Andelbolig – handel

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88417
    AnonymForfatter

    Hey Folkens.

    Jeg skal til at lave mit første bolig køb i DK – en Andel, i gennem en privat person jeg har fundet.

    Hvordan forgår sådanne noget i DK – skal man forbi en advokat, eller kan man som regl klare det hele med foreningen???

    Dbh
    JP

    #121444
    AnonymForfatter

    Det kan sagtens klares uden advokat, men rådgivning kan være en god investering, hvis du ikke selv har styr på værdiansættelsen af andelsboliger.

    Du skal passe meget på med at købe en andel med en pålydende billig husleje, men hvor “fællesgælden" fx er belånt med et flekslån med renteloft eller med en rentetilpasningsfrekvens som gør at ydelsen på fælleslånet pludselig fordobles, hvormed huslejen også fordobles.

    I Århus blev der oprettet mange andelsboligforeninger i perioden 2002 – 2005, som blev belånt med flekslån med 5-årig rentetilpasning i tiden hvor flexrenten var 2,15%. Dvs. rentesikkerheden udløber i perioden 2007 – 2010, hvorved huslejerne typisk fordobles fra 4-5.000 kr til 8-10.000 kr.

    En 65m2 andelsbolig med en husleje på 9.500 kr vil herefter være usælgelig. Man kan end ikke komme af med den for 0 kr, og vil være fuldkommen stavnsbundet!

    Pas på med det.

    #121446
    AnonymForfatter

    Super, tusind tak – det vil jeg da straks tjecke op på!

    Prisen er sat ud fra foreningensvurdering ( en mælger) på 400.000 kr. + 140.000 kr. til forbedringer, så den lander på 500.000 efter “tvang" fra foreningen…. så køber jeg lige et skab med til 60.000 (JEG VED DET GODT!)

    Nærmere info:
    Placering: Valby
    Mdr. afgift (inkl. vand/varme): 3100 kr.
    Med egen have, og nyt køkken+bad

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.