Interessentskab og bolig

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86895
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg overvejer at købe en lejlighed. Ejendommen er dog et interessentselskab. Det betyder at jeg kun kan optage et kontantlån. Kan denne lejlighed ligestilles med en andelsbolig, og kan jeg få adgang til de nye andelslån fra 1.2.2005?

    Mvh
    Cybers

    #104524
    MichaelForfatter

    Prøv at læse dette link:

    http://www.ebst.dk/download/betankning/pant/html/ren.htm

    Som jeg forstår det, sidestilles interessentskaber med andelsboligforeninger – det betegnes “små andelsboligforeninger". Bemærk dog, at der jo er solidarisk og personlig hæftelse i interessentskaber hvilket vil sige, at alle beboere hæfter for den gæld én lejlighed optager. De øvrige beboere skal derfor godkende lånet og muligvis også underskrive lånedokumenterne. Kontakt din bank for at høre nærmere.

    #143246
    AnonymForfatter

    Hej Cybers

    Jeg har gode erfaringer med boliginteressentskabslejligheder. Det er misforstået, at alle beboere hæfter for den direkte gæld i de enkelte lejligheder. Jeg har selv boet i en interessentskabslejlighed og jeg hæftede ikke for den direkte gæld i nabolejlighederne. De øvrige beboere skulle heller ikke godkende mit lån. Det var en sag mellem min bank og mig. Det fungerede næsten ligesom med andelsboliger, hvor banken kan tage pant i brugsretten til de enkelte lejligheder.

    Det er korrekt at man hæfter personlig og solidarisk for foreningens gæld, men det gør man jo også i en alm. ejerlejlighed. Så længde at gælden i interessentskabet/foreningen ikke overstiger ejendommens værdi er det fornuftigt. Det er selvfølgelig endnu bedre, hvis foreningens gæld er betydelig mindre end ejendommes værdi.

    Læs evt. denne artikel for mere info om boliginteressentskaber: http://www.slagelsegade9.webbyen.dk/

    Mvh
    Holmens

    #143248
    AnonymForfatter

    Det er korrekt at man hæfter solidarisk i en normal ejerforening, men normalt har denne jo så heller ikke nogen del af gælden som den typisk har i andelsforeninger (jeg ved så ikke lige noget om konstruktionen i et interresent skab er helt sammenlignelig med andels tanken på det punkt).

    #175018
    AnonymForfatter

    Hej Michael, Det er ikke korrekt, det du skriver. læs min artikel på nettet herom mvh Morten Lind, stats.aut. ejendomsmægler og valuar.

    Der er kun personlig og solidarisk hæftelse på lån optaget til foreningen, hvis långiver har ønsket og det er sjældent at foreningens långiver ønsker denne personlige hæftelse. Dette fuldstændig, som det ogåså forholder sig for andels og ejerlejerlejighedsforeningers fælleslån. Der er altså i praksis ingen forskel der.

    Den store forskel kommer, når långiver (Købers långiver ) ønsker sikkerhed, for sit lån til køber af den enkelte interessentskabslejlighed, for den får de som hovedregel ikke.

    Netop som følge af, at beboerne i så fald, vil hæfte for hinandens lån. Disse boliger handles derfor overvejende kontant. Selvom de enkelte boliginteressentskaber kan have vedtægtmæssige forhold der giver mulighed for at stille sikkerhed til købers långiver. for købesummen typisk ud til 60% af købesummen.
    Når mange banker er temmelig påholdende med at finansiere lån til køb i boliginteressentskaber, skylde det altså ikke at man som køber hæfter for naboens gæld, men at banken ikke kan få sikkerhed i boligen/ejendommen for deres lån.
    Handelsbanken på østerbro har dog sat sig særligt grundtig ind i lån til boliginteressentskaber og mit råd er derfor at tage en tur forbi dem, hvis købet af en en boliginteressentksabslejlighed overvejes. mvh stats.aut. ejendomsmægler Morten Lind, Place2live Østerbro tlf 31411900.

    #184926
    MKSAForfatter

    Att. Morten Lind. Hvor finder man din artikel? Og i hvilken forbindelse blev det forbudt at oprette ejendomsinteressentskabet?

    Mvh.

    MKSA

    #384377
    Valuar Morten LindForfatter

    Svar pr. 17. december 2020 – min artikel lå på 123hjemmeside.dk, men da jeg ikke har vedligeholdt den er den slettet. så den er nok borte borte, jeg har skiftet pc, flere gange siden jeg skrev den… måske en it nørd ville kunne finde den, jeg kan desværre ikke, men jeg har da stadig min gode hukommelse smiler.  Idag driver jeg et mindre ejendomsmæglerfirma  – simpeltboligsalg.dk, samt et ejendomsudviklingsfirma  – Domusestate.dk.  Som ejendomsmægler yder jeg gerne køberrådgivning og mine priser afhænger af omfanget af sagen. Ring endelig hvis du har spørgsmål. mine nye kontaktoplysninger er Lind@domusestate.dk og tfl 23831963

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.