Konto med god rente – til børn

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88474
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne oprette en konto til min søn på 8 år (udover børneopsparingen) og indsætte fx. 25000 som han kan få når han bliver 18. Imidlertid har jeg umiddelbart svært ved at finde en konto / bank der kan tilbyde noget særligt.

    (Enten er det noget a la en “pondus konto" med 2% – alternativet er så højrente konto som Fx. FIH Pro, men… men der skal man bare være 18 år, så det går jo ikke.)

    Er der nogen der kender et sted der tilbyder god forrentning på en konto til børn ??

    Hej og tak.

    #122182
    MichaelForfatter

    Opret en konto i FIH eller i anden bank til høj rente i dit eget navn og overfør pengene til din søn når han bliver 18. Så har du også styr på at han ikke fyrer det hele af på Playstations og andet gejl 🙂

    PS: Hvis du sparer det maksimale beløb op på børneopsparingen kan det være en fordel at låse den til det 21. år. Der løber rigtig gode renter på fra 18-21 år og de er som bekendt skattefrie. I de mellemliggende 3 år kan du jo “brødføde" din søn fra den anden konto. Det er en metode jeg selv har tænkt mig at benytte mig af til mine børn.

    #122184
    AnonymForfatter

    Hmm – skal hun så ikke betale skat af den rente hun får på sin egen konto?

    Opret en konto i sønnens navn – der er renterne skattefri.
    Ved dog ikke helt hvilke konto eller i hvilke bank der er bedst….

    #122188
    MichaelForfatter

    Jo, så skal man naturligvis selv svare skat af renterne, men det kan stadig bedre betale sig at betale 1/3 af 5,8% (såfremt man har negativ kapitalindkomst) end at få 2% skattefrit.

    #122190
    fk2001Forfatter

    Jeg var i samme situation for noget tid siden og fandt frem til at Vestjysk bank havde de bedste tilbud for børn. Her er renten pt. 4,75% http://www.vestjyskbank.dk/privat/opsparing?OpenDocument De vil endvidere give dig adgang til netbank og linke dine børns konti dertil.

    Det er bedre end at åbne kontoen i dit eget navn da du derved bliver beskattet af renteindtægten.

    #122196
    AnonymForfatter

    Prøv her: http://www.andelskasse.com

    Barnebarnskonto

    Hvis barnet allerede har en børneopsparing, eller indskudsmulighederne på børneopsparingen er opbrugt, kan du i stedet oprette en barnebarnskonto.

    Navnet snyder lidt, for kontoen kan også oprettes af andre end bedsteforældre.

    Der kan årligt indbetales et beløb svarende til grænsen for afgiftsfri gaver. I 2008 er grænsen på 56.800 kroner.

    Kontoen skal være bundet i mindst et år, og hvis du indbetaler på en barnebarnskonto, skal du være klar over, at der er tale om en uigenkaldelig gave til barnet.

    Kontoen forrentes med renten på børneopsparinger minus 1%,
    (op til 6%)og reglerne for, hvem der kan oprette konti er de samme, som gælder for børneopsparinger.

    #122200
    fk2001Forfatter

    Der skal to andelsbeviser til før dette bliver et bedre tilbud end Vestjysk bank. At købe andelsbeviser er selvfølgelig udmærket så længe den indre værdi i andelskassen stiger med mindst samme hastighed som den alternative rente man kan opnå andre steder…..

    Personligt tror jeg ikke det er det bedste tidpunkt at investere i bankforretninger, set ud fra værdensøkonomien.

    #122212
    AnonymForfatter

    Tak for de gode tips! Jeg tror jeg vil prøve Vestjysk Bank. Vi har negativ kapital indkomst så de 4,75% stikker hvad vi fx ville få ud af som forældre at skyde dem ind i FIH til 5,8%.

    #122250
    AnonymForfatter

    Prøv Andelskassen i Slagelse. Der gives 5% på den type konti. Der skal dog tegnes 1 andelsbevis af indskyder eller kontoejer(barnet).

    #176280
    peter holm larsenForfatter

    Uanset om formuen står hos dig selv eller dit barn, er du skattepligtig af renterne. Lovgivingen er således at renter af formue hos børn, der stammer fra forældre er skattepligtig hos forældrene.

    #207984
    kaminskyForfatter

    Ja det kommer så an på beløbets størrelse.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.