udlejning af lejlighed

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88271
    AnonymForfatter

    jeg har købt en ejerlejlighed,som jeg skal leje ud. den har kostet 3,5 mill. jeg lægger en udbetaling på 1 mill .regner med at financere resten afdragsfrit. lejer den ud for 9000 kr pr mdr.jeg ved at man skal betale skat af overskuddet, men hvor meget? mvh Thomas.

    #119784
    AnonymForfatter

    Hej Thomas. Overskud af udlejningen beskattes som personlig indkomst. Men hvis du med overskud mener forskellen mellem din indtægt fra udlejning og de omkostninger, du har i forbindelse med lejligheden inklusiv finansieringen, så behøver du nok ikke bekymre dig om beskatning af overskuddet.
    For en optimistisk kalkule ser sådan ud: hvis du er så heldig at låne de 2,5 mio. kr. til en rente på 5%, koster det 125.000 kr. om året i renteudgifter. Dertil skal lægges – anslået – 30.000 kr. til bidrag til ejerforening og skatter, i alt 155.000 kr. årligt i udgifter. Lejeindtægten er 12 x 9.000 kr. = 108.000 kr. årligt, altså totalt et forventet underskud i størrelsesorden 50.000 kr.
    Men du kan så glæde dig over, at hvis du vælger udlejning under virksomhedsordningen, kan du trække underskuddet fra i topskatten.

    #119786
    AnonymForfatter

    Hej Tove .mange tak for svaret.

    #119792
    AnonymForfatter

    Husk at hvis du laver en tidsubegrænset lejekontrakt med dine lejere, eller lejeperioden overstiger år, så kan de ikke opsiges den dag du skal sælge.

    #119796
    AnonymForfatter

    tak General. der lærte jeg en ting mere.mvh.thomas

    #119874
    AnonymForfatter

    Husk med virksomhedsordningen kan du få 100% fradrag for dine renteudgifter, men så må de ikke stå som ligningsmæssigt fradrag på skattekortet. Mener også du slipper for ejendomskat når du ikke bor der.
    Husk også at du vil blive beskattet af evt. overskud ved salg såfremt du ikke selv har haft bopæl der.
    …og så lige den bitre erfaring, lav en vandtæt leje kontrakt og hver opmærksom på det onde huslejenævn – udvælg din lejer med omhu – jeg kan varmt anbefale at leje ud til en virksomhed, så kan du også få en højere leje og du slipper for evt. bekymringer.

    Held og lykke

    BD

    #119876
    AnonymForfatter

    Rettelse:

    Der skulle have stået, at hvis lejeperioden overstiger 2 år, så kan lejerne ikke opsiges med mindre du selv flytter ind i det lejede. Midlertidig leje kan ikke overstige 2 år.

    Denne bestemmelse har givet mange voldsomme problemer.

    #119986
    AnonymForfatter

    Det er en misforståelse, at der findes en regel om, at tidsbegrænset leje max må være for en periode på to år. Uanset om lejeperioden er 1 eller 3 år, vil man – hvis lejeren nægter at flytte ved lejeperiodens udløb – blive bedt om bevise, at man skal bruge lejligheden selv. Kan man ikke det, fx fordi lejligheden forud har været udlejet i en tidsbegrænset periode flere gange, ophører tidsbegrænsningen for lejemålet.
    Hvis man ikke er sikker med hensyn til hvilke faldgruber der findes, er det nok en god ide at få hjælp af en advokat eller ejendomsmægler.

    #119992
    AnonymForfatter

    Så læs lige lejeloven igen, Tove!

    Loven hjemler ret til at man kan leje sin ejerlejlighed ud på en tidsbegrænset lejekontrakt i en periode på max 2 år. I en sådan lejekontrakt skriver man eksplicit den dato hvor lejeren skal fraflytte. Du skal i den forbindelse ikke begrunde noget som helst om hvad du efterfølgende skal bruge lejligheden til.

    Hvis du efterfølgende forlæger lejemålet ud over 2 år, eller det opdages at du har ladet en ny lejer flytte ind, så fanger bordet, og du bindes som et tidsubegrænset lejemål.

    #120000
    AnonymForfatter

    Nu har jeg læst lejeloven igen og kun finde §80 om tidsbegrænset/tidsbestemt leje:

    § 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.
    Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.
    Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.

    Ikke et ord om, at tidsbegrænsningen max må være på 2 år. Mon ikke generalen forveksler tidsbegræsning med fremleje?

    #158826
    AnonymForfatter

    Hej
    Klikker man ind på LLO´s hjemmeside og læser om tidsbegrænset leje fremgår det, at retten ikke vil acceptere en begrundelse med at lejligheden skal sælges, men pga. dårlige priser ønskes lejligheden udlejet i en periode. Derfor kan jeg ikke forstå at der nu skrives at det ikke er nødvendig med nogen begrundelse??

    #158830
    AnonymForfatter

    Hej,

    Til mit kendskab er det ejendomsværdiskatten som man slipper for men ikke ejendomsskatten. Ejendomsskatten kan du dog trække fra som en del af udgifterne ifbm lejemålet.

    #158848
    AnonymForfatter

    Du må have en særlig grund – når du køber denne ejerlejlighed.
    Der er vist ikke udsigt til overskud på driften p.t.
    Belåning af ejerlejligheder til udlejning udgør max. 60% i realkredit – så du opnår kun 2.100 mill. i belåning til billig rente – men det er du jo nok allerede klar over.

    #158850
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har med nysgerrighed læst udviklingen i denne tråd og har et spsm som måske ligger lidt uden for mybankers område, men nuvel, håber at I kan hjælpe:

    Jeg står foran en længerevarende (2-3 år) udstationerig i Indien. Så vidt jeg kan læse på SKAT’s hjemmeside kan man kun blive fritaget for dansk skat hvis man a) ikke ejer en bolig i DK, eller b) udlejer sin bolig på en min. 3 årig uopsigelig lejeaftale.

    I den forbindelse er jeg usikker på hvordan mine rettigheder er, hvis en lejer har boet i mit hus i 3 år. Kan en udlejer nægte at flytte, når jeg kommer hjem eller hvordan?

    På forhånd tak.

    #158852
    thsvForfatter

    Hvorfor i alverden købe en ejerlejlighed til udlejning med underskud.
    Samtidigt er prisen på ejerlejligheder faldet voldsomt siden 1. kv. 2008, så det har næppe været nogen god forretning for Thomas.

    Bemærk, at tråden er over 2 år gammel.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.