Hjælp, mht. lejlighed….

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AlandoForfatter
    Indlæg
  • #88203
    AlandoForfatter

    Hej alle!

    Jeg er ude og se på andelsbolig da jeg skal til at flytte. Jeg har været ude at se på nogle stykker, 2 af dem ligger i samme opgange, faktisk er de naboer, den ene koster 995.000 den anden 1.090.000.

    Den dyre er renoveret med nyt køkken og afhøvlet gulve, den billigere trænger til en hånd. Lejligheden på første salg i samme opgang blev solgt i onsdags til 1.200.000 og var i ok stand.

    Mit spørgsmål går på, at de er alle til salg under den officiele andelsboligværdi, den lyder ca. på 1.400.000. Hvis jeg skulle gå hen og købe en af disse lejligheder betyder det så der “automatisk" er en slags friværdi i dem?

    Grunden til jeg spørger om dette er at jeg er interesseret i at købe den billigere, men så for at selv renovere den som jeg har lyst til så den bliver mere personligt, men ville jeg så kunne tage lån i “friværdien" hvis det altså var tilfældet.

    Eller kan man tage ned i banken med alle 3 opslag, så de kan se at den kan sælges til f.eks. 1.200.000 og på den måde er de måske villige til at yde en et ekstra lån eller kredit på 100.000 eller mere?

    På forhånd mange tak til alle for hjælpen!

    #119172
    AnonymForfatter

    Beklager makker.

    En bolig (såvel andel som ejerbolig) belånes ud fra købsprisen og ikke den offentlige vurdering. At der sælges til under den offentlige vurdering er blot udtryk for at boligens værdi i fri handel er lavere end den offentlige vurdering.

    Hvis du så efterfølgende vil genbelåne en “teoretisk friværdi" forstået som differencen mellem offentlig vurdering og købsprisen, skal dit faste ejendom vurderes af banken. Vurderingen vil naturligvis afspejle den generelle situation på andelsboligmarkedet, hvor mange boliger nu sælges betydeligt under den offentlige vurdering.

    For at spare vurderingsmændene, opererer mange banker dog med at man uden vurdering kan belåne friværdien op til den offentlige vurdering minus 15-20%.

    #119174
    AlandoForfatter

    Tak for dit svar!

    Kunne man så evt. forstille sig følgene.

    Jeg fik et “normalt" lån/kredit til renovering af lejligheden.

    Når denne renovering var færdig, må lejligheden jo naturligvis stige i værdi. Så fik jeg den vuderet til den nye værdi for dernæst at optage lånet i friværdien for at indfri det dyre “normale" lån?

    Gav det nogen mening det jeg lige fik sagt der?

    #119176
    NultopskatForfatter

    Det forslag giver mening, husk blot at en udgift til renovering på eks 100.000 giver en værdi stigning på 60-70.000 kr.
    Du og en vurderingsmand/køber har jo næppe samme smag.

    #119178
    AnonymForfatter

    Når ombygningen er færdiggjort kan du naturligvis få lejligheden revurderet og lånet lagt om. Jeg tror bare ikke det kan betale sig at pille i lånene med mindre vi taler om en forbedring ud over 200.000 kr.

    #119180
    AlandoForfatter

    Kan du uddybe det lidt? Altså hvorfor det ikke kan betale sig?
    Jeg tænkte også på at banken jo måske ikke var villige til at låne mig 150.000kr bare som blankolån til at renovere lejligheden, medmindre de vidste at jeg så ville omlægge lånet bagefter?

    #119182
    AlandoForfatter

    Ja det har du selvfølgelig ret i, men det er jo stadigvæk et billigere lån at have 30.000 i “normalt" lån jeg kan banke af hurtigt 😀

    #119190
    AnonymForfatter

    Fordi det koster at omlægge lånet. Du kan jo bare få resten på en kassekredit med 2. prioritet i din andelsbolig.

    #119192
    AnonymForfatter

    Som boligejer med friværdi kan du sagtens få lavtforrentede “kassekreditter", de såkaldte prioritetslån, som har sikkerhed/2.pant i ejendommen.

    #119194
    AlandoForfatter

    Tak for svarene General Prier!

    Jeg er jo ikke boligejer endnu, men er igang med at købe en andelsbolig. Så jeg har ikke rigtig noget friværdi endnu kan man sige. Dog har jeg talt lidt med min bank og sendt diverse dokumenter til dem idag. Det er nemlig sådan at andelen bliver solgt tik 895.000 fordi den er lidt i dårlig stand, naboen ryger til 1.090.000 og overboen er lige blevet solgt til 1.200.000. Den offentlige vurdering ligger på 1.497.242 kr. Banken har sagt de muligvis vil gå med til at låne mig 80% af den offentlige værdi efter jeg har talt med dem igen idag, dog kan de kun gøre dette ved en rente der hedder 6.40% istedet for de 6.15% de tilbød før – det var dog kun på 895.000kroners lånet…

    Synes du det er en dårlig deal hvis jeg vælger det andet lån også på den måde har penge til at lave forbedninger….

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.