ligestilling i banken

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88439
    AnonymForfatter

    Vidste I at i BRFbank kan en hustru ikke stå for en konto og have sin mand som medkontohaver? De har et system der altid vil sætte manden som primær kontohaver og hustruen som medkontohaver. Er det ikke utroligt i år 2008?

    #121654
    AnonymForfatter

    Det er da totalt ligegyldigt, når blot kontohaver og medkontohaver er juridisk ligestillede, hvad de jo er.

    #121686
    AnonymForfatter

    hvor er ligestillingen i at kvinden insisterer på at stå først? 😉

    hvis det er din største forargelse og klagepunkt så er du mere end nogenlunde kørende i det daglige tror jeg.. nyd det.. 😉

    #121688
    AnonymForfatter

    Vi har hver sin bank men i tilfælde af ulykke m.m. har vi adgang til hinandens banker. Denne skal være min lønkonto og nemkonto. Alle breve bliver adresseret til min mand, dem åbner jeg jo ikke automatisk.Det er jo mig der skal tjekke at alt er som det skal være. I andre banker har det godt kunnet lade sig gøre at jeg selv stod for min egen bank, og min mand var medkontohaver. Det er jeg i hans bank.

    #121690
    MichaelForfatter

    Det er formentlig en IT teknisk “specialitet", men jeg kan da godt undre mig hvorfor det er sådan. En konto skulle jo egentlig bare tilknyttes et primært cprnr. uden hensyntagen til om det sidste ciffer er et lige eller ulige tal, men sådan er det tilsyneladende ikke.

    Så det er ikke et problem med ligestillingen, men mere det IT tekniske.

    Hmm – kan kvinder så heller ikke oprette konti alene? Og hvad hvis hun senere vil tilknytte manden som medejer? Det må da være lidt bøvlet for BRF…

    Det kan måske også tænkes, at den person du har talt med i BRF simpelthen tager fejl.

    #121692
    AnonymForfatter

    nu nævner du selv ulykke. I tilfælde af den ultimative ulykke hvor én af jer afgår ved døden er det en god ide at have et par seperate konti med penge på de fælleskonti bliver spærret af boet og du vil altså ikke have rådighed over fælleskonti umiddelbart efter et dødsfald.

    i øvrigt lyder det for mig som en historie fra de varme lande BRF har bundet dig på ærmet – at deres system ikke skulle kunne håndtere en kvindes cpr nummer som primær kontohaver på en konto med 2 ejere lyder utroligt – som i ikke-tænkeligt..

    #121700
    AnonymForfatter

    Til Michael – du har ret det er mere et IT problem og for at sikre mig at den person jeg talte med ikke tager fejl vil jeg ringe igen og spørge. Hun nævnte godt nok at de havde mødt problemet før.

    #121704
    AnonymForfatter

    Jeg har netop talt med BRF og det er korrekt. Hvis jeg vil være primær kontohaver, skal min mand skrive et brev hvori han erklærer at han kun vil have fuldmagt til kontoen. Ellers kunne de oprette en ny konto kun i mit navn som min mand så senere kunne få fuldmagt til. Ikke som medkontohaver.

    #121744
    AnonymForfatter

    At din mand/dig i hans bank IKKE er medkontohaver er den absolutte bedste løsning.

    Som nævnt af en anden debatør bliver kontoen lukket i tilfælde af dødsfald, hvis ens ægtefælle er medkontohaver, men ikke kun med adgang via fuldmagt.

    Jeg opdagede ved et tilfælde, at vore Banker (vi har indtil flere forskellige) havde lavet vore konti til medkontohaver, men fik det hurtigt rettet til fuldmagts rettigheder.

    Jeg fik den oplysning, at selvfølgelig blev kontierne lukket qua loven, men jeg kunne da LÅNE til Skifteretten havde talt, altså “låne mine egne penge" med pæne omkostninger til følge.

    Så skynd dig at lave det om.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.