Lad kontanterne flyde….

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • MichaelForfatter
    Indlæg
  • #86871
    MichaelForfatter

    Idag har jeg som sædvanlig været ude og handle – i 3 butikker, hvor jeg alle steder betalte med kontanter. Normalt ville jeg have brugt min dankort, men vil ærlig talt ikke finde mig i at betale penge for at betale penge. Jeg har sparet 1,50 kr. idag – ingen formue, men det bliver til mange penge på et år.

    Jeg har sat mig for, at max. bruge mit dankort 1-2 gange om ugen, hvor jeg tidligere brugte det 10-15 gange. Dette er en opfordring til alle dankort-brugere om at gå tilbage til kontanter istedet for dankort. Herved kan vi få en hulens masse kontanter til at flytte sig fra butikkerne og ind til bankerne, hvilket vil give dem en ekstraomkostning med håndtering af alle disse kontanter. Det er gratis for os, men absolut ikke for dem.

    PS: I flere banker er det stadig gratis at hæve i automater, så her er en genvej til gratis dankortbrug.

    #104222
    AnonymForfatter

    Du skal nok blive rig en dag Michael. Og når du bliver gammel, kan du sidde og tælle alle dine 50-øre.

    Tror du virkelig selv på, at dankortet bliver boycottet? Hvor mange er det nu, som betaler 30% på kontokort, selvom de kan slippe med 8-10% i banken?

    Hvorfor lader alle sig narre? Det er lige fra starten gjort helt klart, at gebyret på 50 øre, er en opkrævning til BUTIKKEN for at MODTAGE betaling med dankort.

    Det er lykkedes butikkerne at bilde deres kunder ind, at gebyret er rettet mod kunderne, og butikkerne blot opkræver gebyret for banken.
    Desværre har især Jyllandsposten ladet sig fuppe, og skriver gladeligt om alle “skandalerne" hver eneste dag.

    #104224
    AnonymForfatter

    Jeg er glad for at der nu bliver indført kortgebyr, da jeg stort set kun betaler store indkøb med med VISA-KORT.
    Dette skyldes, at jeg ofte ser at mange køber ind for 30,25, og så betaler med sit kort og siger “på beløbet". Jeg tror at det er denne type betalinger vi ikke vil se i fremtiden, og som måske har været med til at der nu indføres gebyrer.
    Jeg har altid foretrukket at betale med “rigtige menneskepenge" indtil ihverfald ca. 500 kr.

    #104226
    MichaelForfatter

    Jeg er selv en af dem der betaler på beløbet – også små beløb. Hvis du tænker dig lidt om, så er det faktisk besparende for både butikker og banker, idét de slipper for at håndtere alle de byttepenge. Det er manuelt arbejde, der er tungt og dyrt. En elektronisk registrering er automatisk og kræver ingen manuel arbejdsindsats. Det er altså dig der burde betale gebyr og ikke mig og andre, som bruger (brugte) dankortet til alle beløbstørrelser.

    #104228
    MichaelForfatter

    Det er da irrelevant om det er butikken eller kunden der skal betale de 50 øre, for hvem skal alligevel betale i den sidste ende?? Ja, der er jo kun kunden ikke? Hvis butikken “spiste" gebyret selv, ville det ske på bekostning af forhøjede priser på varerne, som alle – også dem uden dankort – skulle betale.

    Det handler slet ikke om at blive rig eller fattig – jeg kan sagtens tåle at betale 300 kr. ekstra om året i gebyrer, men det er totalt tåbeligt at indføre gebyr på en service, som i virkeligheden er besparende for bankerne. Nu vil der ske en eksplosion (jo, der er mange der gør som mig) i håndtering af kontanter, hvilket vil give store ekstraomkostninger for bankerne.

    Lad os se om nogle måneder, når der dukker tal op for dankort-brugen – så ser vi om jeg har fået ret eller ej.

    PS: Kan du iøvrigt forklare mig logikken i, at jeg skal betale 50 øre for at betale 19,25 i Netto, men samtidig kan hæve 2000 kr. i en hæveautomat gratis??

    #104230
    AnonymForfatter

    Til Michael: Jeg er sikker på at det tager længere tid og skal stå og vente på at køre kortet igennem terminalen end at ordne en ekspedition med rigtige penge.
    Og byttepenge har de jo alligevel. Derimod er jeg enig med dig i, at brugen af DAN-KORTET vil falde med måske 20 – 25% – det er soleklart, da mange netop ikke vil bruge kortet til beløb under 100-200 kr.
    Endvidere har du ret i at butikker får ekstra omkostninger til at få indbetalt flere kontantbeløb i bankerne. Ligesom det desværre bliver mere interessant for røvere og banditter, da der nu er flere penge i kasserne.
    Og præmierne til deres forsikringer vil ligeledes stige, så butikkerne tror jeg vil tabe på den nye ordning.

    #104232
    AnonymForfatter

    Lige præcis.

    Hele denne barnagtige opførsel fra butikkernes side, giver dem i det lange løb tab, og til sidst opgiver de kampen mod banken. For det eneste denne kamp har drejet sig om, er at få sat gebyret ned, eller helt slippe for det. Vel at mærke det gebyr, som forretningerne undervejs i forhandlingerne, selv har aftalt sig frem til. Men de har jo nok alle tænkt, at de kunne forhandle gebyret ned med deres bank, og at det kun er alle de andre som skal betale.

    Jeg kan ikke forstå forretningernes lyst til at gøre forbrugerne opmærksomme på, at de har lige præcis denne omkostning. Hvad bliver det næste?

    Næste gang ATP Ejendomme varsler huslejestigninger, skal sagen frem i aviserne. Supermarkederne nægter at betale. “Vi sender regningen videre til forbrugeren" græder Poul Guldborg med skinger stemme.

