Rente på byggelån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88369
    AnonymForfatter

    Jeg har kom til at se et kontoudtog på vores byggelån og blev overrasket over at se, at renten er 8.2%

    Er det en normal rente på et byggelån?

    Det var min opfattelse at et byggelån netop havde en meget LAV rente (jeg havde faktisk opfattelsen af 3-4%).

    #120872
    AnonymForfatter

    I betragtning af at diskontoen er 4% og Danske Bank, Nordea, FIH og mange andre er oppe på at give 5-6% på indlån, så er det urealistisk at du skulle kunne optage et byggelån til 3-4%.

    Omvendt lyder 8% dog lidt i overkanten. Mon ikke en fair rente ligger på 6,5-7,5% ?

    #120882
    AnonymForfatter

    Flere jyske sparekasser, fx. Sparekassen Østjylland, annoncerer med byggekredit til privatkunder til en rente under 3%. Jeg kender ikke de nærmere betingelser, men mon ikke det er værd at undersøge?

    #120888
    MichaelForfatter

    Endnu et fejlskud fra Prier. Jeg har selv et byggelån på 1,95% og det er slet ikke urealistisk med 3-4%. Betingelsen for lånet er typisk, at man flytter alle engagementer til banken og optager det endelig realkreditlån igennem samme.

    #120890
    AnonymForfatter

    Hej

    Tak for svarene – må jeg spørge til hvor du har et byggelån på 1.95% ?

    Vi har alt samlet hos Danske Bank og er endda også en god firmakunde hos dem gennem 10 år.

    #120892
    MichaelForfatter

    Brørup Sparekasse, men de har vistnok sat renten op til 2,95% nu – jeg betaler dog stadig kun 1,95%, men 2,95% er dog immervæk er noget anden rente end den du betaler. Der er ingen af de store banker der kan konkurrere med de mindre sparekasser på byggelån.

    Det er voldsomt mange penge man kan spare på at finde det optimale byggelån. I mit tilfælde er der tale om en besparelse på 60.000 kr før skat, så det kan godt svare sig at kigge sig om.

    #120894
    AnonymForfatter

    Tak Michael, du er sød og elskværdig som altid!

    Tja, jeg kan ikke se argumentet for at en bank skulle give 5% i rente på indlån, og måske endnu mere ude på de globale kapitalmarkeder, for så at at låne pengene ud til 2%. Det hænger jo ikke sammen.

    Jeg kan godt se at Sparekassen Østjylland reklamerer med en rente på 2,98%, men mon ikke fidusen så består i at efterfinansieringen hos dem er noget dyrere end hos de bedste alternative banker. Jeg ville i hvert fald læse de nærmere betingelser meget grundigt før jeg valgte dette tilbud.

    #120896
    MichaelForfatter

    Jeg tror de henter pengene ind igen på realkreditlånet for det er da klart, at de taber penge på byggelånet.

    #177428
    AnonymForfatter

    Hej Michael
    Du skriver du har en rente på 1,95%
    Det lån du her taler om var i forbindelse med en pulje hvor man i en kortere periode kunne låne til 1,95 (der var afsat X antal 100 mio fra Brørup Sparekasse til dette). Jeg valgte det samme og efter en periode på 4 eller 6 måneder steg renten og jeg betaler nu 8%! Jeg må indrømme jeg lige mangler at læse nogle dokumenter igennem, men jeg husker bare ikke at byggelånet skulle stige så meget…
    Hvad med dig – hvor ligger din rente nu?
    (vi lavede et byggelån da vi har købt en grund.

    Ser frem til svar.

    #177430
    AnonymForfatter

    Hej Michael
    Du skriver du har en rente på 1,95%
    Det lån du her taler om var i forbindelse med en pulje hvor man i en kortere periode kunne låne til 1,95 (der var afsat X antal 100 mio fra Brørup Sparekasse til dette). Jeg valgte det samme og efter en periode på 4 eller 6 måneder steg renten og jeg betaler nu 8%! Jeg må indrømme jeg lige mangler at læse nogle dokumenter igennem, men jeg husker bare ikke at byggelånet skulle stige så meget…
    Hvad med dig – hvor ligger din rente nu?
    (vi lavede et byggelån da vi har købt en grund.

    Ser frem til svar.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.