Hjælp eller råd søges

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86855
    AnonymForfatter

    Mig og min mand har en masse dum gæld. Ca. 400.000 kr til sammen. Den betaler vi af på, da vi jo gerne vil ud af den gæld og ha’ et “normalt" liv igen. Vi står også i RKI for noget af gælden.
    Men jeg har bare svært ved at overskue betalingerne, da vi ikke kan få en budgetkonto i banken. Har spurgt og de siger nej, ikke før vi kommer godt ned i gælden.
    Mit problem er, at min mand ikke tjener ret meget, så vi har ikke ret meget at leve for, vi har også en søn på 2 år, og han er ikke gratis, dog heller ikke dyr.
    Men jeg er dårlig til det med at betale de regninger hver den 1. fordi jeg ikke har banken til at trække pengene, men selv skal sørge for det. Så bliver jeg for fristet til at udskyde en betaling, og ja, jeg ved godt at det er meget dumt og at det straffer mig selv mere.
    Men jeg vil høre, om i har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre. Jeg har heller ikke lige det store overblik over hvem jeg skylder hvad mere, men betaler bare når der kommer et girokort.
    HJÆLP, hvad skal jeg gøre, for at gøre det overskueligt og så få det betalt, så vi kan komme videre i livet.

    #104012
    MichaelForfatter

    I er nødt til at starte med at få et overblik: Hvem skylder I og hvor meget? Skriv dette ned til at starte med. Det er absolut nødvendigt for at komme videre. Det nytter IKKE at lukke øjnene og bare betale når der dumper et girokort ind – det er det absolut dummeste I kan gøre.

    Dernæst skal I lave et budget. Notér alle indtægter og udgifter inkl. afdrag på jeres gæld. Her vil det være en god idé, at identificere de højst forrentede gældsposter – det er dem I skal komme af med hurtigst muligt. Gennemgå alle udgiftsposter og fjern de absolut ikke nødvendige, som f.eks. bil, avis/blad-abonnement, internet osv. osv. Det er ikke nemt og slet ikke særlig sjovt, men der er ingen vej udenom. De penge I sparer på denne måde, skal selvfølgelig bruges som afdrag på gælden.

    Jeres regninger skal selvfølgelig betales til tiden. Det er totalt unødvendigt at ødelægge økonomien yderligere ved at betale rykkergebyrer.

    Det ville måske være en idé, at kontakte et seriøst firma som kan hjælpe jer. De skal selvfølgelig også betales, men det lyder som om I skal have noget professionel hjælp her. Jeres gæld er vist forlængst vokset jer over hovedet. Pas dog på fupselskaber som DGR (Dansk gældsrådgivning) og andre, som bare vil fuppe jer. Har I ikke nogle private venner som kan hjælpe jer evt?

    Har du iøvrigt ikke et arbejde eller er det kun din mand der leverer en indtægt?

    #104028
    AnonymForfatter

    Jeg er under uddannelse, men får voksen lærlingeløn og min mand arbejder, så vi tjener penge, tror bare som du siger at vi skal få et ordentligt overblik over tingene.
    Så min mor kommer på fredag og hjælper os med at ringe rundt og finde ud af hvor meget og hvor henne vi skylder penge, og så betaler vi en ud ad gangen, da det er bedre end 100 kr til hver i flere år.
    Min mor regnede løst på det og mener at vi på meget få år, kan komme af med al gælden. Vores bil er betalt helt ud, og vi kan ikke undvære den, da min mand har langt på arbejde og det vil tage for meget tid og koste lige så meget som bilen at komme frem og tilbage.
    Vi er dog blevet enige om at vi ikke behøver to mobiler, igen avis eller bogklub før vi er færdig. Internettet vi har, er gratis i forbindelse med min mands arbejde, så det kan vi også beholde det.
    Men jeg takker for rådet, det har vi kunne bruge til noget.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.