Boligkøb, skal, skal ikke..

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88239
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Jeg er en førstegangskøber som nu står over for det store valg. Jeg har en ok indkomst, og min jobsituation er stabil. Banken vil låne os 2.5mil. Men vi er meget usikre på boligmarkedet, falder priserne?, skal vi slå til nu? Hvor lang tid skal man vente?

    Hvordan tager i temperaturen på markedet generelt? Vil den kommende krise i USA smitte af her hjemme, er det klogt at vente?

    På forhånd tak.

    #119534
    AnonymForfatter

    Meget umuligt at svare på – men tilgengæld kan man sige at hvis man har svaret så kan man blive meget meget RIG!

    Det I skal tænke på er at hvis I ønsker at flytte og blive boende i længere tid – så flyt.

    #119536
    MichaelForfatter

    Se sådan på det: For 4 år siden blev boligerne revet ned af hylderne og folk måtte ofte overbyde hinanden for middelmådige boliger. Nu har I muligheden for at finde jeres drømmebolig uden der nødvendigvis står 3-4 andre sultne købere og ånder jer i nakken.

    Så hvad gør det hvis boligen skulle falde 0-5% i pris efter 6 mdr. hvis I har fået præcis det I ville have og alligevel bliver boende i mindst 5-10 år?? Efter 10 år vil I med statsgaranti have fået en værdiforøgelse i boligen uanset hvordan markedet er lige nu.

    Ignorér seneste indslag om boligmarkedet på DR og kig ind i jer selv efter hvad i VIRKELIG ønsker.

    #119538
    AnonymForfatter

    Med til risikovurderingen, hører at visse økonomer argumenterer for prisfald indenfor en 3-årig periode, der er langt større end de 5% procent du nævner Michael.

    Prisen på ejerlejligheder er faldet 20-25% i København allerede, og der er en betydelig risiko for at villaerne i Nordsjælland skal ned med mere end 20%

    Jeg skal ikke sige om vi er ved at nå bunden eller der kommer yderligere fald. Jeg ved bare, at et loft på risikoen på 5% er fuldstændig misvisende. Prisudsvingene kan være langt større.

    Saxobank advarer nu mod at vi kan få en decideret subprimekrise på danske boligliglån, hvor bankerne kommer til realisere betydelige tab.

    #119540
    MichaelForfatter

    20% yderligere prisfald i Nordsjælland… Tja, det tvivler jeg meget på vil være det generelle billede for huse i 3-4 mill klassen. Måske nogle af de dyre Gentofte-villaer til 10 mill, men næppe almindelige familieboliger.

    #119542
    NultopskatForfatter

    Glem den med at ramme top og bund på prisudviklingen. Det ved du først ½ år efter det var for sent.

    Ved at købe nu er udvalget stort og du kan få afslag i prisen.

    For 2 år siden var det sælgers pris, og flere købere kunne presse prisen op.

    Ja, prisen kan falde yderligere, men som Michael nævner, om 10 år ER prisen højere.

    En ven mente i 1997 at nu var priserne kommet for højt op, han ville vente på at prisen på ejerlejligheder i Kbh faldt før han købte. Han venter stadig…

    #119548
    MichaelForfatter

    Nultopskat: Nå ja, men nu ER priserne jo faldet på lejligheder, så nu slår han vel til eller hvad? 🙂

    Jeg havde faktisk den samme overvejelse i 2000 da jeg købte hus. Priserne var kommet ALT for højt op efter min mening, men jeg købte alligevel – hvilket jeg aldrig har fortrudt da mit hus næsten har fordoblet værdien siden.

    #119550
    AnonymForfatter

    Jeg mener det ville være et godt råd at vente – det er korrekt man ikke kan ramme den præcise top og bund, men modsat fx. aktiemarkedet hvor markedet er meget volatilt er boligmarkedet langt mere trægt, så jeg ville ikke købe i et faldende marked. Hvis du ikke står og skal bruge boligen så vent. Skulle markedet begynde at vende skulle der nok være tid til at komme ind på boligmarkedet. Men selvfølgelig, hvis du køber en bolig du skal bo i i 20 år er betydningen mindre, men ikke ubetydelig.

