Boliglån og varaiabel rente hvem styre hvornår renten stiger ?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88323
    AnonymForfatter

    Hej

    Min kone og jeg er ved at købe hus, og skal have et boliglån.
    Udbetalingen ( 75.000 ) og penge til istandsættelse har vi selv klaret.

    Så vi skal have et boliglån på 285.000 kr
    Det kan vi få til omkring 7,75 % rente

    Men den er variabel, hvem styre hvornår banken sætter renten op.
    Er alle banker “låst" fast, at de kun må sætten den op med samme trin, når først lånet er optaget.

    Men andre ord hvad kan man bruge en forhandling med forskellige banker hvis de efterfølgende “selv kan bestemme" renten ?

    Håber på gode svar
    Med venlig hilsen
    Rene

    #120270
    MichaelForfatter

    Prøv at læse betingelserne for jeres lån igennem, da det vil være at finde dér. Generelt er der ingen central styring af lånerenterne bankerne imellem, så I må forvente at banken kan sætte renten op eller ned. Banken skal dog varsle stigninger i forvejen (ofte 3 mdr) mens rentenedsættelser kan ske helt uden varsel hvilket jo ikke gør noget. Banken må naturligvis ikke love jer én rente i en forhandlingssituation og så kort efter sætte den op igen hvis det kun gælder for jer alene, men generelle rentestigninger må I som sagt være forberedt på.

    #120272
    AnonymForfatter

    Hvis de efterfølgende prøver at hæve renten, så må du jo indgå i genforhandling, hvoraf det selvfølgelig vil fremgå, at banken risikerer at du vil flytte dit engagement. Ved flytning skal du ikke betale stempelafgift igen, så en flytning koster ikke ret meget.

    Det er jo ofte sådan, at man starter med et “lidt dyrt boliglån", i dit tilfælde 7,75% fordi man i starten har en belåning tæt på (eller lidt over 100%). Når der så er gået lidt tid, der er afdraget lidt og priserne er steget, så bør man naturligvis selv tage kontakt til banken og få prisen presset ned. Argumentet er, at sikkerheden er forbedret, og at renten bør afspejle dette.

    #120276
    fk2001Forfatter

    Endnu et dumt svar fra denne skriver. Man går da ikke til forhandling i banken hver gang renten ændres på et variabelt lån. Det fornuftige ville være at få renten fastlagt efter nationalbankens udlånsrente eller Ciborrenten. Herved undgår man at banken pludselig udvider deres margin.

    Og ved flytning så er der bestemt udgifter til tinglysning og hvad den nye bank ellers har af oprettelsesgebyrer.

    #120278
    AnonymForfatter

    Det er ganske enkelt ikke korrekt det du siger!

    Et boliglån, som der allerede en gang er tinglyst, kan frit flyttes til et andet pengeinstitut. Der kan være et flyttegebyr, men der er IKKE tinglysningsgebyr.

    Naturligvis skal man ikke forhandle rente i tide og utide, særligt ikke når renteændringe blot følger diskonten. Det har jeg aldrig påstået. Jeg sagde, at man kan gøre det når den økonomiske situation er forbedret, eller hvis en diskontouafhængig rentstigning bringer boligrenten ud af niveau.

    Det er dig selv det går ud over, hvis du ikke periodisk forhandler renter og lånevilkår. Det må du selv om!

    #120280
    AnonymForfatter

    Ingen af de dele du foreslår her kan lade sig gøre i praksis:

    1. Cibor-lån er primært rettet mod erhvervslivet. Få, om nogen, udbyder det private.

    2. Igen banker vil give garanti for variabelt forrentede lån følger diskontoen. De forbeholder sig ret til at ændre rentespændet i tilfælde af ændrede fundingvilkår mv.

    #120390
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Så vidt jeg ved er såkaldte prioritets-produkter styret af cibor. Fx. Danske Prioritet (og +) fra Danske Bank.

    #120392
    AnonymForfatter

    Det er ikke korrekt.

    Danske Prioritet og Danske Prioritet+ er styret af nationalbakens indskudsbevisrente.

    http://www.nationalbanken.dk/DNDK/minfo.nsf/side/Officielle_Rentesatser!OpenDocument

    #120394
    AnonymForfatter

    Jeg må bøje mig i støvet.

    Var lidt for hurtigt ude.

    #120464
    AnonymForfatter

    Jeg blander mig lige kort….

    Jo – du skal betale tinglysning hvis du flytter lånet til anden bank. Du skal betale de faste stempelomkostninger på 1400kr. plus 175 til oplysninger i tingbogen. Det er korrekt at du ikke skal betale den variable tinglysning, da panteprevet genbruges. Regeringen har dog talt om at “afskaffe" denne tinglysning hvis man én gang har betalt den faste tinglysningsafgift.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.