Eik bank hæver enten på boligkredit.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 54 i alt)
  • Indlæg
  • #120860
    AnonymForfatter

    Hej Torben.. Til “uden varsel" hedder teksten indledningsvist at
    “Hvis en ændring er til fordel for kunden. Renten kan på indlån nedsættes og på udlån forhøjes, hvis:…."

    Som jeg læser dette, så kan de kun bruge punkt 2 i dette afsnit, hvis det er til fordel for os som kunder.

    #120862
    AnonymForfatter

    du læser det forkert Jonas.

    “Hvis en ændring af renten er til fordel for kunden" er en sætning med punktum efter der slutter der.

    Næste sætning hedder “Renten på indlån nedsættes og på udlån forhøjes, hvis:"

    punkt 2: anden udvikling i det almindelige renteniveau osv osv.

    hvilket i øvrigt passer godt overens med det svar du fik på din henvendelse til Eik Bank som jeg læser det.

    #120876
    AnonymForfatter

    Jeg er også SkandiaBank kunde, og har anbefalet dem til alle. Men efter Eik Bank har overtaget, er det kun gået én vej: Flere gebyrer og nu også højere udlånsrenter.
    Som det er nu, så tør jeg ikke anbefale Eik Bank til nogen, for jeg aner ikke hvad de finder på næste gang, og jeg kan kun sige undskyld til dem af mine venner og familie, der er skiftet til SkandiaBanken pga. mine anbefalinger!
    Søger nu efter en ny bank.

    #121010
    AnonymForfatter

    kære alle utilfredse eik bank kunder:

    jeg vil foreslå alle, at I klager til pengeinstitutternes klagenævn.

    det helt centrale er, at Eik bank skriver i sin produktbeskrivelse at ydelsen er kendt indtil næste gang nationalbanken ændrer indskudsbevisrente.

    Dette udsagn er nu med deres seneste fortolkning helt oplagt forkert, hvorfor de har vildledt deres kunder.

    se:

    http://www.skandiabanken.dk/print_vers/images/customer/7_v_boligprioritet.pdf

    med deres lille manøvre har de sat nationalbankens rentes betydning helt ud af kraft, og det var jo netop denne rente, der skulle være det variable element.

    Med eik banks nye fortolkning sætter de renten helt efter eget forgodtbefindende, og så giver det jo ikke mening at skrive alt muligt i låneaftalen om nationalbankens rente. Så burde de have skrevet: den variable rente fastsættes til ethvert tidspunkt af banken – og hvem ville så have blevet kunde?

    det kaldes bondefangeri, og eik bank slipper ikke afsted med det, hvis der bliver klaget.

    jeg har talt med klagenævnet, og deres vurdering er, at vi har en særdeles god sag.

    Eik bank vil ikke udlevere historisk marketingsmateriale/produktbeskrivelse med mere. Har nogen noget brugbart, så lad os få det på banen.

    #121016
    AnonymForfatter

    Hej

    Du skriver: “Pengeinstitutternes klagenævn" men er det ikke det der i dag hedder: “Pengeinstitutankenævnet" og kan findes her:

    http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk

    Det ser faktisk ret simpelt ud at klage.

    #121018
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Du har selvfølgelig helt ret.

    Hver gang jeg skriver eller tænker på sagen bliver jeg så vred, at der begås unøjagtigheder….

    men bankens unøjagtigheder er større:

    “du kender din ydelse indtil næste gang nationalbanken ændrer renten."

    det var så ikke så nøjagtigt…og viser i øvrigt hvad der har været (skandia)bankens egen historiske fortolkning:

    ydelse = indskudsbevisrente + tillæg/gebyr

    hvor det variable element er indskudsbevisrenten og gebyret er aftalt en gang for alle.

    ellers ville vi jo aldrig have hoppet på galajen

    #121020
    AnonymForfatter

    Ser nu ud til at Swedbank er ved at lave samme nummer som Eik Bank se

    http://www.swedbank.dk/sst/inf/out/infOutWww1/0,,80426_m109_m44_564212,00.html

    &

    http://www.swedbank.dk/sst/inf/out/infOutWww1/0,,124165_m109_m44_535366,00.html

    men her er den da helt klar at de ikke iflg deres egne vilkår ikke kan sætte tillæget op i hele lånets løbetid. Men iflg en telefonsamtale med en fra Swedbank for 5 min. siden sagde hun at de godt kunne og måtte sætte rentetillæget på oprettede lån!?

    Tror altså ikke den holder i byretten!

    #121040
    citicitiForfatter

    Hej,

    Pengeinstitutnævnets klagemuligheder ser rigtig fremkommelige ud. Jeg er en anden stærkt forurettet tidligere Skandia/nuværende Eik bank kunde, og jeg vil meget gerne medvirke på en evt. fælles klage – gerne så snart som muligt.

