leje/andel/eje – som studerende

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88420
    AnonymForfatter

    Jeg er en af de nok tusinder unger der søger bolig i københavn. Og efter at være skrevet op i nok 8 foreninger mm. er jeg nu kommet til den konklusion at jeg ikke kan vente 20 år på bolig, men i stedet må ud og købe.

    Jeg har 80.000 på kontoen at give af og ser frem til 5 år på SU. Er der nogen der kan anbefale om det er bedst at købe andel eller ejerlejlighed. Og om hvilket lån der vil være mest passende.

    Der vil blive stillet sikkerhed i lånet.

    …og om det overhovede er muligt at købe ejendom som studerende.

    Håber meget at nogen kan hjælpe/vejlede

    #121472
    MichaelForfatter

    De allerbilligste ejerlejligheder i Kbh’s omegn ligger omkring 4-5000 om måneden netto, så du må jo spørge dig selv om det er acceptabelt og inden for din økonomi. Jeg vil umiddelbart tro, at banken som minimum kræver at du har en indtægt ud over SU’en da det ellers næppe kan balancere.

    #121474
    AnonymForfatter

    jeg vil nok ende med et køb der lå på ca 1.2 mill for en 2v – det er ihvertfald det jeg har set boligerne ca koster.

    men jeg har også set en 2v andel til ca 0.6 mill og 3000pr mdr. vil det da være mest fornuftigt at købe andel eller leje?

    Jeg vil udover min SU tjene fast 3000kr pr mdr.

    #121476
    MichaelForfatter

    Min personlige holdning er, at det er bedst at købe ejer pt. Det skyldes, at andelsværdierne i de seneste par år er skruet voldsomt i vejret samtidigt med at priserne på ejer er faldet. Nogle andele er utvivlsomt prissat for højt ifht. værdien og der kan muligvis være tømmermænd på vej. Derudover er udbuddet af ejerlejligheder rekordstort hvilket er en klar fordel for dig.

    Men der kan selvfølgelig stadig være attraktive andele derude – det er blot en generel betragtning.

    #121480
    AnonymForfatter

    For 2 år siden, kunne du med stor sandsynlighed have gået ind i en af de mere risikovillige banker som Amagerbanken, Roskildebank og fået lånet. I dag mangler alle banker indlån til at dække deres udlån, og derfor tager de kun de bedste, mest sikre lån ind. Derfor kan det godt blive svært at finansiere købet.

    Selv om du vælger et afdragsfrit flekslån til realkreditbelåning vil din månedlige husleje før skat komme op over 7.000 og ligge på knap 5.000 efter skat. Det får du nok ikke lov at sidde for alene. Hvis du derimod indretter lejligheden som delelejlighed, er det mere sandsynligt, at du kan få en bank med på ideen.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.