Ude af RKI – men alligevel ingen kredit?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88264
    AnonymForfatter

    Ja, så kom jeg ud af RKI med en meget stor kraftanstrengelse!

    Nu kommer det pudsige så:

    Det er umuligt at oprette et nyt lån??

    Mit mål er naturligvis en samling af al “klatgæld" i et samlet lån på 200.000 kr.

    Det er ganske umuligt på trods af at både undertegnede og hustru begge har et vellønnet job (INGEN RKI), og et ganske pænt rådighedsbeløb svarende til 8-9000 kr ved en mdl. ydelse på 3000kr.

    Hvad er det lige der sker?

    Selvfølgelig blev jeg mistænksom, og forsøgte derfor at oprette et mini-lån på 10.000 kr – med medansøger hos forskellige “udbydere"…

    Men nej: Vi har foretaget en samlet kreditvurdering, og kan desværre ikke bevilge det ønskede lånebeløb.

    Så ringer ind og forsøger at få oplyst hvad der går galt?

    Svar: Det er ud fra en samlet kreditvurdering.

    ??? Er der nogen der kan oplyse mig om, hvad der præcist menes?

    MVH
    Mutant

    #119738
    AnonymForfatter

    Der kan være mange årsager til det fænomen I oplever:

    1. Jeres eksisterende leverandører af finansydelser (banker og kreditselskaber) har allerede indhentet oplysninger fra RKI, som de gemmer i deres interne systemer optil 5 år efter sletningen. Det kan være disse selskaber har en politik med hverken at give nuværende eller tidligere RKI-registrerede kredit.

    2. Når I går til et nyt pengeinstitut, så har de ikke disse oplysninger. Her er forklaringen nok snarere, at det ser ekstremt dårligt ud i “fundingmarkedet" i øjeblikket. Bankerne oplever nu meget stor kapitalknaphed, og derfor er de begyndt at grovsortere i kunderne, så man skummer fløden, og kun låner ud til de aller mest sikre kunder. Der hvor man skærer ned er nok først og fremmest lån uden fuld sikkerhed, dvs. kassekreditter og forbrugslån.

    3. Endelig kan der også være den forklaring, at hvis I er lidt oppe i årene, fx +50, ingen aktiver har og har passiver for 200.000. I den situationen må banken ikke alene tage hensyn til jeres nuværende rådighedsbløb, men også se på at arbejdslivet lakker mod enden og det fremtidige rådighedsbeløb vil være mindre.

    #119742
    AnonymForfatter

    Tak for svaret;-)

    Jeg kan oplyse at vi kun er henholdsvis 24 og 34 år gamle.

    Det som jeg virkeligt godt kunne tænke mig at vide er om pengeinstitutter har et internt kreditvurderingsssystem, hvor alle pengeinstitutter kan få adgang til og herunder undersøge:

    – Om folk har gæld og størrelse
    – Gamle ansøgninger om lån
    – RKI registreringer (sidste 5 år) selvom man ikke længere står i RKI
    – Etc

    MVH
    mutant

    #119768
    AnonymForfatter

    jeg står lidt i samme situation som dig, er kommet ud af RKI efter jeg har snakket med dem og lavet aftaler om afdrag.

    Forstår ikke hvorfor folk bliver ved med at sige de vil betale deres klat-gæld af med et nyt lån, hvorfor ikke bare smide de gamle regninger på BS og betale dem hver mdr. ?

    Mine gamle lån som jeg desværre fik taget engang og betaler af på nu, har de stoppet renter osv, så de bliver ikke dyrere end de er nu.
    Måske jeg kunne sidde lidt billigere i det hvis man tog et lån på 200.000 og betalte kun 1 sted, men i sidste ende sparer jeg sgu nok ikke så meget.. (hvis man altså overhovedet sparer noget)

    På nuværende måde går det sgu meget godt, BS betaler regningerne og jeg ligger sgu ikke så meget mærke til det 🙂

    Men kunne da være rart med lidt info omkring dine spørgsmål, personligt kan jeg ikke hjælpe med det…

    #119806
    AnonymForfatter

    Har fundet ud af da jeg læste mine papirer igennem, at i forbindelse med skifte til den nye bank og samtidigt oprettelse af visa dankort at bankerne har et internt kort og checks misbrug registre….
    Bare lidt info til det ene spørgsmål du stillede 🙂

    #119808
    AnonymForfatter

    Og det er ikke fordi jeg er blevet nægtet dankort – Venter bare på det med posten 😉

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.