Forskellen på andelsindskud og andelsværdi

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Basse (2)Forfatter
    Indlæg
  • #88537
    Basse (2)Forfatter

    Er der nogen der kan hjælpe med at forklare hvad forskellen på andelsværdi og andelsindskud er?

    #122862
    AnonymForfatter

    Ja, det er sådan set meget let.

    En andelslejligheds værdi kan fastsættes efter 3 principper.

    1. Oprindelig kostpris for ejendommen
    2. Den offentlige ejendomsvurdering
    3. Valuarvurdering (prisfastsættelse ud fra udlejningsejendomme)

    Hvis vi fx antager andelsboligforeningen anvender den offentlige vurdering og den er 15.000.000 kr. og der er 10 ligestore lejligheder, så anvendes en fordelingsnøgle på 0,10 pr lejlighed.

    Dvs. din lejlighed er 0,1 x 15.000.000 = 1.500.000 kr værd. Dette er andelsboligens markedsværdi.

    Andelsboligforeningen har som regel noget fælles gæld (fælles lån).

    Hvis vi fx antager at foreningen har et samlet realkreditlån for 10.000.000 kr, så bliver prissen for andelsbeviset:

    Pris = 10% x (15.000.000 – 10.000.000) = 500.000 kr.

    Der gælder altså:

    Pris Andelsbevis = Ejerandel x (Vurdering – Restgæld)

    #122864
    AnonymForfatter

    Du skal i øvrigt være opmærksom på en ting.

    Prisen på udlejningsejendomme er styrtdykket i København, og derfor må det forventes at valuarvurderingerne falder kraftigt ved næste vurdering.

    Det vil nok få mange foreninger til at skifte tilbage fra valuar til offentlig vurdering.

    #122872
    Basse (2)Forfatter

    Tak for dit svar.

    Men i min salgsopstilling står der:

    Pris:
    Andelsværdi: 600.000
    Andelsindskud: 20.000
    Løsøre: 0
    Forbedringer: 0
    I ALT: 620.000

    Dvs køber skal betale 620.000.

    Der er 2 potentielle købere der har spurgt mig idag, søndag, hvad forskellen er og jeg vil gerne kunne svare dem hurtigst muligt.

    Hvis svaret står i din foregående post forklarer dette, må du meget gerne uddybe.

    Tak

    #122874
    AnonymForfatter

    De 620.000 er prisen for andelen i alt, som er opdelt i 2 komponenter.

    1. Oprindelig kostpris for andelen = 20.000
    2. Værdistigning siden stiftelsen = 600.000

    Den samlede pris for andelen på 620.000 er stadig opgjort som ovenfor.

    Dvs = Fordelingsnøgle x (Vurdering – Foreningsgæld)

    #175082
    AnonymForfatter

    Hjælp!
    Har i dag modtaget vurdering af min andelslejlighed. Bestyrelsen i andelsforeningen har udvalgt en vurderingsmand, der kommer og vurderer lejlighederne ved salg.
    Andelen er vurderet en kvart mio. under det vi i sin tid gav! Nu er mit spørgsmål, om vi må sælge dyrere??
    Jeg kan læse mig til, at man må sælge til andelsværdien gange det oprindelig indskud – forklar mig lige, hvad det vil sige??
    Mange hilsner – den måske stavnsbundne…

    #175088
    AnonymForfatter

    Du har læst forkert.

    Andelsværdi = Andelskronen * indskud.

    Andelskronen SKAL fremgå af seneste regnskab.
    Andelsværdien kan – som en service – være udregnet og præsenteret i regnskabet, som skal være godkendt på en generalforsamling.

    Du kan ikke lovligt sælge over Andelsværdien + evt. godkendte forbedringer i din lejlighed.

    Obs: Der kan være 2 vurderingsmænd:
    Én som vurderer ejendommens værdi til udregning af andelsværdien. Men betyrelsen kan ikke ændre seneste andelsværdi/-krone vedtaget på en generalforsamling før efter en ny generalforsamling.

    Den anden vurderingsmand vurderer DIN lejligheds stand og evt. forbedringer, som lægges oven i andelsværdien (med mindre lejligheden er misligholdt – så fradrages der)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.