Valg af realkreditlån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88094
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Vi står og skal bygge hus her til foråret. Da jeg er rimelig ny i alt det med kurser og rentesatser vil jeg meget gerne have et par gode råd om følgende.

    I bund og grund vil jeg gerne vide hvilket lån der vil være det bedste. Kurserne på 6% 30 år svinger lige omkring kurs 100. Skal jeg håbe på den går over kurs 100 så man skal vælge et 5 % lån men til en lav kurs. Eller er det bedste at 6 & lånet lige holdet sig under kurs 100 så man vælger det.

    Har også kigget lidt på rentemax lånene. Her ligger kurserne ligeledes omkring 100 for max 6 %, og kurs 95-96 for max 5 %.

    Hvilket lån skal man vælge?

    Og hvordan skal man realistisk håbe på kurserne “flasker" sig vinteren over?

    #117756
    AnonymForfatter

    Glemte lige at skrive at det er ca. 1.500.000 kr. vi skal have realkreditlånet på. Og så ca. 380.000 på et boliglån ved siden af.

    #117760
    AnonymForfatter

    Da der er er temmelig stor usikkerhed retningen af renten i de kommende år, mener jeg så afgjort det er en god ide for dig at vælge 6%-lånet frem for 5%-lånet.

    Hvis vi får en global økonomisk nedtur (som meget tyder på lige nu) så er det ikke usandsynligt, at det 5% lån du optager i dag til kurs 94 om blot 2 år vil skulle indfries til kurs 100. Det giver dig et kurstab på 100.000. Forsikringspræmien (i form af en lidt højere ydelse) på 6% lånet er givet godt ud i dette tilfælde.

    Selvfølgelig er kursstigningsrisikoen af mindre betydning, hvis du er sten sikker på at sidde i huset de næste 10-15 år, men erfaringsmæssigt er det de færreste der har så lang en horisont.

    #117762
    AnonymForfatter

    der er ikke noget der er sort eller hvidt her, men kommer meget af på hvad i tror der sker med renten og om i ønsker at kende jeres husleje fast, eller i kan leve med udsving.

    En del banker tror renten kommer til at stige i 2008, mens andre mener en vil holde sig i ro. Holder den sig i ro kunne et flekslån F1 (årlig tilpasning) sagtens være et alternativ, og gerne afdragsfrit så i kan afdrage ekstra på det dyrere boliglån. Hvis i har behov for en god opsparing til eks. renoveringsprojekter kunne et Prioritetslån (med samme rente på ind og udlån) sagtens være en mulighed for 2-300.00. Så kan i selv bestemme hvor meget i vil sætte ind på jeres opsparing og score en god høj variabel rente (omkring 6% pt.)

    Under alle omstædigheder syntes jeg i skal søge rådgivning i jeres bank

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.