Oprettelse af ny ratepension eller ekstra indbetaling til eksisterende firmaordning

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88158
    AnonymForfatter

    Hejsa. Jeg har brug for et uvildigt råd. Jeg har netop fået et tillægslån i kreditforeningen i mit hus, som jeg har valgt at lade være afdragsfrit så jeg kan få fordel andetsteds af de penge jeg ellers skulle betale i afdrag.

    Min bankrådgiver har rådet mig til at oprette en ratepension i banken, som jeg så indbetaliner de penge på, som jeg ellers ville afdrage på lånet. Jeg har imidlertidig også en firmapensionsordning (også en ratepension), hvor arbejdsgiver betaler 8% og jeg selv 4%.

    Mit spørgsmål er nu: hvorfor råder min bankmand mig til at oprette en ny ratepension, når jeg vel ligeså godt kunne indbetale de ekstra penge på min firmapensionsordning? Har det noget med modrenging i efterlån at gøre?
    Nu ved jeg jo at bankmanden ikke er helt uvildig så jeg er i tvivl om, hvad jeg bør gøre. Jeg skal også huske at nævne, at det måske kan komme på tale, at jeg vil hæve det indbetalte beløb, såfremt jeg får brug for “friværdien" i forbindelse med køb af et nyt hus – dette er dog ikke sikkert. Taler dette for/imod den ene af de to løsninger?

    Vh. Jesper

    #118714
    AnonymForfatter

    Hej Jesper

    Der er to aspekter i denne sag:

    1. Hvis du ikke opretter pensionsordningen hos ham tjener han ingen penge´på den… 😉

    2. Løbende udbetalinger fra pensionsordninger din arbejdsgiver har bidraget til er det eneste der giver modregning i efterlønnen hvis du venter med at gå på efterløn efter at have haft dit efterlønsbevis i to år. Derved kan det “alt andet lige" bedst svare sig at holde sit private indskud for sig selv på en privatordning.

    Så umiddelbart ville jeg vælge en ny ordning i privatregi – eventuelt som en arbejgsgiveradminestreret (ikke at forveksle med en arbejdsgiverbetalt) ordning – det sikre mest mulig fleksibilitet og giver mindst muligt modregning. Om denne pensionsordning skal laves hos din nuværende bank eller ej skal jeg ikke tage stilling til.

    Vh. Michael

    #118716
    AnonymForfatter

    Det går da vist ikke helt så godt med at stave i dag – jeg håber du kan se meningen tiltrods for de små “fejl 40″… 🙂

    #118718
    AnonymForfatter

    Tak for hjælpen – jeg vælger så en pensionsordning i privat regi. Jesper

    #118764
    AnonymForfatter

    Til Jesper,

    hvis ikke du har en kapitalpension i forvejen, så burde du måske overveje at oprette en sådan en i stedet, især hvis du da tjener under ca. 400-450.OOO kr., hvor først topskatten sætter ind.

    For som pensionist indgår udbetalingerne fra en ratepension fuldt ud i beregningsgrundlaget af et evt. pensionisttillæg, som først bortfalder helt ved indtægter over 300.000 kr. om året.

    Ved en kapitalpension er det kun dine renter der indgår. Ved en opsparing på f.eks 1 mill bliver der således modregnet rundt regnet 100.000 kr. årligt ved en ratepension, og ved en kapitalpension på 1 mill investeret i f.eks en 2% obligation kun ca. 20.000, altså 5 gange mindre.

    Dette bare til orientering, da bankerne jo næsten aldrig gør opmærksom sådanne forhold som oftest på grund af uvidenhed.

    Men hvis du allerede har en kapitalpension og meget højtlønnet, så skal du selvfølgelig have oprettet en ratepension.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.