Gebyrfri hævning i udlandet.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 56 i alt)
  • Indlæg
  • #120450
    troltuuForfatter

    Jeg er også meget skeptisk overfor om det virkelig kan passe at verdens banker sender gebyrer på 30 kr. rundt til hinanden hver gang en kunde udenlandsk kunde hæver nogle penge. Jeg tror simpelthen ikke på det.

    Gebyret på 30 kr. i DK har været det samme i rigtig mange år på trods af skiftende dollarkurser etc.

    Det mest sandsynlige er i mine øjne at der er et lille eller intet gebyr forbundet ved det da det formodentlig i det store billede er ca lige mange kunder ‘hver vej’. Men at som det er blevet nævnt er de danske banker der er gribbe og en gang for alle er blevet enige om at flå os. Desværre er Eik bank nu også hoppet på den vogn.

    30 kr per gang og nogle gange et lokalt gebyr på 2-3$ for at hæve max 500 kr nogle steder. Så er vi oppe i nærheden af 10% når man indregner at VISA skummer de der 2% over den officielle interbank kurs. Det er da ubehageligt.

    Hvordan har du fået fat i et VISA kort fra udlandet MJ ? Og i hvilken bank er det?

    Kan ikke forstå at General Prior godter sig over ikke længere ‘indirekte’ at skulle financiere andres udlandshævninger. Så simpelt kan man næppe opstille regnstykket med gynger og karuseller. Det har sgu næppe kostet dig en skid og tilsvarende argumenter kunne man jo stille op hvis du har brugt deres gratis kundeservice eller gratis hævninger i DK eller stort set gratis oprettelse af lån. Jeg har det fint med at du får de ting gratis – det skader ikke min glæde ved en gebyrfri bank at du også får ting billigt.

    #120452
    AnonymForfatter

    Jeg fryder mig ikke over at andre skal betale gebyr, men jeg har vel lov at gælde mig over at EIK-bank nu tilpasser produktet så det passer lidt bedre til mig!

    Hvis min bank har en række gratisprodukter, som jeg ikke bruger og derfor ikke ser nogen værdi i, mens man samtidig har gebyrer på de produkter jeg bruger, så er der et dårligt “fit" mellem mine behov og det banken udbyder. Ved at banken nu fjerner “gratis hævninger" i udlandet som jeg næsten ikke bruger, og som kompensation fjerner det årlige dankortgebyr på 150 kr, så “matcher" EIK-bank" nu mit personlige behov bedre. Det har jeg vel lov at glæde mig over. Jeg er ikke skadefro overfor andre, men mener det er rimeligt at de kommer til at betale de reelle omkostninger PBS pålægger EIK-bank.

    Kunder der har behov for gratis transaktioner i udlandet, kan bare gå et andet sted hen. De kan jo fx vælge at betale 1200 kr årligt for Nordeas fordelspakke og få en masse frie ydelser, herunder gratis hævninger i udlandet.

    #120458
    AnonymForfatter

    Jeg er ganske enig med Generalen. Når nu Eik/Skandiabanken har en reel omkostning, så er det vel fair nok at de sender regningen videre til den rette kunde.

    Er grundlæggende enig i at 30 DKK per transaktion stinker langt væk af gebyr-grib, men det er PBS, som opkræver beløbet og det må være de banker (eller hvem det nu er), som ejer PBS, som vi peger fingre af og ikke Eik/Skandia, som jo blot er brugere af PBS og ikke ejere.

    Da jeg kontaktede Eik/Skandia ifm. en udlandstur, så oplyste de at det stadig er gratis at bruge VISA-kortet i forretninger i udlandet og på internettet. Det dækker selvfølgelig ikke hvis man har brug for at hæve kontanter, men de fleste restauranter og butikker tager da heldigvis VISA.

    #120462
    fk2001Forfatter

    I modsætning til Danmark, så har jeg meget sjældent oplevet at jeg ikke kunne bruge mit Visa kort i udlandet til at købe en bestemt ydelse. Visa er et almindeligt anderkendt betalingsmiddel på største delen af kloden. Jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg har haft brug for at hæve kontanter. Jeg forstår derfor ikke at det er så stort et problem med gebyrer for kontant hævninger.

    Til gengæld glemte jeg mit dankort forleden, da jeg skulle ud at handle. Jeg havde dog mit Visa kreditkort (ej dankort). Jeg var inde i tre supermarkeder – og kom hjem uden at have brugt en krone, og uden varer at forstå…. Danmark suk suk.

    #120482
    AnonymForfatter

    Kan man fået rene VISA-kreditkort i Danmark? Jeg troede altid man fik et DAN-KORT koblet på?

    Ja, der er næsten ingen store forretningskæder i Danmark – og da heller ikke i udlandet – der modtager rene VISA-kreditkort, så det det jeg da godt have fortalt dig f2001.

    Jeg har været udstationeret i Holland, og derfor har jeg et rent VISA-Kreditkort i en ret stor bank der ved navn ING-Bank. Men jeg tror ikke man kan få et VISA-Kreditkort, hvis ikke man har bopæl i det land, man ansøger kortet i, da der jo altid er en vis kreditrisiko, og det er lidt svært at checke registre for dårlige betalere landene imellem.

    #120500
    fk2001Forfatter

    Det man kan godt. Jeg har et VISA kreditkort fra http://www.kash.dk Her er ingen dankort tilknyttet. Jeg valgte det for internationale online køb og det har aldrig givet problemer.

    Jeg har også haft kortet med til Tyskland, Sverige, USA og Canada. Jeg mindes ikke at have stået i en situation hvor jeg forventede at betale en vare/ydelse og så blev afvist.