    #121068
    Christian RForfatter

    Godt arbejde af hansenrules og andre. Et styk klage er på vej fra mig til ankenævnet. Historisk markedsføringsmateriale:
    http://www.dinbank.dk/images/customer/7_v_boligprioritet.pdf
    Fundet ved hurtig googling, der kan sikkert let findes mere.

    #121616
    AnonymForfatter

    Hej

    Er der nogen der har fået noget ud af at henvende sig til Eik-bank med dette problem? Eller Pengeinstitutankenævnet for den sags skyld?

    Mvh

    Michael

    #121630
    thsvForfatter

    Hejsa

    Faktisk har Eik bank ikke rettet rentesatsen inde i min NetBank endnu, så jeg formoder, at min rentesats stadig er 4,9 %, da det står som vilkår for kontoen.

    Men jeg vil ihvertfald ikke anbefale nogle som nye kunder hos Eik bank, når de så åbenlyst løber fra en indgået aftale.

    #121634
    AnonymForfatter

    Tjah… man kunne håbe på at de er på “tilbagetog", men jeg tvivler på det er tilfældet. Snarere er de langsomme til at opdatere dine “kontovilkår". Det har de tit skrevet i deres rentemeddelelser når Nationalbanken hævede renten (dengang de var SkandiaBanken). “Renten gælder fra XX-dato, men vil først fremgå i netbank fra YY-dato. "

    Jeg har spurgt Eik bank i går om stigningen virkeligt kan passe/er lovlig. Nu ser jeg om der kommer svar. De plejer at være flinke til at svare hurtigt og her må de have et “officielt svar" liggende på køl.

    De må egentlig have en h… masse bøvl i denne tid. Hvem var SkandiaBankens kunder? Det var vel dem der havde fået nok af uigennemsigtige gebyrpolitikker, underlige rentestigninger, skumle valørregler osv. osv. Får vi nu det tilbage i forbindelse med fusionen er det vel forventeligt at vi piber højlydt?! Jeg vil nok endda sige forståeligt. 🙂

    Michael

    #121656
    AnonymForfatter

    hvor ER der meget tudefjæs herinde – jeg er selv BoligPrioritet kunde i Eik Bank, tidligere SkandiaBanken og er vilkårene blevet ringere for os som kunder… svaret er et stort rungende JA!

    er priser og vilkår i Eik Bank stadig i høj grad konkurrencedygtige på det danske marked… endnu et stort rungende JA!

    til de af jer der tror at man kan drive bank ved at lade sine kunder betale 4,9% på deres lån mens man samtidig tilbyder de samme kunder 5% for deres indlån trænger til at vågne op og se realiteterne i øjnene.

    jeg kan ikke finde bedre generelle vilkår på de ting jeg har brug for en bank til hvilket vist ikke adskiller sig væsentligt fra de fleste andre – hvis der er andre der har mere held hører jeg gerne nærmere.. og her mener jeg ikke ham én vist nok hørte om der fik tilbudt 3,75% på hans BoligPrioritet i Nørre Snede Andelsparekasse med 50 års løbetid og 15 år afdragsfrihed mod at han stillede sin søster i håndpant… reelle kundevilkår som tilbydes ærligt og redeligt..

    tak

    #121658
    AnonymForfatter

    Det var lidt af et surmule indlæg!

    Du har naturligvis ret i at Skandiabanken har hævet renterne men stadig er yderst konkurrencedygtig.

    Derimod forholder du dig ikke til kernen i disse indlæg, nemlig det principielle juridiske spørgsmål: “kan en bank, der har dummet sig og reklammeret vidt og bredt med at man følger nationalbankens udlånsrente + en fast præmie, pludselig ændre vilkår, fordi man efterfølgende konstatere at det koster for meget at indfri løftet?

    Dette spørgsmål har flere aspekter:
    1. Har aftalen karakter af at være juridisk bindende?
    2. Er det branche kotume at man fastholder den anførte præmie?
    3. Har Skandiabanken overtrådt markedsføringsloven på en ansvarspådragende måde?

    I håndværksbranchen er en entreprenørvirksomhed fx juridisk bundet af et “fastpristilbud" uanset om råvarepriserne ændres kraftigt.

    Det samme spørgsmål kan man stille til Skandiabanken. Har man gennem marketing og det skriftlige materiale givet kunderne en berettiget forventning om at der er tale om et fastpristilbud?

    Jeg mener ikke ovenstående spørgsmål er blevet afklaret, og tiden vil vise om Skandiabanken af pengeinstitutankenævnet eller domstolene bliver tvunget til at ankerkende, at der er tale om et fastprisprodukt!

    #121660
    ArnieForfatter

    Jeg syntes det virker fordækt, når EIK bank ikke vil ryste op med historisk marketingsmateriale/produktbeskrivelse med mere.

    Har selv prøvet at finde det på http://web.archive.org/web/*/http://skandiabanken.dk
    men underligt nok er der hul fra jan 2003 og til 2007.

    Det er der jo ikke når man søger på andre banker som f.eks. Jyskebank og Danskebank.

    Er der nogen der kan give en logisk forklaring på dette?

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 54 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.