Investeringsbeviser

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86898
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at købe jyske investeringsbeviser, hvornår er det mest fordelagtigt at købe: nu til en lavere kurs og intet udbytte 2004
    nu til højere kurs med udbytte
    eller efter udbytteudbetaling april?

    På forhånd tak
    Stine

    #104546
    AnonymForfatter

    Hvis du er privat små-investor, så vil du hellere have skattefri (efter 3 år) kursgevinst end skattepligtigt udbytte. Køb derfor til lav kurs uden udbytte.

    #105922
    AnonymForfatter

    Investeringsforeningsbevisers eneste fordel er at de tillader dig at sprede risikoen på en række forskellige papirer. Overfor dette er der mindst 4 ulemper og de hedder: emissionstillæg, indløsningsfradrag, administrations-omkostninger og handelsomkostninger. Beviserne er således en stor indtægtskilde for bankerne og har finansieret mange af direktørernes biler, huse osv. Et godt råd er derfor: Invester selv pengene, dvs. køb selv aktier eller obligationer

    #105926
    AnonymForfatter

    Hvorvidt indløsningsfradraget er noget der påvirker udbyttet for den normale investor er vel et spørgsmål. Men de tre andre er jeg enig i er en god grund til *ikke* at købe investeringsforeningsbeviser.

    Ud over den nævnte større spredning af risikoen, så hævder investeringsforeningerne også at en kløgtig formuepleje gør dem i stand til at hæve udbyttet. Efter min (og andres) opfattelse er det nu tvivlsomt om de kan gøre det “bedre end markedet".

    I erkendelse heraf er der oprettet særlige investeringsforeninger som fx Sparindex http://www.sparindex.dk som formindsker de lemper som BD nævner. De udbetaler fx ikke bestikkelse til bankerne. Mon ikke det er derfor de ikke har ret mange kunder i forhold til fx danske obligationsbaserede foreninger som det er helt hen i vejret at betale for.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.