Andelsboliglån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88413
    AnonymForfatter

    Så skal min lillebror til at købe en andelsbolig. Han har været i sin bank (Danske Bank) og fået et ret dårligt tilbud… Så jeg kigger herinde og finder Søby Sparekasse som det bedste bud. Men Men Men, de har åbentbart for travlt til at handle med kunder der ikke ligger i deres nærområde.

    Så mit spørgsmål er:

    1. Kan en bank nægte at tage i mod kunder på en geografisk bagrund?

    2. Bedste alternativ til andelsboliglån på ca. 500.000 kr.?

    Mvh.

    #121416
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig kan en bank nægte kunderne et lån, og begrundelsen kan udemærket være at de vil koncentere sig om lokalområdet.

    Det er ikke sikkert at Danske Banks tilbud er dårligere end det andre banker kommer med i øjeblikket.

    Fundingkrisen har drevet indlånsrenterne op i et historisk højt niveau, typisk 5,25%. Langt de fleste banker har indlånsunderskud, og kæmper dagligt en benhård kamp for at tiltrække indlån til at finansiere udlånet, og nationalbankens tal viser, at det ind til nu trods høje indlånsrenter ikke er lykkedes ret godt.

    Det vi ser lige nu er at efterspørgslen efter penge er langt større end udbuddet af penge, og derfor skal prisen på penge (bankrenten) naturligvis stige.

    Der er reelt ikke ret mange banker, hvis nogen overhovedet, der låner ud til 6%. Selv om mange banker reklamerer med et renteinterval fra 6-12% på andelsboliglån, så er realiteten nok, renten på et andelsboliglån i dag ligger på omkring 8%.

    Af samme grund bør du overveje enten at vente med at købe bolig, eller at købe en ejerbolig som du kan finansiere med et billigt realkreditlån i stedet.

    #121418
    AnonymForfatter

    Tak for det hurtige svar.

    Jo det er da helt sikkert fair nok at de koncentrer sig om lokal området, men det gør jo unægteligt at de får mange ligegyldige henvendelser når de ligger på sider som mybanker.

    Hvis man ser på indekset her på siden burde det være muligt at komme et godt stykke under de 8% på et andelsboliglån, selv med fundingkrisen i mente.

    Man skal jo have et sted at bo, og det kan godt være renten for et andelsbolig lån er højere end den har været, men til gengæld har udbudet aldrig været bedre, så prisen er jo til at forhandle lige for tiden.. Derved kan man nok få det til at gå nogenlunde lige op.

    Men mit andet sørgsmål er stadig relevant:

    Er der nogen der har gode/billige erfaringer med andelsboliglån på 500.000 kr.?

    For mig er det ligegyldigt hvor banken ligger, bare de vil handle med en der er bosat i København 😉

    #121420
    AnonymForfatter

    Hvis økonomien er i orden kan du få et billigt andelsboliglån i EIK-bank eller Nørrenebel Sparekasse til en rente omkring 6,5%

    Forudsætningen for at opnå den lave rente er dog at du er helt gældfri og rådighedbeløbet ligger klart over standardgrænserne. Disse banker er ekstremt kompromisløse i kreditvurderingen.

    Hvis din økonomi er lidt mere på kanten, kan du glemme alt om at opnå en lav rente.

    Bare tag Roskildebank. De har meldt ud at de lige nu afviser 75% af de mennesker der henvender sig for at blive kunder.

    Cibor 6 interbankrenten ligger lige nu på astronomiske 5,1%, og det er altså meget normalt at bankerne tillægger en risikopræmie på 3% til ciborrenten på lån med sikkerhed.

    #121422
    AnonymForfatter

    Det lyder godt, jeg vil forsøge de to steder, økonomien ser som sådan fin ud og der er ingen gæld.

    Igen tak for svaret.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.