    Senest i dag kørte jeg ind til Shell-express for at tanke benzin. Her var afbilledet div. betalingskort, heriblandt VISA’s logo. Jeg stak VISA kortet i automaten og fik følgende meddelelse: Ukendt korttype!!!!!!!!!

    Jeg bruger sjældent kortet i DK men havde det med til El-giganten for noget tid siden. Her var jeg i stand til at anvende kortet.

    Med den udbredelse VISA kortet har så tror jeg der er mange turister der besøger DK som bliver overrasket og irriteret på de danske tilstande mht. VISA. Det er sku surt at være tvungen hen til nærmeste bank for at hæve kontanter og betale gebyrer, for hver 2000 kr, man skal bruge.

    Hvis der er nogle butikekspedienter heriblandt, ville det være interessant at høre jeres meninger om dette.

    #120512
    AnonymForfatter

    Hej.
    Jeg har det som nogle af jer,konto i Northern Rock og Skandiabanken.Jeg kiggede lidt rundt omkring for at skifte bank.Kunne godt have valgt BRF bank til 4,5% og blevet i Skandiabanken.Jeg var helt tilfældigt i en lokal Sparekasse.Sparekassen Fåborg.Der fik jeg det tilbud at på opsparing uden bindinger kunne få 4,5%. På lønkonto 3,75%, gratis Visa/Dankort ingen gebyrer heller ikke ved hævninger i kassen/automaten eller i udlandet,så jeg fytter dertil.

    #120518
    AnonymForfatter

    Så er det bare ikke rettet til på deres prisliste i Fåborg Sparekasse endnu, da der d.d. både står at de skal have 150 kr. i kortholderafgift om året samt 30 kr. ved hævninger i automater i udlandet.

    Men måske du har fået et individuelt godt tilbud?

    #120520
    troltuuForfatter

    ja det må da vist have været en forsinket aprilsnar

    jeg ser som MJ følgende helt og aldeles klassiske prisliste i Fåborg

    Visa Dankort
    Kortgebyr pr. år . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . kr. 150,-
    Bestilling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . kr. 150,-
    Hastebestilling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . kr. 300,-
    Ændring af Visa-limit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . kr. 500,-
    Fremskaffelse af notakopi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . kr. 100,- pr. stk
    Hævning i udenlandske pengeautomater . . . . . . . . . 1%, min kr. 30
    pr. hævning

    #120522
    AnonymForfatter

    Det er muligt at deres regler er anderledes end som det jeg har fået,men sådan bliver det,også gratis og fri netbank…

    #120658
    AnonymForfatter

    Man kan i den tyske “Postbank" oprette en almindelig opsparingskonto, hvor man får 4,1% i rente.

    Der udstedes et hævekort til kontoen, hvor man gratis kan hæve 10 gange i samtlige automater verden over (altså også i Danmark). I Tyskland kan der dog kun hæves gratis fra Postbankens egne filialer eller fra skranken på et hvert tysk posthus.

    Kontoen kan oprettes af alle uanset bopæl, dog skal man møde personligt op for at legitimere sig med pas, bopælsoplysnigner etc.

    Så for den person, der brugte sit VISA-Kort ofte i udlandet kunne dette være en mulighed, da han så ville spare 3-400 kr. om året.

    Men for os andre, der stort set aldrig bruger sit VISA-kort i udlandet, så kan det jo være lige meget. Jeg tager personlig altid kontanter med, når jeg er på ferie.

    #122180
    AnonymForfatter

    Jeg tror heller ikke på den med, at bankerne betaler hinanden 30 kr hver gang deres kunde hæver valuta i den anden bank. Hvordan de gør, er jeg i øvrigt ligeglad med. Det der interesserer mig er, hvor meget jeg skal betale.
    Fremover køber jeg min valuta hos Forex og anvender kun Visa-kortet ved motorvejsbetalinger og i forretninger, som ikke tager overpris for valutaen.
    Men finder jeg en anden bank, som kan konkurrere med Eik-Bank, kan jeg godt finde på at flytte. Hvis man ringer til Eik-Bank er de derinde stort set kolde i røven, hvis man beklager sig. Derfor er jeg på den anden side ikke en stabil kunde.
    Ved at købe hos Forex sparer jeg næsten 1% allerede på 1.ste hævning. Sammenlagt på en sommerferie giver det råd til en fed middag på en god restaurant.
    Joergen.pip

    #122252
    AnonymForfatter

    Det er mig igen – igen.
    Har netop talt med en god ven, som er bankansat.
    Han bekræfter, at der ved hævning af kontanter i udlandet ikke sker nogen debitering af gebyr fra den udbetalende bank.
    Det er også derfor, at gebyrerne er forskellige. Intet gebyr, 20 kr, 30 kr og sågar 50 kr.
    Så er det slået fast. Der er tale om et gebyr, den danske bank pålægger dig.
    Gør som jeg. Spar 1,5% og køb hos Forex.
    For 2030 kr får du for 2000 kr. Det er 1,5%.
    mvh Jørgen

    #122310
    AnonymForfatter

    Jeg havde mit KASH.dk kort med på Gran Canaria her i April, og der prøvede jeg at bruge det i forskellige butikker og på tankstationer, men det blev afvist hver gang med “Internal Error!"

    Ikke vild sjovt første dag på ferien, når man er 5 personer og ellers kun har 20€ og et AMEX i lommen.

    Jeg fandt en ATM og der virkede kortet heldigvis, men til 60kr. pr. transaktion (opdagede jeg da jeg kom hjem). Det bliver til en del transaktioner på 14 dage, selvom man hæver max beløbet hver gang.

    #122552
    AnonymForfatter

    Hej
    hvis du har hørt om nogen anden bank vil du så ikke skrive det

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 56 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.