrift – som mimimum på pantebrevet.

    #123406
    AnonymForfatter

    Ofte er kursudviklingen stille og rolig, og derfor kan det som regel ikke betale sig at kurssikre, men som med aktiehandel, skal man naturligvis være fuldstændig klar over at kurserne går både op og ned, og at der også er en teoretisk risiko for at “bunden går ud af realkreditmarkedet".

    Det er desværre denne “lidt teoretiske risiko" der er blevet til virkelighed for jeres vedkommende, nemlig, at renten (uden stigning i ECB-renten) har bevæget sig over 1% på ganske få måneder.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.