Afdragsfrit lån til fastforrentet lån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88503
    AnonymForfatter

    Vi er en andelsboligforening, som står for at skulle låne ca. 1,5 mill.
    Vi har fået et tilbud på et afdragsfrit lån til 6% i rente.

    Jeg er klar over at ydelsen vil stige, når vi omlægger lånet, men hvad det koster, kan jeg ikke helt overskue.
    Jeg ved heller ikke, hvor længe lånet skal løbe, men jeg tror det bliver enten 10 eller 30 år (hvad der er almindeligt…?)

    Er der nogen, der kan komme med nogle ca. tal?

    #122532
    KrisserForfatter

    Lånet er 30-årigt, med ti års afdragsfrihed. En hurtig beregning viser at I vil få en ydelse på ca. 8 600 kroner om måneden på lånet i den afdragsfri periode, hvorefter I vil stige til ca. 11 900 kroner om måneden.

    Som andelsboligforeningen ville jeg helt klart vælge at optage et lån med afdrag i hele perioden. Et 30-årigt lån med afdrag vil koste ca. 10 100 kroner om måneden. Besparelsen nu er derfor lille, og på sigt bliver det meget dyrere – dels fordi ydelsen stiger, og dels fordi det bliver sværere for den enkelte andelshaver at sælge sin lejlighed, når der er udsigt til fremtidig huslejestigning. Desuden er kursen på lån med afdrag bedre, så I får en lavere gæld i foreningen.

    #122550
    AnonymForfatter

    For guds skykld – tag et kontantlån. I bliver ikke beskattet af kursgevinst ved indfrielse som personer gør.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.