    Eller måske skal jeg vare min mund næste gang jeg forlanger en ekstra kasse åbnet. “Det kan du godt" klynker Poul Guldborg. “Men så skal vi ansætte en slave mere, og det koster, og kommer på regningen".

    Tilbage er kun den rene salgspris, og det er måske slet ikke så tosset. Så går det for alvor op for kunderne, hvormeget Hr. Møller egentlig tjener på dem.

    P.S. Husk lige en ting Hr. Guldborg: For hver 50 øre I betaler til Danske Bank, går 40% til Jer selv. Det var vist den sidste offentliggjorte ejerandel af Danske Bank. Så hvem sagde dobbeltmoral?

    #104234
    MichaelForfatter

    Det er nu faktisk hurtigere at bruge kortet (det nye chipkort undtaget pga. startproblemer). Jeg plejer at gøre det sådan, at jeg kører kortet igennem og indtaster koden mens ekspedienten scanner varerne. Herefter begynder jeg at pakke dem i poser. Når ekspedienten er færdig, trykker jeg bare godkend mens jeg pakker videre. Jeg kommer altså hurtigere gennem køen på den måde. I går i Netto oplevede jeg faktisk en unormal (selv for Netto) lang kø. Om det er den øgede kontantbetaling der gør det, kan jeg ikke være 100% sikker på, men jeg har en mistanke om det.

    Jeg er iøvrigt helt enig med dig i den øgede risiko for røveri osv. Også for pengetransporter, som vil blive endnu mere udsatte end de er idag.

    #104252
    AnonymForfatter

    Til Michael
    Det er utroligt hvor hurtigt folk de vågner, når de høre ordet GEBYR!!
    Det er sjovt at supermarkeder ikke også sætter alle deres andre udgifter på deres kassebon til kunderne: Dankort 50 øre, husleje 1 kr., løn 2 kr. osv.
    Forsikringsselskaberne skrive snart hvert år ud til kunderne: Pga. flere udbetalte erstatninger må vi desværre sætte deres præmie op med 13%, vi beklager. Hvordan kan det passe, når deres overskud stiger hvert år?`Klager du også over det. ???
    Dankort er et tilbud til kunderne, det er ikke noget man skal have, så man vælger selv. Vi kan jo ikke bestemme, hvad butikkerne gøre.
    Til dem som har et Visa/Dankort, I betaler ofte et gebyr på 150 kr. pr. år. har du tænkt over det. Overtræksrenten!! hvor mange gange 50 øre kan man spare ved at ikke lave overtræk??. Og til folk der går i byen, I giver mellem 30-45 kr. for en fadøl, der er utrolige mange 50 øre at spare hvis man drikke øl fra Netto.
    Butikker tager ekstra for deres varer til løn osv. Bankerne gøre det ved gebyr og renter (der køber man jo også en slags vare/rådgivning), er det ikke fair nok?? Om det hedder gebyr eller ej, det går vel lige op i længden..
    NB! Bankerne bruger også utrolig mange penge på Dankortet, og de har givet mange penge til butikkerne for de transaktioner der allerede er kørt igennem.

    #104256
    MichaelForfatter

    Det er noget vås at sammenligne dankortgebyret med lønninger, husleje, forsikringer osv. Du kan ikke sammenligne æbler og pærer på den måde.

    Som jeg skrev i et andet indlæg, så er dankortet BESPARENDE for bankerne. Det er korrekt at dankortet koster mange penge, men slet ikke så mange som det ville koste at håndtere de ekstra kontanter. Det har hele tiden været fidusen for bankerne – og det har de ikke lagt skjul på. Så hvorfor lægger bankerne nu gebyr på dankortet? Ja, jeg ser ingen anden grund end at det sker i indtjenings-øjemed. Jeg hører ikke til den gruppe mennesker som mener, at bankerne ikke må tjene penge – selvfølgelig må (og skal) de det, MEN det er ikke rimeligt, at lægge gebyr på en besparende service. Det svarer til, at du betaler gebyr hvis dit vandforbrug er for lille. Ville du finde dig i det?

    Visa-gebyret er iøvrigt et gebyr til Visa International. Visa International har jo ikke samme besparelse som de danske banker på dankortet – derfor er dette gebyr helt rimeligt.

    #104258
    AnonymForfatter

    Jeg mener godt at det kan samlignes.
    Dette skyldes på baggrund af, at det skulle ikke være forbrugerne men supermarkederne som skulle betale. Beløbet til transaktionsopkald har alle supermarkeder fået tilskud til, men der fik kunderne ikke rabat af
    supermarkederne, hvis de brugte dankortet i stedet for kontanter.
    Fordi der er kommet gebyr på, er også pga. de store omkostninger der er, med at forbedre sikkerheden. Du ønsker vel også at kortet er bedre sikret ikke?

    NB! Nu er det jo sådan, at nogle steder er der en måler på vores radiator, så vi betaler for rummets varme.. Så når jeg køber levende lys, betaler jeg dobbelt for dem.

    #104260
    MichaelForfatter

    Så burde gebyret jo falde væk når udviklings-omkostningerne er tjent ind. Tror du selv på at de gør det?

    #104262
    AnonymForfatter

    Det er et godt spørgsmål…
    Måske på længere sigt, ellers kommer der bare noget nyt på markedet.

    #104264
    AnonymForfatter

    Det er noget vås, at kalde det noget vås.

    Dankortgebyret som opkræves af butikken, kan 100% sammenlignes med alle andre driftsudgifter.

    #104266
    MichaelForfatter

    Hvorfor opkræver bankerne så ikke gebyr for at tage imod kontanter, når det jo som bekendt er meget dyrere at håndtere end dankortet?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.