Kan banken ændre variable rentesatser flere gange om året uden varsel?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88258
    AnonymForfatter

    Er der nogen, der kan hjælpe mig med at forstå, hvad det sker med min rente?
    Jeg tog et andelsboliglån i banken sidst i marts 2007 med en variabel debetrente. I september 2007 har jeg opdaget at renten havde ændret sig 2 gange i alt for 0,75%. Banken har forklaret dette med, at det lån, jeg har, følger renten fra Nationalbanken. Efter jeg har tjekket på Nationalbankens hjemmeside, at renten havde ændret sig én gang i juni 2007 for 0,25% i alt, har min bank lavet en korrektion af tidligere tilskrevet rente, men 8 dage efter tilbagebetalingen, har banken hævet renten for 0,25%, igen uden varsel.
    Denne gang lød forklaringen, at det er fordi det er blevet dyrere for banken at gå ud og låne penge, som banken gør på baggrund af det der hedder Cibor 3.
    Nu holder jeg øje med renten på mit lån næsten hver dag og prøver at forstå, hvad det sker med renten, men jeg synes jeg mangler en økonomisk højere uddannelse, da renten er igen steget i går for 0,25%…
    Må banken forhøje renten uden varsel så mange gange om året, som de vil?

    #119706
    AnonymForfatter

    Det er desværre korrekt, at de fleste banker har hævet renten uafhængigt af nationalbanken i løbet af dec07 – marts08 med 0,25% – 0,75% uafhængigt af nationalbanken.

    Begrundelsen er enslydende, at bankernes fundingomkostninger på interbankmarkedet er steget.

    Jeg skriftligt bedt min bank genvurdere om man vil fastholde stigningen på 0,6% på billån og kassekredit, underforstået at det fremtidige kundeforhold vil afhænge af bankens beslutning. Er man en god og profitabel kunde, så bøjer banken sig for presset!

    #119708
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.
    Jeg har også tænkt mig at skrive til banken og prøve at lave en eller anden aftale med dem for at få lidt mere styr på det, samt give dem at forstå, at jeg overvejer at skifte bank…
    Har du ikke hørt om det er muligt at lave en aftale, baseret på Cibor3 plus et eller andet fast % oveni?
    Din aftale med banken lyder på max stigning 0,6% om året?

    #119710
    AnonymForfatter

    Jo, en sådan aftale har de fleste virksomheder. Det er ikke almindeligt at tilbyde privatkunder cibor-baserede lån, men det kan i princippet aftales.

    #119712
    AnonymForfatter

    Mange tak for din hjælp.
    Jeg er blevet mere rolig efter dine svar. Nu ved jeg, hvad min næste skrid skulle være.
    Forsat en god aften

    #119716
    NultopskatForfatter

    Hov Hov Hvis dit lån er CIBOR 3 er der altså en grund til at renten er steget, og det er ikke uvilje fra banken. CIBOR er bankernes interne rente og den er steget, og benævnelsen 3 fortæller at det er 3 mdrs renten, som naturligt nok justeres 4 gange årligt.

    #119720
    AnonymForfatter

    Mit lån er et almindelig banklån med variabel rente og ved oprettelsen af lånet var jeg sikker på, at det vil ændre sig i takt med nationalbankens ænringer. Jeg har aldrig hørt ord CIBOR før november 2007, da banken kom med en forklaring, hvorfor mit lån er steget igen, 8 dage efter de har tilbagebetalt den forkert tilskrevne rente…
    Derfor tænker jeg på, at hvis jeg kan aftale med banken at have et Cibor3 baseret lån plus et fast % oveni, så ved jeg i det mindste, at mit lån ændre sig 4 gange om året og hvorfor det ændrer sig…
    Den nuværende situation føles ligesom jeg er blevet snydt, da som jeg kan se i månedsgennemsnits statistikken for Cibor3 på nationalsbankens hjemmeside, så er den faldende siden december 2007…

    #119778
    AnonymForfatter

    CIBOR(3) renten er den rente et pengeinstitut skal betale til et andet såfremt der laves et lån med fast rente over 3 måneder. Der er ikke faste dage hvor lånet kan oprettes, hvorfor satsen bliver fastsat hver dag. Der kan altså ske daglige renteændringer såfremt man har et lån som følger eksempelvis CIBOR(3).

    Der er flere bankerfilialer som ikke kan tilbyde denne slags lån, idet der er underlagt en for banken fastsat intern funding sats. Eksempelvis har et af pengeinstitutterne er sats som de kalder JIBOR. For det meste vil disse satser følge CIBOR, men dette er ikke altid tilfældet. Specielt ikke i tider som disse.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.