Bør 4% lån konverteres nu?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88437
    AnonymForfatter

    Jeg har et 4% afdragsfrit lån på ca. 1,7 mio hos RD, som jeg overvejer at konvertere for at sikre kursgevinsten. Jeg forventer at sælge lejligheden om 2 til 4 år. Jeg har luft i økonomien, men er stadig glad for sikkerheden i fastforrentede lån.

    Jeg har ingen forudsætninger for selv at kunne vurdere den kommende renteudvikling, men jeg har læst en del prognoser og forventer derfor at den korte rente falder indenfor det næste år. Det ser tilsyneladende en del mere usikkert ud med den lange rente og derfor gambler jeg vel reelt med de ca. 200.000 kr restgælden kan reduceres med nu. Hvordan sikrer jeg disse penge bedst?

    Som jeg ser det kan det ikke betale sig at konvertere til et fastforrentet 6% lån, da den øgede ydelse så spiser for meget af den mulige gevinst.

    Den anden omlægningsmulighed er til et rentetilpasningslån og her tyder alt vel på at F1 er det rigtige at vælge. Ved første tilpasning vil jeg formodentlig være interesseret i F3, da jeg så reelt har fast rente resten af tiden i boligen. Men jeg har så ikke fast restgæld og har dermed ikke fået sikret kursgevinsten som ønsket. Ændrer kursen sig på dette lån sig så lidt at det stadig er et godt valg?

    #121640
    AnonymForfatter

    Så kan teksten også ses 🙂

    #121642
    AnonymForfatter

    Grundlæggende er det et godt tidspunkt at konvertere dit 4% lån, men hvis du vil indfri restgælden om 2-4 år, er det mere optimalt at vælge et flekslån, eventuelt med 2-årig rentetilpasningsfrekvens.

    #121644
    AnonymForfatter

    100% enig

    hvorfor betale for en fast rente i 30 år når du kan nøjes med 1-2-3-4 årig periode. F1 er interessant…..

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.