EIK Bank Boligprioritet overtaget fra Skandia Bank

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88367
    AnonymForfatter

    I pantebrevene står der, at lånerenten er baseret på Nationalbankens rente på indskudsbeviser, dertil tillægges et adm. tillæg på x %. Under henvisning til de stigende lånerenter hæver EIK Bank nu adm. honoraret med 0,45 %. For mig virker det mere som der skal klejner i kassen. Adm. bidraget er vel et adm. bidrag og Nationalbanken har ikke ændret indskudsrenten, så der er vel ikke belæg for ændringen?

    #120874
    AnonymForfatter

    Helt enig. Jeg synes efterhånden (også med deres gebyrer på bl.a. VISA-kort hævninger i udlandet), at de ligner mere og mere en normal gebyrbank.
    Overvejer kraftigt at skifte!

    #121130
    TaddyForfatter

    Jeg er helt enig, oprettede et BoligPriotet lån tilbage i 2005 med den vished om at renten jo fulgte nationalbankens indskudsbeviser med et tillæg på 0,65%, renten på indskudsbeviser er for tiden 4,25% altså må renten for mig højest være 4,9%, er lige blevet varslet med rentestigning til 5,35%, jeg har skrevet til banken og udbedt mig en forklaring.
    Hvis Eik bank fastholder rentestigningen og dermed løber fra en aftale som er beskrevet i et tinglyst pantebrev har jeg i sinde at indsende en klage til finanstilsynet og lade dem se på sagen.
    Mvh Taddy

    #121132
    fk2001Forfatter

    Står der direkte i pantebrevet at renten vil følge nationalbankens indskudsbeviser + 0,65% ??

    #121134
    Christian RForfatter

    Nej, men det fremgik af deres markedsføring, at ydelsen kun ville ændres når Nationalbanken ændrede rente. Det kan de heller ikke løbe fra, for vildledende markedsføring er ikke tilladt. Der står mere om emnet i tråden “Eik bank hæver renten på boligkredit" her på mybanker.dk. Eik Bank har i øvrigt ændret betingelserne for BoligPrioritet inden for de sidste par dage, så der ikke længere står noget om Nationalbankens renter.

    #121140
    AnonymForfatter

    Taddy, hvor er det lige man kan gå hen og få en boligprioritet til mindre end 5,35%?

    Jeg er enig med dig i at det er irriterende, grænsende til manipulerende, at man lover at følge renten på indskudsbeviser + en fast præmie, og herefter hæver præmien, men hvem kan gøre det billigere?

    Nogen alternativer?

    #121142
    AnonymForfatter

    Det er nu billigere at tage et F3 tilpasnings/flex lån og Eik Bank har oplyst at de planlægger yderligere stigninger på rentespændet. Til trods for dette står der stadigt på deres hjemmeside at ‘Renten på BoligPrioriteten følger renten på Nationalbankens indskudsbeviser’
    Måske kan de legalt krybe uden om med deres gummiformulering i det med småt, men det er da falsk markedsføring når renten klart IKKE følger nationalbanken men nærmere CIBOR (eller måske hvordan den færøske fiskeindustri klarer sig).

    #121148
    AnonymForfatter

    Realkreditlån er stort set altid billigere end bankernes prioritetslån.

    Du har ret i at det grænser til falsk markedsføring og er moralsk anstødeligt, at man lover kunden at følge nationalbankens rente + et fast tillæg, hvorefter man så kraftigt fraviger dette.

    Omvendt har jeg aldrig forstået hvorfor bankerne binder deres prioritetsprodukter op på centralbankrenten, når bankernes relevante lånerente følger “ciborrenten" meget tættere.

    I lyset af at Cibor-6 er steget fra 2,15% i juni 2005 til 5,0% pr. dags dato, er det sådan set forståeligt nok, at udlånsrenten må hæves. Der er dog trods alt tale om en stigning på 2,85%, mens nationalbankens udlånsrente i samme periode kun er steget 1,85%.

    Man må da håbe, at bankerne i særdeleshed EIK-bank i fremtiden vil fortælle kunderne sandheden – at man i virkeligheden følger Cibor-6 renten og ikke nationalbankens udlånsrente.

    #121188
    TaddyForfatter

    Jeg undre mig bare over at det overhovedet er beskrevet i pantebrevt at renten skal følge renten på indskudsbeviser + 0,65%, når banken så åbenbart bare fastsætter en ny rente, så kunne lånet jo bare have været et ganske almindeligt lån med variabel rente.
    Jeg er åbenbart heller ikke den eneste som føler at banken løber fra en aftale.
    Det er jo heller ikke et spørgsmål om hvor man går hen og får ligende lån, når beslutningen om lånoptagelse bliver taget har man som regel flere muligheder og så vælger man jo den som man synes er bedst, hvis udbyderne så bare kan lave om på disse viklkår som de har lyst til så pådrager de jo os låntagere unødvendige udgifter ved evt. flytning af lånet, det er der også nogle som kalder bondefangeri, jeg er ikke i tvivl om at jeg flytter bank hvis EIK bank fastholder sin bondefangerpolitik, for hvornår er det så andre ting som vil blive ændret. Jeg vil også benytte en hvr lejlighed til at advare andre om disse forhold.
    TADDY

    #121190
    TaddyForfatter

    til fk2001

    Ja det står direkte i pantebrevet, men i næste afsnit stå der så at rentetillæget (0,65) kan ændres af Banken i henhold til almindeliuge bestemmelser for lån og kreditter.
    TADDY

    #121494
    AnonymForfatter

    Børsen har nu fået fat i historien (http://borsen.dk/finans/nyhed/130927), måske det kan få Eik Bank til enten at omstøde renteforhøjelsen eller i det mindste markedsføre deres produkter troværdig, dvs at rente IKKE følger nationalbankens, men nærmere Eik Bank’s funding muligheder (eller mangle på samme).

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.