1. gangs af andelslejlighed

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88547
    AnonymForfatter

    Jeg skal være ude af min fremlejede lejlighed pr. 31.01-2008 og har derfor i den seneste tid kigget efter lejlighed.
    Jeg er meget i tvivl om jeg skal leje eller købe en andels.

    Har fundet en hyggelig 2-vær andelslejlighed ved Nørrebros runddel på 54m2 til 570.000 kr. med en månedlig ydelse på 2500. Der er pt. kun er fællesbad, men der er sat penge af til nyt badeværelse og hentet godkendelse fra kommunen, så de starter byfornyelsen til efteråret (højest sandsynligt først i starten af 2009). Der vil her være en stigning på den månedlige ydelse på maks 4000 kr./md.

    Da jeg er shipping-elev er min indkomst ikke så stor, men jeg er udlært om et år, og forventer at få en minimumløn på 25.000 kr./md

    Mit eneste problem er nu at jeg er i tvivl om det er fornuftigt eller at købe en lejlighed, sådan som markedet er. Jeg regner ikke med at kunne blive boende i denne lejlighed altid. Hvornår kan det betale sig.
    Hvis jeg skulle ud og leje en 1-2 vær. lejlighed ville det hurtigt blive 5000 kr./md.

    Er der nogen der har forstand på andels-markedet??

    Mvh
    Tanja

    #123038
    AnonymForfatter

    Forudsat der ligger fastforrentede lån i foreningen, kan der ikke ske meget ved at købe nu.

    Du skal tage dig i agt for en situation, hvor foreningen fx har hjemtaget et femårigt rentetilpasningslån i 2004 (som på dette tidspunkt typisk havde en rente på 2,7%. Det refinansieres i 2009 og her vil renten formentligt ligge på omkring 6,5%. Det kan hæve huslejen betydeligt.

    Men som sagt, så ser det umiddelbart fornuftigt ud, og med 2.500 i boydelse, er det nok meget begrænset hvad der er af fælleslån i foreningen.

    #123404
    AnonymForfatter

    Inden du skriver under på noget som helst er det en god ide at få et pengeinstitut til at kigge på andelsboligforeningens regnskab. Mange andelsboliger er utrolig højt værdiansat. Der er således mange andelsboliger hvor den offentlige vurdering ofte er højere end valuar vurderingen og det kan betyde at man i værste fald kan sælge boligen med et tab.

    Jeg syntes også det er en stor huslejestigning, men forbedringer koster penge. Få dit pengeinstitut til at lave en beregning der gør at du ved hvilket rådighedsbeløb du har til dig selv i måneden. På denne måde finder du ud af om du reelt set har råd til at bo i boligen – også med den nye husleje.

    Valget af andelsboliglån – dvs. finansiering af beløbet er der et kæmpe lånemarked. Kan ikke læse om du har behov for dette. Men typisk udstedes et ejerpantebrev som du ejer og overdrager til banken. Andelsboliglånets rente er ofte forskellig fra pengeinstitut til pengeinstitut så forhør dig omkring. På denne måde finder du det billigste. Vær opmærksom på at især den korte rente er steget på det sidste. Renten pengeinstitutterne tilbyder varierer udfra hvor meget opsparing du har til formålet.

    Håber du kan bruge mine råd til noget.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.