    #119552
    AnonymForfatter

    Hvis man har brug for en bolig, og har et langt perspektiv – 10 år, jammen så skal man da bare købe nu.

    Det jeg anfægter er at Michael agerer “falsk profet" og nærmest lover denne potentielle køber, at den øvre risikoramme for tab er max 5%. Det er den ikke, den er langt større, og vi ser “clear and present danger" i relation til om status om 3 år viser gevinst eller tab!

    De store banker med interesse i boligmarkedet og ejendomsmæglerne har de seneste 1,5 år gentagne gange meldt ud, at nu vender markedet, men hver gang har tallene efterfølgende vist, at det er blevet værre. Må jeg minde om, at boligudbuddet i øjeblikket er 65.000 boliger. Det har aldrig i danmarkshistorien været så højt som i dag.

    Jeg skal på ingen måde fraråde den potentielle køber at slå til nu, hvor der er meget at vælge imellem, og gode muligheder for at opnå et betydeligt afslag. Det jeg pointerer er blot, at han slet ikke kan vide sig sikker på at være “break even" om 3 år. Man kan sagtens forestille sig at priserne er faldet 25% om 3 år – sæligt hvis udviklingen i arbejdsmarkedet vender (hvad der er meget der tyder på lige nu). Pas på med “falske profeter som Michael" !

    #119554
    AnonymForfatter

    Danske Bank ser faldende huspriser hele året

    06-03-2008 07:58 af Karsten Engmann Jensen

    Fald i byggeaktivitet dæmper boligmarkedetHuspriserne vil falde året ud, og måske også til næste år, vurderer Danske Bank. Forklaringen på faldet skal blandt andet ses på baggrund af afmatningen i byggesektoren. Her viser omkostningerne sig nu at flade ud, mens byggeaktiviteten er for nedadgående. Afmatningen kan endnu ikke ses i nationalregnskabet, men ses til gengæld klart i en række af Danmarks Statistiks indikatorer.

    #119556
    MichaelForfatter

    Nå nu er jeg en falsk profet?! Javel ja…

    Det er muligt du ikke forstod hvad jeg mente Prier, så lad mig lige pinde det ud for dig. Ja, priserne kan være faldet 25% om 5 år. De kan også være faldet 50% eller de kan være steget 10%. Ved du med sikkerhed det ene eller andet? Hvad jeg prøver at sige er, at boligkøb ikke bare handler om kroner og øre, men primært om livskvalitet. Ja, bliv da bare siddende i en 2-værelses lejlighed resten af livet for det er jo det mest sikre ikke sandt? Hus, have og børn må så bare vige for sikkerheden i boligsituationen.

    Der har altid og vil altid være en vis risiko forbundet med et boligkøb – især når man ser på det over en kort årrække, men har man planer om at blive boende i mindst 10 år er købet en næsten stensikker investering.

    Så igen til spørgeren: Se på hvad det betyder noget nu. Er det en bedre boligstandard til familien og trygge rammer eller handler det om en hurtig gevinst eller risiko for tab på kort sigt?

    Jeg vil heller ikke hverken fraråde eller anbefale boligkøb nu. Istedet vil jeg anbefale spørgeren at overveje grundigt hvad der betyder mest nu: Gode boligforhold eller 100% økonomisk tryghed de næste par år.

    #119562
    AnonymForfatter

    Jammen så er vi jo fuldkommen enige!

    Dit snørklede svar gav bare umiddelbart indtryk af at du var ved at udstede en garanti for maksimal tabsrisiko. Udemærket!

    Ja man skal købe bolig fordi man vil have noget at bo i, og har en lang horisiont. Man skal derimod ikke købe bolig fordi “man skal skynde sig at komme med på boligmarkedet" eller hvis man forventer at kunne sælge med gevinst om 3 år. Det er for risikabelt!

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.