Den amerikanske subprime lånemodel

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88391
    AnonymForfatter

    Hej,

    Kan en af jer forklare mig hvordan det amerikanske lånesystem er opbygget, her tænker jeg på subprime. Altså hvordan husejeren, banken, investeringsbanken (som Freddie Mac) og investorerne hænger sammen.

    Og hvem hænger så på tabet og hvordan, når husejeren forsømmer sine terminer?

    Mvh Praktikanten

    #121156
    AnonymForfatter

    Man kan jo ikke se hvad der står?????

    #121158
    AnonymForfatter

    Jeg har skrevet en forkert mail, så kunne ikke bekræfte den første profil. Men her er hvad jeg ville spørge om:

    Hej,

    Kan en af jer forklare mig hvordan det amerikanske lånesystem er opbygget, her tænker jeg på subprime. Altså hvordan husejeren, banken, investeringsbanken (som Freddie Mac) og investorerne hænger sammen.

    Og hvem hænger så på tabet og hvordan, når husejeren forsømmer sine terminer?

    Mvh Praktikanten

    #121160
    AnonymForfatter

    Hejsa

    En meget forenklet udgave er:

    I USA er der ingen sociale boligbyggerier så man er nødsaget til at købe. Alle amerikanere har en creditscore og dem der har en god score kan låne i bankerne osv. og dem der har en dåglig score låner til en dårligere rente (subprime). Det der så sker er at dem der styrer subprime lånene tager (f.eks 100 lån) ud til diverse kreditorer for at få “afsat" disse lån.
    1. kreditor tager de 10 første tab på lånene og således får en høj rente.
    2. kreditor tager de 10 næste tab og får en lidt lavere rente
    3. kreditor (f.eks en bank med indlånsoverskud) får resten til en rente der er lidt over hvad de ellers ville kunne få.

    Der sker så det at stort set over natten ramler det hele og banker rundt omkring begynder at tabe stort på dette.

    Der sker så det at bankerne mellem hinanden begynder at miste tilliden da de ikke ved hvor mange “lig i lasten" de har så hæver de renten når de skal låne ud til hinanden. Så bliver bankernes funding dyrere og så sendes regningen videre til kunderne – præcis som i andre firmaer…

    Dette er dog noget forenklet men hvis det skal være udførligt så fylder det nok 100.000 sider ,o)

    #121448
    Buller (2)Forfatter

    Her er en pædagogisk forklaring på hvad der skete på det amerikanske finansmarked i tegneserieformat.

    http://docs.google.com/TeamPresent?docid=ddp4zq7n_0cdjsr4fn&skipauth=true&pli=1

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.